Nous currículums d’ESO

La setmana passada han penjat a l’XTEC la proposta de currículum de matemàtiques a ESO pels propers cursos.
Elements que em semblen importants: parlen de competència matemàtica, com a subconjunt del que entenem com a competències bàsiques. Quins són els elements d’aquesta competència matemàtica:
* Pensar matemàticament
* Raonar matemàticament
* Plantejar-se i resoldre problemes
* Obtenir, interpretar i generar informació amb contingut matemàtic
* Utilitzar les tècniques matemàtiques bàsiques
* Interpretar i representar expressions, processos i resultats matemàtics.
* Comunicar als altres el treball realitzat
Aquestes idees apareixen clarament expressades entre la primera i la segona pàgina del document. Hi estic d’acord, però me’n semblen massa d’aspectes. Jo em quedo amb Pensar, Raonar (Connexions) i Comunicar. El corol·lari de matemàticament penso que sobra. Fixem-nos-hi bé, perquè no sempre fem això a les classes. Pensen els nostres alumnes? Molts diran clar que no, però segur que els deixem pensar? Les activitats que desenvolupem a les classes afavoreixen el PENSAR. Personalment crec que no, en aquest sentit aquesta introducció ja em dona una mica d’esperança en la millora de l’ensenyament de les matemàtiques. Però pensem en l’estructura de les nostres classes; el professor a la pissarra explicant el que sigui, i de tan en tan fem una pregunta a algú. Això no és comunicació, la comunicació exigeix un intercanvi d’opinions, i en general aquest no existeix. Per tant, la comunicació com a idea em sembla fantàstica. I després realitzen molts exercicis, aquests exercicis els permeten RAONAR, realitzar deduccions?. Segur que no.
Només aplicant aquests tres aspectes ja millorarem molt l’ensenyament de les matemàtiques.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *