Jocs Florals a Cicle Mitjà

Ja fa uns tres mesos que l’alumnat de cicle mitjà va començar a treballar de valent per preparar aquest gran moment: els Jocs Florals de 2017!

Enguany, Sant Jordi ha volgut caure en diumenge, així que l’entrega de premis del concurs la farem aquest divendres, 21. Poemes i contes tornaran a ser els protagonistes d’aquesta festa literària. Roses i nervis també seran presents.

Tot el professorat del Cicle vol felicitar l’alumnat pel gran esforç realitzat i per les grans obres que han escrit. Permeteu que posem en dubte la famosa dita: “Una imatge val més que mil paraules”. I si no, llegiu els textos en els nostres llibres digitals i jutgeu.

Continua llegint

El Cicle Mitjà hem anat al palau de la Música

El passat dijous 23 de març els quatre grups de Cicle Mitjà vam  anar al Palau de la Música Catalana de Barcelona a sentir un concert. Abans de parlar de la música que vam escoltar hem de dir que ens va entusiasmar l’edifici de l’arquitecte modernista Domènech i Montaner. Ens van situar a les primeres files del primer pis, de manera que vam tenir una visió privilegiada de tota la sala i de l’escenari. Per als que no coneixíem la sala, la veritat és que vam quedar impressionats.

En quant a la música, l’espectacle es diu Big Bang Beethoven. Així que era música del gran mestre alemany. Però ens la vam fer escoltar d’una manera molt especial. En primer lloc hem de dir que era una orquestra de càmera amb un grup d’instruments de tot tipus, corda, vent, percussió… i amb un gran piano. I amb una posada en escena molt interessant. Els músics estan tota l’estona movent-se per l’escenari amb diferents vestuaris que fan l’espectacle molt variat i animat (ho podeu veure a les fotos). Vam sentir diversos fragments de Beethoven, alguns de molt coneguts com el de l’oda a l’alegria de la novena simfonia. Una altra cosa molt especial van ser els arranjaments. Alguns fragments no els van sentir com es fan habitualment a les sales de concert sinó arreglats adaptant-los a diferents estils de música, des del jazz al flamenc passant pel rock. De manera que hem pogut veure que la música de Beethoven sona molt actual i molt i molt bonica. Ha estat un gran concert i ens ha agradat molt.

Per acabar la sortida vam anar caminant des del Palau al parc de la Ciutadella on vam dinar i vam poder jugar una estona. A més, el dia va acompanyar amb sol i fresqueta. Ha estat una sortida fantàstica.

El Cicle Mitjà hem anat al Delta del Llobregat

El dia 7 de març de 2017 vam anar d’excursió ala reserva natural del Delta del Llobregat, a la zona del Remolar-Filipines.

Durant tot el matívam poder ferun recorregut a peu visitant els diferents ecosistemes (llacuna, bosc de ribera, pineda, platja) descobrint i estudiant la variada fauna i flora.

A la caseta d’aguait situada a prop d’un braç de l’estany d’El Remolar, vam restar-hi una bona estona en silenci per poder observar diversos animals com els cavalls, les tortugues i alguns peixos, però sobretot vam veure molts ocells:

ànecs coll verd que tenen el cap i el coll de color verd (d’aquí el nom), en canvi les femelles i les cries són de color marronós.

corbs marins  quesón ocells marins una mica grans, amb les plomes negres i per pescar se submergeixen a l’aigua nedant una bona estona per sota la superfície. Les seves plomes no són impermeables i per això sovint els podem veure amb les ales obertes, assecant-se al sol.

– polles d’aigua  que són de color gris, amb el cap i el coll més foscos, amb el bec i el seu voltant de color vermell.

cabussets que sónd’aspecte més arrodonit que els ànecs i es capbussen amb molta freqüència durant períodes curts.

– altres ocells commartinets, bernats pescaires, garses, gavines, gavians i ocells més comuns com els coloms.

Ens van explicar l’impacte que té l’aeroport i el nombrós trànsit aeri en els animals del delta, ja que el fort soroll dels avions provoca estrès i confusió  als ocells en els seus moviments migratoris.

