Piramide-Lectura

El Departament d’Ensenyament va presentar el mes passat  als centres docents la Piràmide de la lectura per tal de promoure entre l’alumnat català l’hàbit lector. Per aquest motiu, tots els centres educatius de Catalunya rebran un conjunt de cartells i de propostes didàctiques per tal de promoure la lectura, tant a l’educació primària com a l’educació secundària. El principal objectiu és desenvolupar i refermar l’hàbit lector no només a l’aula, sinó també fora d’ella. Per aconseguir-ho es proposa que els alumnes seleccionin una “dieta d’activitats de lectura” i una “freqüència” que els permeti adquirir o consolidar el seu hàbit lector. La proposta vol aconseguir la implicació directa dels alumnes en la definició de la pròpia piràmide. Dins la proposta s’hi inclou també  la necessitat de demanar la participació de les famílies
La Piràmide de la lectura forma part de l’Impuls de la Lectura, un pla que té com a finalitat millorar la competència lectora i en conseqüència, l’èxit escolar dels alumnes. La proposta, a semblança d’altres iniciatives com la piràmide d’alimentació saludable o d’activitat física recomanada, proposa un seguit d’accions que es consideren fonamentals per desenvolupar l’hàbit lector en els alumnes. Accions que s’estableixen en nivells diferents de freqüència: diàriament, un cop a la setmana, un cop al mes, i un cop l’any.
D’aquesta manera, es vol desenvolupar l’hàbit lector entre els alumnes, ja que aquest hàbit està relacionat amb l’èxit escolar, en aspectes fonamentals com ara: comprensió lectora, ortografia i gramàtica, nivell de coneixements generals, capacitat de reflexió i comprensió d’altres cultures.
Els centres educatius rebran material didàctic, tant pel professorat com per l’alumne, protagonista de les propostes. Els alumnes disposaran d’una proposta interactiva, es tracta d’una piràmide en blanc on hauran d’omplir amb les accions relacionades amb la lectura, ja sigui quan ho facin diàriament, setmanalment, mensualment o anualment.