Què faran al llarg del projecte?

El projecte porta com a títol ”Com podem sentir-nos millor?” i té una durada de 5 dies, amb activitats bastant dirigides durant els 3 primers dies, activitats lliures el 4t dia per preparar el producte final i l’exposició final el 5è dia.

Els aparells electrònics, les xarxes socials i els valors que ens transmeten, han sigut un dels punts de partida en la decisió d’elaborar aquest projecte. A partir d’aquí va sorgir la idea de la bellesa i de voler seguir un cànons que sembla estan imposats des de fora, i això ens va portar a treballar l’alimentació i les malalties que es deriven d’uns mals hàbits. Per aportar una visió més pràctica al projecte hem inclòs una sortida al mercat de Can Vidalet, en una època en què els mercats estan renaixent per mostrar a joves i grans que comprar-hi és una aposta de qualitat i servei.

I què en diuen els alumnes?

Des del primer dia, els alumnes de 2n d’ESO han mostrat molt ganes de participar i de fer en cadascuna de les activitats. En moltes activitats, se’ls ha demanat una tasca que ha quedat penjada en els passadissos o en el hall de l’institut. Per això hi ha alumnes d’altres cursos que ja s’hi han interessat igualment.

 

METODOLOGIA I ORGANITZACIÓ DEL NOSTRE PROJECTE

Avui l’Equip Impulsor de l’escola ens hem reunit per posar en comú la implementació del projecte del qual documentem en aquest bloc i d’altres que s’estan duent a terme al centre.

Després d’haver presentat el projecte als alumnes i de la posterior pluja d’idees, hem acordat amb tot l’equip quina serà la metodologia i l’organització de treball amb l’alumnat. Per fer el “Conte audiovisual il.lustrat” treballarem cooperativament on cada grup tindrà un rol establert i una feina assignada.

Els equips cooperatius que farem són:

  • escenografia – guionistes i atrezzo
  • producció – creació de títols i crèdits i publicitat
  • animació – creació de personatges i altres elements
  • tecnològic – gravació en vídeo i muntatge de la pel.lícula

Decidim el nombre de membres que s’han d’assignar a cada grup. En funció d’això, cada alumne decidirà de quin equip vol formar part tenint en compte les seves habilitats i destreses.

 

 

 

 

Com és l’esquelet d’un rosegador?

Després de la sortida al Cim d’Aligues i d’haver conegut què són les egagròpiles, els alumnes de Cicle Mitjà hem començat a treballar l’esquelet dels rosegadors. Tot aquest treball ens està portant al coneixement de l’esquelet humà.

 






Agrupaments

En la última sessió de treball el dilluns 5 de març, vam parlar sobre què són els grups cooperatius, quin tipus d’agrupaments són els millors, com han d’estar composats,…

També, cosa que desconeixíem, la importància que cada grup de treball ha de tenir un nom i un logotip per tal que hi hagi un sentiment de pertinença al grup.

Per tal de posar la teoria en pràctica i relacionar-la amb el nostre projecte, durant la sessió de l’equip impulsor vam fer una activitat en grup, on cada un tenia un paper a desenvolupar, sobre les claus dicotòmiques.

 

 

 

 

Qui som?

L’Escola Canigó és el primer any que participa a la XCB.

Tenim un claustre motivat i actiu que engega activitats diferents. D’aquí la necessitat d’unificar la manera de treballar als diferents cicles el concepte de projectes.

El claustre el dividirem en tres grups. A cada un d’ells es farà un projecte i es treballarà paral.lelament de la mateixa manera als tres. De moment només pujarem un blog.

El que documentarem aquí serà el portat a terme per 4t sobre les comarques. És un treball que ja s’ha fet altres anys, però intentarem convertir-lo en un projecte com a tal.

D’on prové el que mengem?

La reunió del 21 de febrer ens ha fet reflexionar sobre la complexitat de trobar una pregunta que realment sigui motivadora i generi l’esperit de descoberta en l’alumnat. Inicialment les preguntes que ens sorgien no eren prou “originals” i estaven allunyades a la vida quotidiana dels nens i les nenes.

Finalment hem trobat la solució i això ens ha obert un ventall d’idees per seguir treballant durant la següent sessió. A partir del menjar que porten els nens per esmorzar averiguarem de quina localitat i de quina comarca prové cada un dels aliments. D’on ve el fuet del teu entrepà/ iogurts que ens donen al menjador?
Són productes d’origen català i, per tant, ens facilita la posterior connexió amb el treball més profund de les comarques de Catalunya.

A partir de productes alimentaris que es consumeixen a l’escola o que consumeixen les famílies, es cerca el lloc de fabricació d’aquest aliment; és així que comencem a parlar del concepte de comarca i dels sectors econòmics.

Per arribar a comprendre per què a una regió s’hi desenvolupen determinades activitats econòmiques cal tenir en compte, prèviament, els factors condicionants: extensió del territori, característiques del relleu, hidrografia, climatologia, demografia, interrelació entre diferents sectors econòmics, vies de comunicació, tradició històrica, etc.
Totes aquestes qüestions van sorgint gradualment: a mida que cerquem resposta a una pregunta se’n generen de noves.

Per tant i enconclusió, hi ha una relació prou sòlida entre la pregunta inicial i el projecte.

Una de les primeres sessions es dedica a explicitar els coneixements previs dels alumnes sobre l’aliment que ha originat l’interès inicial, sobre les qüestions relacionades amb la seva fabricació i sobre la comarca productora. En aquesta sessió sorgeixen altres productes catalans i s’amplia el focus a tota la comunitat autònoma. A continuació, se’ls demana un petit treball de recerca amb l’ajuda de la família sobre quins altres productes s’elaboren a Catalunya ja siguin alimentaris o d’altre tipus i ubicar en el mapa el municipi i comarca on es fabriquen.

A sessions posteriors es distribueixen els alumnes en grups petits i se’ls anima a plantejar-se preguntes i qüestions que els agradaria saber sobre alguna comarca i sobre quines activitats econòmiques s’hi desenvolupen.

Sovint els alumnes s’interessen per una comarca determinada per motius personals; per exemple, perquè la seva família prové d’aquella comarca, perquè hi van sovint o hi han anat recentment, perquè són consumidors d’algun producte fabricat en aquella zona, etc.

A més, durant la realització del projecte sorgeixen curiositats i preguntes per part dels alumnes que no s’havien previst. En aquests casos, se’ls dona la llibertat d’investigar aquell aspecte que vulguin saber i se’ls ajuda a trobar la informació i a fer.ne el posterior tractament.

Sovint els alumnes s’interessen per una comarca determinada per motius personals; per exemple, perquè la seva família prové d’aquella comarca, perquè hi van sovint o hi han anat recentment, perquè són consumidors d’algun producte fabricat en aquella zona, etc.
Els continguts de les diverses àrees que contribueixen al projecte són dades i informacions reals que en ocasions requereixen contactar amb alguna entitat per demanar informació. ( No s’ha fet però seria interessant ).

Les àrees implicades en aquest projecte són coneixement del medi natural i social, matemàtiques, llengua catalana i l’àmbit artístic ( música i plàstica ). Les mestres implicades es coordinen setmanalment per planificar la presentació dels continguts i les tasques a fer. Se seleccionen els continguts propis de cada àrea per a treballar-los en el context d’aquest projecte. Es preparen materials en diferents suports, es cerquen fonts d’informació fiables i es dissenyen activitats i dinàmiques diverses.

Dubtes en com s’avaluarà el projecte.

Estem en un moment de l’elaboració del projecte en el que ja tenim clars els objectius del projecte i també hem decidit quines activitats faran que aquells objectius es puguin assolir,  però ara ens plantegem com ho avaluarem.

Els criteris d’avaluació són el tot. Per tant,  quin tipus d’avaluació seguirem perquè sigui formadora i continuada ? Donarem pes només a les activitats guiades i seqüènciades o també valorarem el seu treball creatiu i lliure?

Institut Joaquim Blume. “Pluja d’idees” per a la revista

En la clase de castellano de 4B (grupo reducido) hemos dedicado el último cuarto de hora a proponer una “lluvia de ideas” para nuestra revista. Han surgido propuestas interesantísimas: crucigrama con palabras relacionadas con un periodo literario, espiral con nombres de autores, redacción de una carta a un escritor famoso, sopa de letras con términos deportivos (somos un centro de tecnificación), etc.
Y el proyecto CONTINÚA.

Preparando la revista

Discutiendo los temas

Más discusiones …

Continua llegint

Institut Joaquim Blume. Sessió de treball del 19 de febrer per a preparar el projecte “La Revista”.

Sessió de treball de professorat per tal de preparar el projecte “La revista” de l’institut Joaquim Blume

Dilluns 19 de febrer, l’equip docent que participa en la Xarxa de Competències Bàsiques s’ha reunit amb la finalitat de continuar treballant en el projecte d’elaboració de “La Revista” de l’institut Joaquim Blume.

El professorat en sessió de treball

L’alumnat que participarà en aquest projecte serà el de 3r i 4t d’ESO del centre escolar. L’esmentat alumnat ja coneix el projecte i el professorat ha iniciat les tasques de distribució de la feina en els diferents grups d’alumnat.