Tot caminant per la ribera, vam poder veure aquesta vegetació:

tamarius i salicòrnies que suporten molt bé la salinitat del sòl.

esparregueres que ara estan donant els seus primers espàrrecs.

– mates de jonc que tenen unes fulles dures i punxegudes amb una base atapeïda on hi ponen els ous algunes aus perquè quedin ben protegits.

canyissos que creixen a les vores d’estanys, dels rius i, en general, en terrenys inundats.

– cortadèries que són un tipus d’herba amb les fulles serrades al marge, molt tallants.

algunes espècies invasores com les palmeres (fetes malbé per uns escarabats anomenats banyuts), el pittosporum, miosporum…

A la pineda vam poder veure diferents espècies de plantes: pins pinyoners, ginesta ialgunes herbes i matolls.

Vam poder observar i tocar: cranis i potes d’animals que viuen al delta (de gavina, d’ànec, de bernat pescaire, d’aligot) també vam poder examinar una closca de tortuga i veure un escorpí, un escarabat dissecat, una muda de serp, un ullal de porc senglar…

El final de l’itinerari era la platja, on vam pujar a una torre amb balconet  per poder  veure tota la desembocadura del riu Llobregat, les dunes de la platja, l’aeroport del Prat i sobretot el mar, que semblainfinit, que no s’hagi d’acabar mai.

Hem pogut descobrir un important espai natural protegit que és molt a prop de Barcelona i ben segur tindrem l’oportunitat de poder-hi tornar!

3 de març: un altre cop Sant Medir!

Com cada any hem sortit als carrers de Gràcia a celebrar aquesta festa que tant ens agrada i a agafar tots els caramels i totes les llaminadures que hem pogut. Tot el Cicle Mitjà ens hem situat al Carrer Gran de Gràcia a l’alçada del carrer Lluís Antúnez.  I, la veritat, és que aquest any ha estat fantàstic. Han passat moltíssimes colles, com no recordàvem de feia temps. Així que hem tornar a l’escola amb les bosses ben plenes i molt contents.

Al Cicle Mitjà també hem celebrat el carnaval

Al Cicle Mitjà, el dia 24 de febrer hem celebrat el Divendres de Carnaval ben guarnits amb barrets, ulleres, màscares, capes  i altres elements ben originals.

Al matí, a les nostres classes hem pogut explicar a la resta de companys com hem posat a la pràctica les nostres idees per a fer un bon “accessori  carnavalesc”.

A la tarda, al gimnàs de l’escola hem pogut lluir-nos bé fent una gran desfilada perquè tots els companys del cicle ens poguessin veure.

Mentre es preparava el “Gran ball de Carnestoltes”, algun alumne espontani ha pogut posar en pràctica les seves habilitats artístiques, improvisant  un tema relacionat amb el Carnaval. Tots hem gaudit molt amb l’actuació del Daniel de 4t B, que ens ha amenitzat la festa amb una “versió original” que s’ha convertit en el nostre himne del Carnaval 2017.

Després ha començat el ball amb la dansa de  l’Indiot, que alguns havíem practicat al taller de dansa i ho hem pogut ensenyar a la resta de companys per a ballar-la tots junts. Seguidament ens hem mogut a ritme de swing amb molta marxa… Hem acabat ben acalorats!

Finalment, hi ha hagut una sorpresa: com que… Per Carnaval tot s’hi val!… Ens han repartit unes llaminadures que eren un complement per posar-nos i  menjar-nos: uns rellotges i una collarets de sidral. Aquest ha estat el premi per haver participat tan bé en totes les activitats del Carnaval.

Quan s’ha acabat la festa, hem marxat cap a casa satisfets amb la feina que hem fet i amb la tarda divertida que hem passat.

Matemàtiques manipulatives a 3r

Aquest curs volem apostar fort per les matemàtiques manipulatives. Ja fa uns mesos que hi ha un grup de mestres preparant materials i buscant altres maneres de fer les mates. Des de fa unes setmanes, a 3r  hem començat a fer aquestes mates alternatives. Rodes de multiplicacions, dòminos d’operacions, curses de cotxes amb càlcul mental, bingos de taules, Geomag, Trídio, Riddle Cube… són només alguns dels materials que utilitzem. Les mates són un joc!

Keith Haring i Picasso

El 16 de febrer quedarà gravat a les ments de l’alumnat de tercer. Plens d’emoció vam sortir de l’escola cap a la Plaça dels Àngels. Allà ens esperava l’imponent grafit que l’any 1989 va realitzar l’artista nord-americà Keith Haring. Sabíem que era una reproducció, l’autèntic va desaparèixer el 1992, però l’efecte va ser el mateix. Figures simples, traç segur i missatge clar! Després d’observar l’obra durant uns minuts, va arribar el nostre torn: ara nosaltres seríem els artistes. Vam agafar un munt de guixos de colors llampants i vam crear el nostre grafit, homenatge a Haring. Fins hi tot vam tenir temps de fer un mannequin challenge!

I de Haring i el seu art urbà, cap al museu Picasso. Cada classe va fer un petit recorregut, acompanyats de les monitores del museu. Vam veure obres del Picasso més realista (primers anys de joventut), del Picasso més trist (època blava) i del més cubista. I si al matí ens vam convertir en aprenents de Haring, a la tarda ho vam ser de Picasso. Tots vam fer una obra de natura morta, però utilitzant tècniques diferents: grisos i ombres, blaus, pinzellades de colors i collage.

Cansats, però encara emocionats, vam tancar el nostre dia d’art. Ara ja sabem una mica més, sobre els artistes que donen nom a les nostres classes: HARING I PICASSO.

4t hem visitat el Museu d’Història de Catalunya

Els passats dies 17 de gener i 9 de febrer, les classes de 4t vam anar al Museu d’Història de Catalunya.
Vam poder fer un recorregut guiat per les sales del museu per introduir-nos en el passat veient l’evolució de les formes de vida des de la prehistòria fins al segle XX: com es vivia, què es menjava, com es vestia, quins estris es feien servir…
Vam poder veure com era una cabana de l’edat del bronze, una domus romana, la casa modesta del pagès, el castell i la casa de l’artesà de l’època medieval, una masia de l’edat moderna i la modernització de les llars al segle XX de l’edat contemporània.

A partir de les escenografies dedicades als habitatges de les diferents èpoques, vam poder treure conclusions i entendre la forma de vida de cada moment, així com els diferents contextos històrics.

Gràcies a la nostra participació vam aprendre a analitzar els diferents habitatges i a observar els canvis i les continuïtats en el temps.

Amb aquest primer contacte amb la història, tindrem referents quotidians per identificar les diferents etapes de la línea del temps que estem treballant a l’aula.

3r i El Gran Llibre Secret de les Adreces

Fa un parell de setmanes vam rebre una visita molt especial a l’escola. La Marga, també coneguda com la Georgina Llapis, la cartera de l’Oficina del Gat Daurat, ens va parlar de la seva feina secreta i de la increïble aventura que va viure al kazakhstan.

Sabíeu que existeix un llibre secret on hi ha totes les adreces dels personatges dels contes? Nosaltres el vam poder veure, tocar i fins i tot olorar. Cada classe va triar un personatge per enviar-li una carta i aquests dies ens hi hem posat…

A 3r A ja tenim la nostra carta per la Iaia dels Contes i a 3r B esperem notícies del famós Llop Ferotge!

3r visita la biblioteca Vila de Gràcia

A tercer continuem coneixent el nostre barri. Aquests dies ha estat el torn de la biblioteca.

De la mà de la Pilar i de l’Oriol, bibliotecaris, hem après com s’organitza una biblioteca i quins codis porten els llibres. Hem parlat de totes les activitats que podem fer a una biblioteca i de la importància de respectar el treball de tothom.

Després de la petita explicació hem tafanejat per les prestatgeries i hem descobert un munt de llibres interessants. A més a més, abans de marxar hem pogut visitar les plantes on els adults llegeixen, estudien o treballen.

La majoria ens hem quedat amb ganes de més… esperem tornar-hi aviat, ara amb la família!