Informe Bofill. Novetat o una crònica anunciada?

Ahir la fundació Bofill va presentar un informe sobre l’estat de l’educació a Catalunya. He sentit a la ràdio que parlaven d’emergència nacional. Quines idees tramet aquest informe?

1.- La despesa pública en ensenyament no universitari a Catalunya és pràcticament la meitat de la que inverteix la UE-25 i un punt per sota de la mitjana d’España

2.- La despesa econòmica catalana en educació es troba a la cua de les comunitats autònomes d’España. Tot i que té una certa tendència a l’alça.

3.- A Catalunya el 17% de la població emigrant va a les escoles públiques, només el 4% ho fa a les concertades.

4.- La taxa de repetició a 4t ESO en els IES és del 18%, en els centre concertats del 7%. Podem comparar aquest punt amb l’anterior. (Aquest darrer afegit és meu).

5.- Catalunya és la comunitat on menys alumnes es graduant a4t ESO. La diferència entre pública i privada és de 20 punts, només comparable a la de Madrid(18 punts)

6.- El 34% dels joves entre 18-24 anys no finalitzen el batxillerat. Taxa molt semblant a la de 1995. En Euskadi el percentatge és del 14%.

Dades d’aquest estil, referides a España en el seu conjunt, ja s’havien posat de manifest en un informe que la OCDE va fer públiques el passat mes de setembre. Veure ElPAÍS

En qualsevol cas m’ha semblat que és un informe força descriptiviu, tot i que no entra a fer hipòtesis sobre les causes d’aquesta situació en fa una sèrie de propostes, que no deixen de ser força conegudes: formació del professorat, tan inicial com permanent, mesures de reforç pels alumnes amb dificultats, clar i no podia faltar, augmentar la despesa en educació. En fi, allò de sempre.

En qualsevol cas llegiu-lo i traieu les vostres pròpies conclusions. Tinc la impressió que tothom en traurà les conclusions que s’acostaran més al seu pensament.

Esperem que serveixi per millorar les condicions de treball dels alumnes i dels professors. A vegades convé una certa sacsejada.

Amb una mica de retard

Després de prop d’un mes sense escriure, torno a re-emprendre la tasca. Això no vol dir que hagi estat aturat, no. M’he dedicat a refer l’accés a les activitats afegint una manera més clàssica, temporal, d’accedir-hi. També he estat estructurant una mica el marc teòric del treball. D’aquí uns dies col·locaré les referències a la web. Per altra banda també he aprofitat per escriure unes recomanacions per al professorat que penjaré ala web en el moment que les tingui enllestides. Aquestes recomanacions inclouen metodologia de treball amb els alumnes i competències que es treballen amb les activitats. Per altra banda segueixo recollint dades amb el treball que estem realitzant amb nois i noies de 1r d’ESO.

Canvi d’unitat i de grup de treball

Aquest passat dimecres (23/10/07) vam iniciar el treball amb la segona unitat del trimestre, “Rutes en un diagrama” com a pas introductori al Triangle de Tartaglia. El grup ara és de 7 persones (3 noies i 4 nois). Dos d’aquests nois repeteixen curs.
Això m’ha obligat a afegir un nou ordinador a la biblioteca, així com a molt treballaran amb parelles. Aquest ordinador és un portàtil, això obliga a que el que treballa sol ho faci amb aquesta màquina.
He canviat la manera d’organitzar els grups pel que respecte a la primera activitat. Ara les parelles seran fixes. Una de les queixes del grup era precisament el canvi de grups quan iniciàvem una activitat nova. L’agrupació ha estat l’esperada, dues noies juntes, dos nois també junts i dels tres que en quedaven, una noia i dos nois, s’ha afegit un problema més, un d’ells tenia que treballar amb el portàtil, això ha fet que en la discussió sobre com s’organitzaven l’element importnat fos treballar sol amb el portàtil. No deixa de ser curiós.
Pel que fa a la parella de noies totes dues són molt competents, i treballant de manera molt integrada i ràpida. Els dos nois són força diferents en la manera de treballar, un sembla més metòdic i l’altre més intuïtiu. S’ha format una parella mixta, El noi és repetidor i no vol estudiar, el seu objectiu és fer els 16 anys i anar a treballar, tot i això, a banda dels primers dies en els quals no treballava, s’ha posat a la feina com els altres i pel que he vist en el dia en que ha vingut ha ajudat força a fer la feina a la seva companya.
Hem fet les dues primeres activitats:
Rutes en un diagrama
Nombres en un triangle
Estic força content del resultat de la feina de tothom.
Coses que he observat en aquests dos dies.
* Hi ha dues actituds a l’hora de treballar amb l’ordinador, els que interaccionen amb l’ordinador i l’utilitzen com una eina més i els que l’utilitzen de la manera tradicional, teclat, ratolí són manipulables i la pantalla és mira. La diferència fonamental la veig en l’ús de la pantalla de l’ordinador, els segons només la miren i els primers l’usen, per assenyalar, per entendre la informació, per comunicar-la al seu company, etc.
* Més avanço en el procés de recollida de dades, més m’adono que el problema fonamental, independent de la matèria que estiguem treballant és el procés de comunicació, la manera com l’obtenen i la manera de traslladar-la, als companys o al professor. Segurament hi ha un altre element important a tenir present, que segurament hauré de mirar, són les diferents maneres d’aprendre dels estudiants. Avui m’ho ha fet notar un company de l’IES, amb un article que m’ha fet arribar. La pàgina web que m’hauré de mirar és la següent:
Aprender a aprender
ÉS en castellà i segurament té massa publicitat.
* Què veuen quan miren. Agafen veure en el sentit de percebre i mirar en el sentit d’examinar. És el mateix mirar i veure?. Ho dic això, atès que en aquestes activitats es donen voltes als mateixos temes, fent anades i tornades a activitats del mateix tema. Un exemple, Amb l’activitat de les rutes en un diagrama s’obté el triangle de Pascal. Una de les darreres activitats és calcular les següents operacions:
11×11=121
11x11x11=1331
11x11x11x11=14641
La pregunta és, que veus? No van relacionar aquests resultats amb el triangle de Pascal. No deixa de ser curiós.
Fins la propera.

Ara que fa un mes…

Ara fa un mes que vaig començar el treball de camp, que no el treball de la llicència. Aquest el vaig començar el mes de juliol, en el moment en que vaig veure que apareixia a les llistes. doncs, com deia, ara que fa un mes que vaig començar aquest treball m’ha semblat interessant fer un petit resum de les coses que vaig observant, tot a l’espera de la reunió de divendres.
Observacions del treball dels nois i noies:
1) Hi ha una dificultat important a l’hora d’establir notacions, maneres d’escriure les coses. Això m’ha aparegut per primera vegada en el treball dels ous i la ouera. Penso que això és important a l’hora d’intentar comunicar a la resta allò que estan fent. Els elements comunicatius han de ser un element important del treball.
2) Quan s’ha de resoldre un problema, activitat o altre, hi ha la tendència a preguntar-se, i buscar, l’operació que s’ha de fer servir per resoldre l’activitat, encara que aquesta no existeixi. Es pregunten, com s’ha de fer això? multiplicant, sumant, restant o dividint és la resposta ràpida. Creuen que així resolen l’activitat més ràpidament.
3) Si poden triar, la font d’informació fonamental é l’auditiva, i només en última instància llegeixen l’activitat. lligat amb això, els exemples no els tenen presents a l’hora de començar a fer l’activitat. Només quan el professor els ho fa notar hi paren atenció.
4) Quin és el sentit real que té per els una igualtat? Em dona la sensació que el que hi ha a la dreta de l’igual no té cap mena de significat. Això s’hauria de mirar més be.
5) Les noies tenen tendència a fer que els nois “desapareguin” del procés de resolució quan es treballa en una parella mixta. (Pels casos que he observat en aquesta primera unitat de treball, veurem més endavant). Nois que no piulen quan tenen una companya de treball, canvien completament d’actitud quan el seu referent és un noi.
6) He de canviar completament la manera de fer la correcció-comentari de les activitats. Tinc idees que les aniré afegint al llarg del treball. Avui he fet la darrera presentació en grup de la feina feta, demà demanaré les opinions a tots els estudiants sobre la tasca realitzada i després procediré a introduir tots els canvis.
Pel que fa al treball, la orientació que he decidit donar-li serà la següent: Com els estudiants poden ajudar a elaborar i/o millorar les activitats de matemàtiques que s’han de realitzar a la classe de primer d’ESO mitjançant un procés de feed-back.
A- Realització de les activitats B-Procés de revisió de les tasques C-Modificació de les activitats.

Ahir vaig tenir trobada amb la tutora del treball de llicència, no se si aquesta és la manera adequada d’anomenar-la, ho faig així amb el paral·lelisme que hi ha amb el treball de recerca dels estudiants de batxillerat. Aquests reunions sempre són interessants atès la gran quantitat d’idees qu es generen. el que no se és si sabré desenvolupar-les. Aniré veient.

Per cert, la xtec té un servei de blogs en la següent adreça http://blocs.xtec.cat/
Ja era hora. Tots els usuaris de la xtec en tenen un de disponible. Trobo que hauria de facilitar molt més tots aquests serveis. Fa una setmana que tinc demanat l’espai d’audiovisuals que pots demanar i encara no tinc resposta. Mentrestant per penjar els vídeos vaig utilitzant youtube.
Fins la propera

Curiositats d’un mes d’activitat

Aquest divendres tinc reunió de seguiment de la llicència a Barcelona. No se si haig de presentar alguna presentació, o cosa semblant. Ja pensaré una cosa d’aquí a dijous.
Avui he millorat el meu coneixement del php. Haig de dir que no he estat admès al curs telemàtic de php, es veu que no compleixo ls requisits. Bé, no importa. Avui he trobat la manera de fer que quan es guarden les dades vagi a la pàgina web que a mi m’interessi. Això m’obre la porta a una de les idees que em ronden el cap els darrers dies després de fer la posada en comú de les darreres activitats.
Les activitats de resolució d’exercicis, no han de ser resoltes a classe en gran grup. S’ha de fer que siguin autocorrectives. Això és el que faré a partir de demà.
Un dels altres aspectes que vaig aclarint és en quin aspecte del treball concretaré la meva recerca. Dins les diverses possibilitats que hem permet el treball i les dades que estic recollint, hem centraré en les opinions que els mateixos alumnes tenen de les activitats que estan realitzant i com ells mateixos poden plantejar modificacions a allò que estan fent. Què creuen els estudiants de primer d’ESO de les activitats que realitzen i què farien ells, després de realitzar-les, per millorar-les.
Fins demà