Masterciències 1a Avaluació – Guanyadors

Bon dia noies i nois.

Com ja sabeu cada cop que fem una comprensió lectora us demano que poseu títol al text que acabeu de llegir. Us demano títols amb sentit però també creatius i aquí teniu el resultat de la vostra creativitat:

El meteorit que viatjava sense descans – Laura Estefanidis

La fi dels aerolits – Hector Longedo

La bola de foc que va acabar amb tot – Iker Torres

Meteorits! Els coneixes? Fes-ho!!! – Alex Riu

Meteorits en caiguda lliure – Gerard Arguedas

 

El text era aquest:

“Hace tan solo unos días, una impresionante bola de fuego cruzaba el cielo de Albacete convirtiendo la noche en día durante unos segundos. El fenómeno estaba relacionado con una lluvia de estrellas no muy conocida y bastante modesta, la de las Táuridas Norte, que cada año se observa por esas fechas. Pues bien, lo ocurrido puede ser tan solo una introducción, porque la madrugada del sábado al domingo (del 17 al 18 de noviembre), alcanzan su pico máximo las Leónidas, unos meteoros espectaculares entre los que sí son más fáciles de ver las bolas de fuego y los destellos de largas y coloridas colas originados a partir de partículas más grandes del material del cometa.

Las Leónidas son, en definitiva, una de las lluvias más hermosas del año por su brillo y colorido. Por lo general, caen unos 15 meteoros por hora. No son muchos, pero compensa salir a verlos por su belleza. Y también son rápidos: viajan a una velocidad 71 kilómetros por segundo y se consideran algunos de los meteoros más rápidos que existen.

Grabado en madera de una noche de Leónidas de 1833, cuando las estrellas cayeron del cielo– Wikipedia

Además, cada 33 años, más o menos, las Leónidas producen impresionantes tormentas, con cientos o miles de meteoros vistos por hora, según la ubicación del observador. En 1966 se produjo una de las más espectaculares, cuando miles de meteoros por minuto atravesaron la atmósfera de la Tierra durante un período de quince minutos. Se vieron tantos meteoros que parecía que llovía. En 1833 decenas de miles iluminaron el cielo nocturno, y muchos pensaron que había llegado el fin de mundo. La última tormenta de meteoros Leónidas se produjo en 2002, así que todavía queda tiempo para el gran show.”

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

El mètode científic

Ahir vam parlar amb tots els primers sobre que era i que no era ciència. Deien els alumnes que ciència era el que feien els científics i que un científic era el que feia ciència. Per sortir del cercle viciós que es va crear, jo vaig afegir que un científic era qui aplicava el mètode científic.

Com que això de mètode científic els quedava una mica lluny, vam descriure el que segons la seva imaginació era un científic: bata blanca, experiments amb fum i explosions, ulleres, cabell rinxolat i gris…. Quina llàstima que aquesta definició de científic no sigui la de: nen/nena que estudia a les escoles i que veu el món amb curiositat i a partir d’aquí es fa preguntes que intenta respondre.

Amb aquesta definició resulta que tinc aquest any 90 científics a primer d’ESO. Joves amb curiositat i ganes d’aprendre que fan preguntes, formulen hipòtesis, planifiquen experiment i els porten a terme per demostrar o no les seves hipòtesi sense defallir.

Per tant, tots som científics, els nens i joves més que els grans. Apliquem doncs el mètode científic…

Font: metodelaura.blogspot

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Ja van arribant les primeres “Velella”

Les barquetes de Sant Pere ja han començat a arribar a la platja de Gavà. Si fa uns dies la platja de Viladecans s’omplia de “Velella Velella” i la seva descomposició feia que l’olor a la platja fos bastant forta; ara ha arribat el torn de la platja de Gavà.

Aprofitant que els alumnes estan de safari fotogràfic, més d’un aprofita per arribar una mica abans al centre i sortir a caçar fotografies d’animals o plantes. La Marta, l’Ada, l’Iker Pérez i alguns més van descobrir així que a la platja, a uns 3 o 4 metres de l’aigua, hi havia una línia d’uns 10 cm d’amplada amb restes d’aquests cnidaris del grup dels Hidrozous.

No eren gaires individuus comparats amb l’any passat, només uns 30 per metre quadrat però als alumnes els ha sorprès i emocionat a l’hora. Més tenint en compte que tot just el dia anterior ja n’havíem estat parlant.

Us adjunto una foto que ens ha enviat la Marta. Gràcies Marta, una gran feina.

 

Publicat dins de General | 1 comentari

Temporal per acomiadar la Setmana Santa per Eric Alcazar i Iratxe Alonso

Avui mateix he rebut un mail de l’Eric que deia així…

“Hola Julio, com a anat la Setmana Santa, espero que bé.

Avui ha fet molt mal temps i m’he preguntat com estaria la platja, he anat i mira:

La linia de tempesta arriba fins a les dunes ! I les onades eren bastant grans, també les onades portaven força plàstics…

Espero que ho hagis vist.

Fins demà.”

A més a més la Iratxe o l’Álex García també han volgut compartir vídeos o imatges on es veia com la zona de la platja més propera a Viladecans havia perdut tota la seva amplada i que l’aigua arribava als patis de les vivendes. Espectacular.

Gràcies per compartir Eric, Iratxe i Álex i gràcies pel vostre exemple de curiositat científica. No hi ha millor premi per un professor que comprovar que allò que fem a l’aula està connectat amb la realitat del dia a dia.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Cultivant a la platja

Per estimar a algú, l’hem de conèixer i entendre. Si volem preservar la platja, primer hem d’estudiar-la per poder entendre-la.
Per això aquests dies estem estudiant la platja viva i hem començat amb els éssers vius més petits de tots: els organismes unicel·lulars que es troben a tot arreu però que no veiem mai.
Per poder-los reconèixer hem agafat mostres de la línia de marea alta i hem realitzat una sembra al laboratori mitjançant medis de cultiu. El mètode que hem utiltzat ha estat el de disolució 1:10 de la sorra recollida (10 grams de sorra per 90 ml d’aigua) i sembra per esgotament.
Aquí teniu fotos del procés de feina de la Susy i la Iratxe i el padlet amb les instruccions de l’Iker Pérez. En pocs dies us ensenyarem el que hem trobat.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Comencem a estudiar la platja viva

La platja és el context que utilitzem aquest curs per donar sentit a tot el que fem a l’aula. Després d’estudiar la part física de la platja (origen i evolució, cicles i ritmes de la platja) ara ens toca iniciar l’estudi de la platja viva. Comencem amb els elements més petits que formen part de la platja, els que no es poden veure (microorganismes).

Sabem que els éssers vius estan formats per cèl·lules i que aquestes cèl·lules fan les funcions vitals. Doncs de vegades aquests éssers vius en tenen prou amb està formats per una sóla cèl·lula per poder fer les funcions vitals. El problema és que les cèl·lules acostumen a ser tan petites que costen molt de veure si no és amb ajuda d’un instrument òptic o fent-les crèixer per tal que formin colònies.

Això és el que farem nosaltres per poder observar els microorganismes que trobem a la platja i que són la base per la resta de la cadena tròfica.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

De vegades succeix…

Els dies de l’esquiada donen per esquiar, gaudir de la companyia dels companys i alumnes però també per veure un cel nocturn sense la contaminació lumínica de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Resultat d'imatges de malniu via lactia

Més d’un alumne ho va descobrir com vaig poder saber el matí del segon dia, quan la Denisa es va acostar a mi i em va dir molt contenta: “He visto Betelgeuse”. Unes setmanes abans haviem estudiat el cel nocturn a Gavà a partir d’una imatge de l’Stellarium i com sempre que treballem el cel a l’hivern Orion dominava el cel com a caçador que és. Ella no només es va aprendre el nom de les constel·lacions en una sola sessió sinó que hi va afegir els dels estels més coneguts. Suposo que ajuda el fet que un cop acabada la pràctica de reconeixement del cel nocturn penges el full DinA3 a la seva habitació.

Resultat d'imatges de orion

Felicitats Denisa per la teva passió per les ciències. Tenim una gran cientiica en potència.

Publicat dins de General | 1 comentari

Meravelles geològiques

Del tema 3 (Els Pirineus arriben al mar) no tenim examen però si prova avaluable. D’aquest tema m’haureu de lliurar un treball relacionat amb l’Interntional Food Day. La vostra tasca serà fer un pòster DINA2 explicant una meravella geològica del pais que heu triat per l’international food day. Aquest pòster el penjareu a la paradeta que feu pel dia de la presentació dels menjars.

L’objectiu des de ciències és simple, descobrir que arreu del planeta hi ha estructures geològiques espectaculars creades per l’acció dels processos geològics interns (creació de serralades, volcanisme…) i els processos geològics externs (erosió, transport i sedimentació) durant milers i de vegades milions d’anys.

Al vostre treball, fet a mà, hi ha de constar:

  1. Títol i subtítol: mida de lletra ben gran pel títol, una mica més petit i entre parèntesis pel subtítol.
  2. Apartat 1: Descripció de la meravella geològica. Per exemple: El gran canó del Colorado és un congost amb 446 km de longitud i amb fondàries que poden arribar als 1600 metres. L’ha excavat el riu Colorado durant milers d’anys i és una de les grans meravelles naturals del món com ho demostra el fet que sigui visitat per milers de turistes cada any. Acompanyat de fotografies enllaçades amb el que expliqueu.
  3. Apartat 2: Localització. País o regió on es troba amb les coordenades concretes i un petit mapa físic on es pugui veure el lloc.
  4. Apartat 3: Origen geològic. Com s’ha creat aquesta estructura? Per l’acció dels processos geològics interns o externs? A quina edat geològica es va crear? Amb dibuixos i esquemes que ajudin a entendre el que expliqueu.
  5. Aparat 4. Valoració. Per què has escollit aquesta meravella? Amb la teva justificació has d’intentar convencer al lector del pòster dels motius pels quals hauria de visitar aquesta meravella.
  6. Apartat 5: Bibliografia. D’0n ha sortit la informació.

A més a més de valorar cada apartat, també serà important la presentació (línia recta, fet a mà, sense restes de goma, passat a tinta i amb color…), la recerca d’informació (dir a sota de cada imatge la seva font).

Els títols i els apartats 1 i 4 han d’estar en anglès, la resta en català.

Data de lliurament: 31 de gener.

El meandre més famós del riu Colorado (font: Traveler)

 

Neon Canyon (Utah)

Un amfiteatre natural a Utah (font: traveler.es)

 

Publicat dins de General | 2 comentaris

Nova edició de Masterciències

A l’examen trimestral de la primera avaluació els alumnes han hagut de fer comprensió lectora a partir d’una noticia astronòmica, en aquest cas la pluja d’estels de les Leonidas. Us deixo amb l’article clicant a la foto i amb una selecció dels títols escollits pels alumnes de 1rB. El millor s’emporta premi segur. Aneu pensant a qui donareu el vostres vots. Com sempre tots són molt originals. Felicitats.

Explosión de meteoros de las Leónidas

 

 

 

 

 

 

 

Títols:

  • Un pluja meravellosa, les Leonides de foc (EG12)
  • La gran nit dels meteors (MS23)
  • Albacete s’omple de llum (PS24)
  • Les Leonides a l’atac (MC3)
  • Plouen estels (PS27)
  • La gran pluja de colors (TY30)
  • Els astres acabaran amb la Terra? (CG11)
  • Leonides amb sorpresa (AP18)
  • El cel plora (LM16)

A la propera sessió a l’aula fem la votació popular.

Publicat dins de General | 4 comentaris

Examen trimestral de ciències

Obro una pàgina per tohtom que tingui dubtes sobre alguna pregunta de l’examen. El que heu de fer és escriure el dubte als comentaris d’aquest article i a partir d’aquí un company o jo mateix us pot resoldre el dubte. D’aquesta forma ens quedarà un històric de dubtes que us pot anar bé a tots quan no entengueu alguna part de l’examen.

Imatge relacionada

Publicat dins de General | 2 comentaris