Episodi de pluges intenses o temporal?

Com ja sabeu el Luis fa un estudi de la contaminació per microplàstics a les platges per determinar si els microplàstics venen majoritàriament de terra endins o els deposita el mar durant les mareas altes i els episodis de temporal

IMG_1602_opt

Per això és fonamental sortir a observar la platja just després d’un episodi de temporal. Ahir dijous 19 d’octubre a l’estació meteorològica de Viladecans es van acumular prop de 50 mm d’aigua i a la del Garraf més de 100 mm. Tot va anar acompanyat de vents no gaire forts (ventades màximes de 27 km/h) que van fer que a Gavà tinguèssim marejol, és a dir, onades de 10 a 50 cm d’alçada.

Aprofitant que l’episodi de pluges segur que havia provocat canvis a la platja hem decidit sortir a investigar. Hem mesurat la platja de nou sense observar canvis significatius i hem situat per primer cop la línia de temporal. Els alumnes no han tingut problema per distingir-la gràcies a la gran quantitat de restes naturals o residus artificials que la delimitaven. Estava a uns 14 metres de l’aigua i també es podia diferenciar pel canvi de color i textura que hi havia a un costat i un altre de la línia.

Mesurant línia tempesta Joana Irene

 

 

 

 

 

IMG_1608

 

 

 

 

 

 

 

Entre les restes naturals han vist petxines petites (de 0,5 a 4 cm), musclos petits (1 cm), pedres, algun os de sepia sencer o trencat, branques, un tronc ple d’algues i el que ens ha cridat més l’atenció: ous de diferents organismes. IMG_1623_opt

 

 

 

 

 

 

L’Arnau o el Lucas Petri han descobert ous de ratjada . Fins a 3 n’hem trobat. Eren més aviat rectangulars, d’uns 4 cm de llarg i amb 4  braços que sortien de les cantonades. Estaven bastant secs i es podia veure alguna cosa fosca al mirar-lo a contrallum. No n’hem fet cap dissecció.

L’Eric ha descobert una boleta negra,  molt petita, d’1 cm de diametre com a màxim, completament rodona i amb aspecte de plàstic. Era molt perfecte i ens ha fet dubtar del seu origen ja que del seu extrem superior hi sortia un ganxo com per penjar la rodona d’algún lloc. Finalment la Blanca i algú més ha parlat que possiblement fossin ous de calamar. Accidentalment, ja al laboratori s’ha trencat i hem pogut observar una sèpia minúscula de 0,5 cm de longitud. S’hi podien distingir els ulls, els petits tentacles encara per acabar de formar i el cap.

IMG_1619

 

 

 

 

 

 

 

Un dia fantàstic per començar a sentir-nos de veritat, científics del programa observadors de la platja.

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *