Utilisation didactique du matériel multimédia

Fotografia: Innovation Sainte-Anne

L’alumnat actual està molt motivat amb l’ ús de les noves tecnologies. A diferència de nosaltres, són nadius digitals. Estan acostumats a fer servir tauletes i telèfons mòbils, ordinadors portàtils i aplicacions diverses. Així doncs, els recursos de què disposa el professorat per apropar-se a l’alumnat del segle XXI són molt rics i variats.

De vegades penso en quan jo vaig cursar la matèria de història de l’art a COU, mirant diapositives mentre el professor no deixava de parlar i parlar. I penso com hauria estat de motivador fer un tour virtual pel Museu del Louvre (per donar només un exemple) i haver contemplat aquelles obres com ho pot fer el jovent avui dia.

I què dir de la que és la meva especialitat: la llengua estrangera. Aquells interminables exercicis de conjugació o traducció, de repetició en veu alta… En ocasions la tipologia d’exercicis no varia pas tant: avui dia, una mateixa activitat on-line, a diferència de la mateixa en un suport de paper, resulta molt més engrescadora per l’alumnat (pensem simplement en un típic “fill in the gaps”). Ara són infinites les possibilitats que existeixen per accedir a material en un idioma estranger (àudios, vídeos, etc.), ja siguin antics o totalment nous, i per crear-ne de nou.

Els i les adolescents d’ avui dia també estan molt motivats i motivades pel fet de mostrar-se actius i actives en la xarxa. Per a ells i elles la projecció que fan de si mateixos a Internet és important. Sovint ens quedem amb la quantitat de temps que dediquen a pujar i comentar fotos a Instagram i oblidem que ells i elles també poden, sense adonar-se’n, produir material multimèdia (àudios, vídeos, pòsters interactius, etc.) que sigui significatiu per a ells i elles i, ja de pas, avaluat pel professorat.

La idea que l’alumnat hagi de crear una carpeta d’aprenentatge o portafoli digital li permetrà organitzar tot el material creat al llarg dels cursos per tal de tenir un recull de totes les seves produccions en francès. En aquesta carpeta haurà de planificar el què, el com, el quan i el per què penja una activitat o una altra. Podrà consolidar els aprenentatges individuals i també mostrar els treballs realitzats en grup, i farà un ús molt important dels recursos audiovisuals que de ben segur, com ja hem dit anteriorment, potenciaran un aprenentatge significatiu.

Amb tot l’ alumnat realitzarà un treball competencial. No només la competència lingüística, també la competència intra i interpersonal que desenvoluparà l’àmbit personal i social i, donat l’ús adequat de les noves tecnologies i els seus productes, la competència digital.

El fet que el producte final sigui no només visualitzat (i avaluat) per la seva professora sinó una finestra en què es mostrarà a la resta d’ alumnat i al món sencer augmentarà el nivell d’ esforç de l’adolescent en fer-ho millor. Com es diu en anglès, això no és més que un “win-win”.

Aquest article s'ha publicat dins de Portfolio i etiquetat amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.