La revista digital segueix el seu curs…

cercant infiormació…

A la sessió d’anglès del dia 18 d’abril, els alumnes del grup de tercer d’ESO B encarregats de la recerca d’informació, redacció i elaboració d’entrevistes/enquestes han estat treballant en el projecte de revista digital del Institut . Alguns d’aquests ja han començat a redactar els seus articles, a contrastar i a presentar els resultats de les enquestes realitzades, i a enllestir les preguntes que faran en les seves entrevistes.

Metodologia

Actualment a la nostra escola estem repensant espais (com a elements globalitzadors i generadors d’aprenentatge) i metodologies en totes les etapes

Fa dos cursos vam començar repensant els espais exteriors de l’escola, això ens va portar a fer tota una reflexió sobre l’organització d’espais i l’aplicació de noves metodologies a l’educació infantil i a realitzar tota una transformació en aquesta etapa.

Actualment ens trobem reflexionant sobre l’organització dels espais de primària com a part important de les noves metodologies de treball.

A continuació afegim un enllaç a un vídeo que descriu molt gràficament tot aquest canvi.

Video

Repensem l’espai educatiu

A la nostra escola, des de ja fa dos cursos, estem immersos en un procés on repensar l’espai físic com a element globalitzador i generador d’aprenentatge.

ESPAIS GENERADORS D’APRENENTATGE

Què ens proposem?

Repensar l’espai físic com un element globalitzador i generador d’aprenentatge. La proposta es duu a terme de forma gradual i participativa al voltant de tres eixos: *Espai exterior​: disposem d’uns patis molt amplis i rics en biodiversitat, que permeten transformar-los en espais plens de possibilitats educatives. *Espais d’infantil​: canviem la seva organització com a part important de les noves metodologies de treball. * Espais de primària​: reflexionem el model d’aula a partir de la construcció d’una sala diàfana davant les aules de primària, donant-nos l’oportunitat de viure un espai obert amb múltiples possibilitats organitzatives i de treball.

Com ens organitzem?

El principal valor d’aquest projecte és la implicació de tota la comunitat educativa, sent un bon exemple de solidaritat i empatia per a tots els infants. L’escola com a microsocietat en potència. Organitzem comissions de treball liderades per un coordinador : comissió projectes patis , comissió smartclassroom project. S’estableixen espais horaris lectius i no lectius dins de la programació anual d’activitats. Es fa una diagnosi per conèixer el punt de partida de cada projecte i es defineixen els objectius què es volen aconseguir. Es fan valoracions i enquestes de satisfacció periòdicament amb la finalitat d’anar cercant les estratègies adequades que ens ajudin a millorar el projecte.

Com avaluem ?

L’avaluació és un element clau en el nostre projecte. Entenem l’avaluació com a part del procés d’aprenentatge, on participa l’alumnat i el professorat emprant diferents eines : coavaluacions, autoavaluacions, rúbriques… i on els docents respecten els ritmes d’aprenentatge i els processos interns de les criatures, oferint un acompanyament significatiu i individualitzat en el propi procès. Ens servim d’eines com la Documentació per tal de poder cercar evidències dels processos que fan els infants i poder recollir, no tant el resultat final sinó tot el camí que han realitzat per poder arribar fins a l’objectiu d’aprenentatge.

 

Roll Up Xarxa

La revista segueix creixent

debatent sobre la revista, a l’aula d’informàtica.

En aquesta sessió, la part dels alumnes del grup 3rB encarregats de la recerca d’informació, redacció i elaboració d’entrevistes/enquestes han estat treballant en el projecte de la revista digital de l’Institut. Alguns d’aquests ja han començat a redactar els seus articles, a contrastar i a presentar els resultats de les enquestes realitzades, i a enllestir les preguntes de les seves entrevistes.

Qui som?

El Institut “Joaquim Blume” és un institut d’Esplugues de Llobregat, que s’ha adherit a la xarxa de competències bàsiques, per tal d’impulsar l’avaluació per competències al centre.

Desenvoluparem un projecte on els alumnes crearan una revista, encarregant-se tot: continguts, disseny i correcció.

Les matèries implicades en el projecte són: català, anglès, castellà i tecnologia.

Febrer 2018, a l’aula, l’equip de treball

Qui som

L’escola Lola Anglada, fundada l’any 1979-80, va néixer com una cooperativa de pares i mares i s’integra en el col·lectiu d’escoles del CEPEPC (Col·lectiu d’escoles per l’escola pública catalana).

La idea originària i que ha impregnat la història de l’escola, ha estat la de fer una escola on, no tan sols tingués importància la transmissió de coneixements de les diferents matèries, sinó que també es tingués present la formació personal, cívica, democràtica, solidària i arrelada al país.
L’escola s’estructura com un lloc on els infants no només acumulen informació, sinó com un espai on s’aprèn a tractar la informació per tal de tenir recursos i eines per aprendre i progressar. El tracte personalitzat, l’educació en valors, les colònies i sortides, les festes, els tallers i els eixos transversals encara són trets característics de l’escola.

L’escola es va iniciar amb 8 infants de primer curs , una mestra i una cuinera i estava ubicada a una “torreta” de la carretera de Cornellà.
El curs 1985-1986 l’escola s’integra a la xarxa pública i s’inaugura l’actual edifici. La Cooperativa de Pares i Mares perd la titularitat a favor de la Generalitat de Catalunya. És llavors quan neix l’Associació de Pares i Mares d’alumnes, que té per objectiu fonamental fer costat a l’escola ajudant a dinamitzar-la i dotar-la de més recursos.

L’escola Lola Anglada va ser un dels primers centres PAC (projecte d’autonomia de centre), i ho va ser durant dos períodes complerts: 2005-2009 (PAC05) i 2010-2014 (PAC05 renovat). Gràcies a aquesta experiència, el centre té molt integrada la planificació estratègica en les seves dinàmiques i es troba immers en una línia de consolidació i manteniment de processos i activitats amb l’objectiu de millorar les competències de l’alumnat . El centre ha incorporat una cultura avaluativa i de reflexió de la nostra praxi educativa. És a dir, ens trobem enmig d’un procés de millora continua.

Al grup de treball de la Xarxa de Competències Bàsiques som:

Sònia Giménez (directora i especialista en educació física)

Núria Carulla (Cap d’Estudis, mestra d’Educació Especial i coordinadora de Cicle Inicial)

Domènec Anguera (Mestre de sisè i coordinador de Cicle Superior)

Bea López (mestra de P4)

Sílvia Canals (co-tutora de primer)

Karol Burillo (mestra de P5 i coordinadora del projecte pati)

Web escola Lola Anglada

L’avaluació

Comencem la sessió 6 recordant en quin punt ens trobem. La Sònia i la Núria ens expliquen l’última trobada i reunió de coordinació que es va celebrar a meitats d’abril. Una de les reflexions compartides que els va semblar interessant i que va exposar una altra escola és la importància de consensuar normes de convivència entre alumnat i professorat de tot el centre. De tal manera que qualsevol mestra/e pot avisar o cridar l’atenció a qualsevol alumne sigui o no, de la seva aula o cicle, en el moment que consideri oportú. També creiem que els i les treballadores del servei de menjador han d’estar-hi informades i implicades per tal d’anar tots a una i no crear incoherències davant de l’alumnat.
Valorem molt positivament disposar de moments i espais per escoltar i compartir experiències nostres i d’altres mestres o escoles. Es tracta d’una font d’enriquiment i aprenentatge molt potent. Seria una bona idea el fet d’explicar-nos els grans projectes que fem a cada classe davant del claustre.
La sessió d’avui està dedicada a parlar sobre l’avaluació del treball per projectes. Dins d’aquesta avaluació que inclou valorar els continguts i objectius que ens hem marcat, no podem perdre de vista les diferents eines i avaluacions existents com són l’autoavaluació docent, l’autoavaluació de l’alumnat en forma de rúbrica o la coavaluació. Per tal d’aclarir algunes idees mirem un vídeo de Neus Sanmartí responent preguntes en torn l’avaluació i en traiem conceptes claus: els criteris d’avaluació han de ser explícits de cara a l’alumnat, per tant podem explicar-los-els. També destaquem el concepte de la coavaluació que ens ajudarà a fer les nostres valoracions finals.
Un cop hem posat sobre la taula aquestes reflexions ens sorgeixen noves preguntes: Com avaluem per dimensions? Què volem que aprenguin els nens i les nenes?
Hem de definir correctament (i redefinir) els continguts, objectius i criteris d’avaluació per tal de tenir-los clars i transmetre’ls als nostres alumnes.
Altres reflexions que hem fet han sigut: la importància d’avaluar el procés, ja que no tots els alumnes parteixen del mateix punt o dels mateixos coneixements previs; i també acostumar a l’alumnat a fer processos reflexius, a deixar espais de reflexió per tal que siguin capaços d’avaluar-se a ells mateixos, d’autoregular-se i de ser conscients del seu propi procés d’aprenentatge.
Finalment hem consultat el full d’autoavaluació del blog de la Xarxa i ens hem proposat millorar alguns dels ítems. Per exemple, ens hem adonat que el nostre blog no està enllaçat a la pàgina web de l’escola. Així doncs, hem aprofitat per fer una mica d’autocrítica respecte l’ús que estem fent de les xarxes socials i el blog en relació a la formació de XCB.

IMPLEMENTACIÓ A L’AULA

A la trobada de l’equip impulsor que vam fer el passat 25 d’abril, vam compartir plegats com havia anat la implementació a l’aula. Destaquem la implicació i motivació dels grups quan tenen clars els objectius a complir. Durant tres sessions vam fer la feina establerta.

També parlem a la trobada del grup de treball, de com farem l’avaluació del treball fet en grups cooperatius. Acordem que primer farem una rúbrica individual i després per grups. L’objectiu de l’avaluació és que els nens i les nenes valorin com han treballat en equip. Dissenyem una rúbrica senzilla.

Aquí us adjuntem algunes fotos de com van treballant.

Com és el nostre institut?

Som un institut públic d’Esplugues de Llobregat amb més de 40 anys d’experiència formant persones i adaptant-nos al ritme frenètic de canvi que porta la vida. Conscients de la importància del que implica la nostra tasca docent (formem persones en el sentit més ampli de la paraula), el nostre centre es caracteritza per participar en els moviments d’innovació (Robòtica) i de renovació pedagògica (treballs cooperatius, PILE, GEP, Xarxa de CB,…), i per la formació permanent de les persones que hi treballem (activitats de formació permanent per part del professorat; professorat format en metodologia AICLE en especialitats de Matemàtiques, Física i Química, EF i Geografia i Història, …) amb la idea clau de potenciar un treball en xarxa, transversal i interdisciplinari com un element imprescindible per a la millora del nostre sistema educatiu i la rendibilització de recursos.

L’èxit escolar és el nucli de la millora del sistema per arribar a l’èxit personal i social.

Com avaluarem el projecte? Parlem de xifres…

Per avaluar el projecte, hem planificat que els professors i també els alumnes avaluïn com adquireixen els aprenentatges;

En acabar els 3 primers dies, els alumnes coavaluen les feines que han fet en grup, la partició, la creació feta en grup, el com s’han organitzat,…i també cada alumne individualment s’autoavaluen en relació als objectius que s’han proposat diàriament. Aquesta part pondera un 40% en la nota final.

El 5è i últim dia és quan mostren el producte final, que l’avalua el professorat amb una rúbrica Aquesta part pondera un 60% de la nota final.