Marxem cap a Smara!

Ja ha arribat el dia! el proper 1 d’octubre l’Estefania, la Núria, la Inés i el Carles marxen cap al campament de refugiats saharahuís d’Smara.

Han estat uns tràmits burocràtics una mica complicats però finalment tot ha sortit segons el previst!

Per tal que us feu una idea, el camp de refugiats d’Smara es troba a la província de Tinduf, al sudoest d’Argèlia. És habitat per refugiats saharauís i rep el seu nom d’una ciutat del Sàhara Occidental, anomenada Smara. Alguns dels seus habitants porten més de 30 anys vivint allà i els més joves són refugiats de tercera generació.

Aquí teniu la ubicació exacta:


Ver mapa más grande

De ben segur que a Smara us estan esperant amb molta il.lusió.

Bon viatge companys i companyes!

Una finestra al món 2010-11

28596_397188234159_637174159_4280964_6602137_n1

“Una Finestra al Món” és un projecte educatiu que es planteja com a objectiu principal l’intercanvi d’experiències educatives entre els alumnes de la nostra escola i els nens/es de les escoles del campament de refugiats saharauí, Smara.

Mitjançant aquesta experiència pretenem que els nostres alumnes coneguin altres formes de viure, d’entendre el món, posant-los en contacte directe, malgrat la distància, amb nens pertanyents a una altra lògica cultural. Tot això emmarcat en un projecte d’escola inclusiva que suposa un model educatiu en que els mestres, els alumnes i les famílies participen i desenvolupen un sentit de comunitat entre tots.

“Una Finestra al Món” es va iniciar el curs passat, 2009-2010, però amb una ferma intencionalitat de seguiment en els propers cursos.

L’experiència es va gestar principalment des de l’àrea d’Educació Física i va consistir en un intercanvi de “jocs de pati” entre els nens/es de la nostra escola i els nens de l’escola Castilla La Mancha de Smara. Mitjançant un enregistrament audiovisual els nostres alumnes van poder mostrar, als nens/es sahrauís, alguns dels jocs que més els agraden. Al desplaçar-se un membre de l’equip docent, durant les vacances de Nadal, al campament de Smara, els nens/es sahrauís van poder visualitzar i vivenciar aquests jocs. A la vegada, van enregistrar alguns dels jocs tradicionals de la cultura sahrauí, que posteriorment els nostres alumnes practicaren a les sessions d’Educació Física.

En segon lloc, i no menys important, fou l’ajuda econòmica i el subministrament de material escolar que vam proporcionar a totes les escoles del campament de Smara. Fet que va ser possible gràcies a la col·laboració de moltes famílies i del recolzament de la ONG TEPS, ja que no podem oblidar la situació política i social que viu el poble sahrauí.

Fruit d’aquesta experiència se’ns va despertar el desig de continuar treballant i fer créixer el projecte. Desig que es veia enfortit al ser compartit amb la població on es va desenvolupar la tasca i amb els propis alumnes que van mostrar entusiasme per seguir en contacte amb els nens/es sahrauís.

20440_236664534159_637174159_3281194_268412_n

Desprès de moltes reflexions, el projecte d’aquest curs, 2010-2011, consistirà en un intercanvi de llegendes entre els nens/es de la nostra escola i els nens/es de les escoles del campament de refugiats sahrauí, Smara. Es tracta, per tant, d’apropar les dues realitats a través del intercanvi cultural de llegendes –catalanes i sahrauís–.

Es objectius principals que ens plantegem són:

Conscienciar als nostres alumnes de l’existència d’altres realitats i mantenir-los en contacte amb el poble sahrauí a través del intercanvi de llegendes.

Seguir col·laborant amb el bon funcionament i desenvolupament de les escoles del campament de refugiats de Smara, proporcionant material, activitats i formació.

La comunitat sahrauí amb la que vam dur a terme l’experiència van demanar assessorament i recolzament vers la gestió i organització del material didàctic i de biblioteca que reben per part de tota la comunitat internacional. En aquest sentit, i atenent a què l’escola Cèsar August forma part del Programa d’innovació educativa: Biblioteca escolar Puntedu , s’ha considerat que es pot dur a terme la dinamització de biblioteques i la formació dels mestres i responsables per a gestionar-les. D’aquesta manera s’aconseguirà un bon ús d’aquests espais, tenint en compte els seus costums i els coneixements nous que adquiriran per portar-ho a terme.

Establint les directrius del recolzament en la dotació i gestió de la biblioteca, es va plantejar si tenia sentit dur a terme aquest recolzament si no adequàvem l’espai destinat a la biblioteca, per tal d’aconseguir un manteniment de tot el material i un aprofitament real de l’assessorament rebut. Per tant, es va discutir la qüestió i, atenent que som un grup multidisciplinar, i que comptem amb un enginyer i un arquitecte, vàrem arribar a la conclusió que, efectivament, calia dur a terme la rehabilitació de les biblioteques en el marc i en els termes que la comunitat ens digui.