Ràdio Cornellà

Aquest trimestre, l’alumnat de 4t ha tingut l’oportunitat d’endinsar-se en el món de la ràdio gràcies a una visita a Ràdio Cornellà, una emissora local que exerceix un paper fonamental en la comunicació de proximitat.

Durant la primera visita, s’han conegut les instal·lacions, s’ha descobert la història de l’emissora i s’ha pogut entendre el funcionament tècnic i organitzatiu d’aquest mitjà de comunicació. A més, s’ha après sobre els diferents rols professionals dins d’una emissora i la importància de la ràdio en la difusió d’informació i entreteniment. Com a part de l’experiència, es va proposar un repte: crear i enregistrar un programa de ràdio propi.

Aquest procés ha permès treballar aspectes fonamentals com l’estructura del discurs, la claredat en l’expressió oral, l’entonació i la capacitat de síntesi. A més, ha fomentat el treball en equip, ja que ha estat necessari coordinar-se per definir els continguts, repartir rols i assegurar una bona comunicació entre tots els participants.

El moment més emocionant ha estat, sens dubte, la gravació dins de l’estudi professional. Davant dels micròfons, s’ha experimentat la sensació real de ser locutors i locutores, controlant el to de veu, el ritme i la interacció en directe.

També ha estat molt enriquidor escoltar el resultat final: analitzar les pròpies veus ha permès detectar punts forts i aspectes a millorar, prenent consciència de la importància de la dicció, la fluïdesa i l’entonació.

Aquesta reflexió ha estat clau per comprendre com es pot millorar la comunicació oral. El resultat final ha estat un projecte enriquidor que ha permès posar en pràctica habilitats comunicatives en un context real i entendre millor el paper fonamental de la ràdio local en la societat.

Qui sap? Potser entre ells i elles hi ha futurs professionals de la ràdio!

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Sortida al Palau de la música i el Born

Aquest any els alumnes de cicle mitjà han fet una sortida molt interessant a Barcelona. En primer lloc, han anat a fer una audició al Palau de la Música sobre la cobla. Han quedat bocabadats en veure l’edifici i tots els seus detalls.

En acabar l’audició hem començat a fer un petit “tour” pel barri del born.. Hem esmorzat al Mercat de Santa Caterina i després hem seguit fixant-nos en les curiositats els noms dels carrers, els edifici i els palaus fins que hem arribat a la majestuosa Santa Maria del Mar.

Abandonant la Catedral del Mar, hem passat pel fossar de les moreres fins arribar al Mercat del Born. Allà hem visitat el mercat del Born i les seves les restes arqueològiques.

Després de fer aquest ruta hem anat a dinar al parc de la Ciutadella on els infants han jugat i gaudit del parc.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La teatralització com a eina d’aprenentatge

La teatralització en l’aprenentatge de la llengua anglesa és fonamental per diverses raons. En primer lloc, proporciona un context ric on els estudiants poden aplicar de manera pràctica els seus coneixements lingüístics. A través de la interpretació de personatges i situacions, es crea un entorn d’aprenentatge contextual que va més enllà de la simple memorització de vocabulari i estructures gramaticals.

A més, la teatralització fomenta la fluïdesa oral, ja que els alumnes es veuen motivats a expressar-se de manera natural en un context teatral. Aquesta pràctica millora la pronunciació, l’entonació i les habilitats comunicatives de manera dinàmica i realista.

La participació activa en escenes teatrals també contribueix a la memòria activa dels estudiants. Recordar línies, moviments i diàlegs impulsa la retenció de coneixements lingüístics de manera experiencial i lúdica, reforçant la connectivitat entre el vocabulari i les situacions reals.

A més a més, la teatralització pot tenir un impacte positiu en el desenvolupament de l’autoestima dels estudiants. Actuar en un context segur i col·laboratiu pot millorar la seva confiança per comunicar-se en anglès, encoratjant-los a participar amb entusiasme en les activitats lingüístiques.

En resum, la teatralització en l’aprenentatge de la llengua anglesa no només enriqueix la experiència educativa, sinó que també afavoreix el desenvolupament integral de les habilitats lingüístiques dels estudiants, oferint-los una oportunitat única de connectar amb la llengua de manera profunda i significativa.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Sortida a Montserrat

El passat mes d’octubre els alumnes de cicle mitjà van anar d’excursió a Montserrat. Es tracta d’una sortida molt interessant, ja que els alumnes poden conèixer una de les muntanyes més espectaculars d’Europa, el monestir que va ser fundat l’any 1025 i la basílica i també pujar en un funicular, el de Sant Joan.

Nosaltres, a més a més, vam fer la pujada amb el funicular fins a Sant Joan i baixada a peu pel camí de Sant Miquel, on es pot observar el tipus de rocam, la variada flora de la muntanya, els efectes devastadors dels incendis i ens van explicar algunes de les llegendes referents als topònims de Montserrat.

Un cop acabada l’excursió, ens van portar a la Basílica de Montserrat on vam poder veure la imatge de la Mare de Déu de Montserrat, anomenada popularment la Moreneta i escoltar el Virolai cantat per l’Escolania de Montserrat, que és una de les escoles de música més antigues d’Europa.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Aprenentatge natural de la llengua anglesa

La metodologia d’aprenentatge natural de la llengua anglesa és una forma efectiva d’introduir els nens en l’aprenentatge d’aquesta llengua de manera progressiva i significativa. Aquesta metodologia es basa en potenciar el llenguatge oral com a eina fonamental per adquirir els fonemes, l’entonació i la pronunciació pròpies de l’anglès, mentre s’inicia l’aproximació a l’escriptura de forma gradual al llarg del cicle mitjà de l’educació primària.

Una de les raons per les quals aquesta metodologia és important és perquè se centra en el desenvolupament natural de les habilitats lingüístiques dels nens. El llenguatge oral és el primer pas per a la comunicació i, a través d’activitats interactives i motivadores, els infants tenen l’oportunitat de sentir, repetir i imitar paraules i frases en anglès. A mesura que són exposats a aquesta llengua en un entorn autèntic, com ara cançons, contes i jocs, el seu oïda s’afina i comencen a adquirir un repertori bàsic de vocabulari i estructures gramaticals.

Durant el cicle mitjà, es va introduint de manera gradual l’aspecte escrit de l’anglès, però sense deixar de banda l’èmfasi en el llenguatge oral. Es comença amb activitats com l’associació d’imatges amb paraules escrites, l’escriptura de paraules senzilles i frases curtes, i la lectura de textos breus. A mesura que els infants adquireixen més confiança, s’explora la construcció de textos més complexos i la comprensió lectora.

Aquesta metodologia ofereix una sèrie d’avantatges per als nens. En primer lloc, permet una immersió natural en la llengua anglesa, la qual cosa afavoreix el desenvolupament d’una pronunciació precisa i un oïda entrenada. A més, promou la confiança en la comunicació oral i desenvolupa l’expressió i comprensió oral dels nens de manera progressiva.

D’altra banda, l’aproximació gradual a l’escriptura ajuda els nens a assimilar de forma més orgànica les estructures i regles gramaticals de l’anglès. Aquesta aproximació progressiva permet als nens avançar a un ritme adequat a les seves capacitats i anar construint una base sòlida per a l’aprenentatge futur de la llengua.

En resum, la metodologia d’aprenentatge natural de la llengua anglesa, amb el focus en el llenguatge oral i una introducció progressiva a l’escriptura al llarg del cicle mitjà, ofereix als nens una manera significativa i motivadora d’aprendre aquesta llengua.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Johana i el sud

Aquesta sortida ens mostra el valor de quantes activitats interessants i enriquidores es fan al voltant de la nostra escola i podem aprofitar. 

Avui hem après moltes coses sobre la primera dona aviadora de la historia, l’Amelia Erhard. Ens han explicat un petit relat de la seva vida durant 40 minuts. Ens han explicat el seu viatge i també hem pogut agafar consciència sobre el canvi climàtic i la contaminació del nostre planeta. Hem après que durant els projectes sempre sorgeixen dificultats i que ens hem de refer per seguir endavant.


El més interessant d’aquesta obra ha estat el COM més que el QUE.
Les tres persones que explicaven estaven molt coordinades, de fet només parlava una, les altres dues anàven adaptant-se completament a la narradora. Hem pogut gaudir d’imatges en directe que anaven recolzant el relat, i com anava quedant a mida que ho representaven, però el que és més important, hem pogut aprendre de com el treball en equip pot ser innovador i donar molts bons resultats.

Amb set càmeres diferents ens hem fet una idea de com el treball audiovisual, tant present avui en dia amb l’ús de la tecnologia, pot ser molt divertit i original.

Aprofitar l’entorn i el context de l’escola ens fa créixer i connectar amb altres persones i entitats i enriqueix els nostres aprenentatges. Us deixem unes imatges de l’activitat.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Joc Passa Paraules

          

Una manera molt divertida de treballar les llengües és mitjançant el joc.

La classe de tercer de primaria han treballat els verbs en l’assignatura de llengua castellana jugant al PasaPalabras.

En primer lloc van treballar l’abecedari i com s’han de buscar les definicions de les paraules al diccionari.

Una vegada ho han après i gràcies al treball cooperatiu han preparat el concurs.

A partir de la definició donada havien de trobar l’infinitiu del verb.

El concurs ha estat super emocionant i s’ho han passat d’allò més bé. Al millor de tot és que han entès que eren els infinitius.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Projecte Roma

Els alumnes de cicle mitjà ha realitzat un projecte multidisciplinari sobre els romans. Per fer-ho, els alumnes de tercer i quart s’han barrejat durant una setmana. La idea principal del projecte és aprendre coses sobre els romans des de diverses perspectives i disciplines. El projecte culmina amb una sortida a la ciutat romana de Tàrraco on els alumnes poden interpretar i veure en viu moltes de les coses que han anat aprenent.

Una part important del projecte és la construcció d’una maqueta d’una ciutat romana, representant-ne les parts i estructura  principals així com els edificis i tipus d’habitatges.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’ESGRAFIAT

Primer pintem amb cera dura de diferents colors la nostra làmina.

La paraula esgrafiat ve de l’italià sgraffiare, és a dir, fer incisions o gratar amb una eina especial anomenada estilet. L’esgrafiat és una tècnica de dibuix que consisteix a fer incisions sobre el cos de l’objecte o paret, en la part superficial, de manera que quedi al descobert la capa inferior. L’esgrafiat s’aplica sobre l’arrebossat d’un mur, sobre objectes de ceràmica, làpides i, en l’edat mitjana, sobre manuscrits en les il·lustracions en or.

És una tècnica molt antiga que utilitzaven ja les civilitzacions del IV mil·lenni aC. Els romans van usar també aquesta decoració amb dibuixos senzills. Des del segle xii al XVI, abunden les ceràmiques esmaltades esgrafiades i cobertes després amb una capa vidriosa. Tenen gran difusió a Itàlia.

Amb cera tova negre, tapem els colors.

Amb escuradents comencem a dibuixar els elements que volem.

Aquest any hem decidit aprendre aquesta tècnica i relacionar-la amb Halloween. El fet de pintar de negre l’última capa fa que gran part del dibuix quedi fosc. Marcant amb un escuradents i altres eines, hem anat traçant linies realitzant dibuixos relacionats amb la festa.

A partir d’aquest treball, reforcem la motricitat fina, motriument parlant, i podem veure el gran contrast que hi ha entre diversos colors amb el negre. (hem fet servir taronges i liles, tot i que es pot fer servir amb tots els colors que vulgueu).

Us deixem un seguit d’imatges del procés de realització d’aquesta feina. Esperem que us agradi.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Racons educatius

A la classe de 3EP aquest any hem intentat, a part d’aprendre moltes coses noves, crear quelcom que ens ajudi a millorar el nostre aprenentatge. És per això, que vam decidir dedicar unes hores de la matèria de plàstica per elaborar materials que milloressin els nostres “racons”.

A mitja jugada

Vam fer una assemblea per veure quins continguts ens feien falta millorar, i vam decidir que la millor forma d’optimitzar el temps, el material i l’aprenentatge amb racons era centrar-nos en llengües i matemàtiques.

És per això que vam crear diversos jocs. Vam fer uns taulells amb els que vam practicar les operacions bàsiques, sumes, restes, multiplicacions i divisions.

També vam crear dos jocs de llengües, el “Cascat”. La finalitat d’aquest és ajudar, a l’estil del “memory”, a fer parelles amb les paraules que més confonem amb el canvi de llengua.

Material creat a l’aula

Després de dos trimestres aprofitant aquests jocs durant els temps de descans o de finalització de feines a l’aula, hem millorat molt en les dues matèries en relació al que havíem pensat des d’un principi. A més a més, hem entès que hem creat un material que pot durar més anys si el cuidem i, així, hem contribuït a millorar els recursos lúdics d’aprenentatge de l’escola.

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari