LA VOLTA A LA TERRA AMB L’ADRIÀ – presentació del projecte

QUI ÉS L’ADRIÀ?

  • Exalumne de l’escola
  • Fa la volta al món des de fa 3 anys.
  • Ens permet el feedback vivencial i motivador.
  • Experiències reals i no entorns ficticis.
  • Els alumnes poden fer el seguiment a través de la web
  • El projecte evoluciona a mesura que l’aventura de l’Adrià avança. És un projecte obert.  

Resultat d'imatges de adrià homs

EL PROJECTE:

VISITA INICIAL: VISITA ADRIÀ

  • ACTIVITAT INICIAL
  • MOTIVACIÓ DELS ALUMNES
  • CADA ALUMNE ESCULL QUÈ VOL INVESTIGAR/APROFUNDIR

PRIMERA PART DEL PROJECTE: TREBALL D’INVESTIGACIÓ 

  • CADA ALUMNE/GRUP REALITZA EL SEU PROPI GUIÓ A PARTIR D’ALGUN ASPECTE MOTIVADOR
    • ILLA DE PASQUA
    • Quins són els trens més llargs del món?
    • Per què a Zanzíbar hi ha marees?
    • Com es van construir els moais?
  • GUIÓ ACORDAT ENTRE:
    • Alumne
    • feedback Adrià
    • Mestre

SIM-170037317050914580_0001

  • RECERCA D’INFORMACIÓ: ajustem l’ajuda a les necessitats de cada nen:
    • Alguns recerquen de manera autònoma
    • Altres els ajustem els llocs on recercar la informació
    • A alguns fins i tot els donem el guió elaborat
    • Elaborem una pauta d’orientació comuna de com ha de ser una bona presentació.

PRESENTACIONS ORALS:

  • AVALUACIÓ PER PART DELS ALUMNES A PARTIR D’UNA RÚBRICA
  • GENERACIÓ DE NOVES PREGUNTES PER PART DELS COMPANYS DE CLASSE.
  • REFORMULACIÓ/AMPLIACIÓ DEL TREBALL.

 

SEGONA PART DEL PROJECTE: COM ÉS EL TEU PUPITRE?

  • A TRAVÉS DE VÍDEOS DOCUMENTALS
  • PARTIM DE MATERIAL REAL I NO FICTICI
  • GENERA MÚLTIPLES PREGUNTES ALS ALUMNES

 

ELS VÍDEOS DOCUMENTALS ENS PERMETEN: 

  • TREBALLAR LA GEOGRAFIA MUNDIAL
  • COMPRENSIÓ ORAL – visionem els reportatges i en debatem.
  • EXPRESSIÓ ESCRITA – elaboració d’un reportatge escrit per part de cada alumne basat en una pauta d’orientació.
  • SORGEIXEN PREGUNTES RELACIONADES AMB ELS REPORTATGES:
    • PER QUÈ TENEN DIFERENTS TONS DE PELL? – esclavitud
    • QUINS SÓN ELS PAÏSOS MÉS POBRES? – geografia
    • PER QUÈ PARLEN PORTUGUÈS O ESPANYOL? – colonialisme
    • QUANTES PERSONES VIUEN A L’AMAZONES? – percentatges
    • D’ON VÉNEN ELS PRODUCTES QUE COMPREM? – estadística
    • SÓN POBRES ELS NENS DE TIPISCA? – valors, concepte ric/pobre

LA CLOENDA DEL PROJECTE

  • VISITA DE L’ADRIÀ
  • INTERCANVI DE IMPRESSIONS RESPECTE AL TREBALL QUE HEM ANAT REALITZANT AL VOLTANT DE LA SEVA AVENTURA.
  • … OBERTURA DEL TREBALL A ALTRES CURSOS O A LES FAMÍLIES

EL PROJECTE VIST DES DE DINTRE: 

ELS OBJECTIUS QUE ENS PROPOSEM:

  • TREBALLAR COMPETENCIALMENT: potenciar el treball de competències en comptes del treball de continguts.
    • Competència comunicativa lingüística i audiovisual
    • Competència artística i cultural
    • Competència del tractament de la informació i competència digital
    • Competència matemàtica
    • Competència d’aprendre a aprendre
    • Competència d’autonomia i iniciativa personal
  • CANVI METODOLÒGIC basat en el treball globalitzat.
  • CONFLUÈNCIA MOTIVACIÓ ALUMNAT/CURRÍCULUM

L’AVALUACIÓ: 

  • L’avaluació suposa un gran repte perquè combina la qualitativa amb la quantitativa.
  • Combinem l’autoavaluació, l’avaluació entre alumnes i l’avaluació individual.
  • És contradictori el sistema d’avaluació que ens demana avaluar de manera fragmentada: llengua, medi, matemàtiques,… quan intentem treballar de manera transversal i global.

EL PAPER DE L’ALUMNAT:

  • Els alumnes tenen un paper protagonista.
    • A través dels seus interessos o preguntes els hem generat activitats per aconseguir treballar les competències que ens interessava treballar. GENEREN LA PREGUNTA I FAN LA RECERCA.
    • Després de la investigació són els que PREPAREN LA  INFORMACIÓ  I LA TRANSMETEN als companys.
    • S’AVALUEN: a ells mateixos o als companys.
    • I finalment són els que GENEREN NOUS DUBTES per seguir investigant.

EL PAPER DEL MESTRE:

  • PRESENTACIÓ DEL PROJECTE: és la mestra qui fa la presentació de l’Adrià i els anima a investigar a partir de les aportacions d’aquest.
  • DURANT ELS TREBALLS D’INVESTIGACIÓ dóna l’ajut ajustat a les necessitats de cada alumne.
  • DURANT LA SEGONA PART (VÍDEOS) proposa reptes als alumnes i sobretot, selecciona de les idees que van sortint, aquelles que se’n pot extreure més “suc” i poden esdevenir un treball més global i ajustat al nivell dels alumnes.
  • AJUDA A PREGUNTAR-SE als alumnes més que no pas dóna respostes.

COORDINACIÓ/AGRUPAMENTS,…

  • Feedback amb l’Adrià
  • Diferents agrupaments. Hem potenciat molt les activitats orals.
  • Ha mancat obrir el projecte al centre/famílies.

PUNTS FORTS: 

  • MOLTA MOTIVACIÓ per part dels nostres alumnes.
  • FEEDBACK
  • PROJECTE EN UN CONTEXT REAL I ACTUAL.
  • TREBALL GLOBALITZAT. Trencament amb els horaris, les matèries, … que era el que se’ns demanava a nivell d’escola.

PUNTS FEBLES:

  • NECESSITAT DE SELECCIÓ per part del mestre. No podem acceptar treballar-ho tot.
  • DIFICULTAT D’ESTABLIR LÍMITS a l’hora de decidir FINS ON investigar o COM investigar determinats temes.
  • NO OBERTURA DEL PROJECTE fora dels límits de l’aula.
  • AVALUACIÓ. Treballem de manera global però no sempre sabem avaluar de manera competencial.
  • POC RECULL D’EVIDÈNCIES I REGISTRE D’INFORMACIÓ.

QUÈ HEM NECESSITAT PER TREBALLAR AIXÍ?

  • Invertir el procés: són els alumnes els que proposen i nosaltres els que facilitem eines que els ajudin en el seu procés d’investigació.
  • Treballar dia a dia. Oblidar-nos de programar amb antelació i seguint una programació rigorosa! Hi ha d’haver lloc per a la improvisació.
  • Reduir la quantitat i (intentar) augmentar la qualitat.
  • Tenir clar que treballem unes competències i no pas uns continguts.
  • I tenir ganes de millorar…. i sobretot, d’equivocar-nos i rectificar.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *