UD1 – La platja

Els científics volem entendre el món que ens envolta i donar respostes a les preguntes que ens fem. Ho fem aplicant el mètode científic pas per pas tal i com hem explicat a classe i de la mateixa forma que va començar a fer Galileo Galilei fa centenars d’anys.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e7/Bertini_fresco_of_Galileo_Galilei_and_Doge_of_Venice.jpg/552px-Bertini_fresco_of_Galileo_Galilei_and_Doge_of_Venice.jpg

Fresc de Bertini on es veu a Galileo mostrant al Dux de Venècia com utilitzà el telescopi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Al mateix temps que Galileo estudiava la caiguda dels objectes o utilitzava el telescopi per observar el cel i desmuntar les teories geocèntriques, les grans potències europees es van llençar a descobrir el món amb els seus vaixells. Les millores tecnològiques i de coneixement van permetre que Europa arribes a Amèrica, Àfrica o Àsia tot navegant. Això els va permetre conquerir territoris (per desgràcia) i explotar noves rutes comercials però també va permetre que els naturalistes (per sort) viatgessin arreu del món.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1i4xdJpXXXXbcXpXXq6xXFXXXC/Oil-Painting-Repro-Edward-Moran-Ship-At-Sea-Sunset-Abstract-Canvas-Art-Huge-For-Living-Room.jpg

Viatjant arreu del món els científics van descobrir un món natural ple de colors, formes i textures com no havien vist mai.

De tot arreu arribaven a Europa grans descobertes en forma de noves espècies animals i vegetals. Les col·leccions reials, privades i dels museus van començar a omplir-se de plantes assecades, animals dissecats, fòssils, petxines o minerals de tot el món.

Al nord d’Europa un jove botànic es va guanyar l’admiració de la comunitat científica quan va decidir classificar les plantes que ell recollia o que li enviaven col·laboradors de tot el món segons semblances i diferències. Va posar nom científic a les plantes conegudes i les va ordenar amb el seu sistema de classificació.

Nosaltres aquest curs farem com aquests primers científics: observarem el món, ens farem preguntes, escriurem hipòtesis, farem experiments, recollirem i classificarem dades i arribarem a conclusions.

https://definicion.de/wp-content/uploads/2009/05/cientifico.jpg

No cal ser home, portar bata blanca i anar despentinat per ser científic !!!

I tot això ho farem al voltant de la platja. La platja i els seus elements seran el nostre centre d’interès. Visitarem la platja sempre que calgui per veure com canvia durant el curs però també per veure-la des del punt de vista físic (de que està feta la sorra), del punt de vista biològic (quins animals hi viuen) i del punt de vista humà (perquè hi ha tants plàstics).

 

 

 

 

 

 

 

Bon inici de curs i benvinguts a classe de ciències.