Què són?
Activitat didàctica basada en el desenvolupament de les competències bàsiques, en què es proposa a l’alumne de dur a terme una recerca guiada sobre un tema específic utilitzant fonamentalment recursos d’Internet ja preseleccionats, i de transformar posteriorment la informació en un treball personal a través d’un procés d’anàlisi, síntesi i avaluació.
Nota: 1. Una webquesta s’estructura en els apartats següents: pàgina inicial, introducció, tasca, procés, avaluació, conclusió, crèdits i guia didàctica per al professorat. 2. La forma anglesa Webquest (o sovint també WebQuest), creada pels inventors d’aquesta activitat didàctica (Bernie Dodge i Tom March, de la Universitat de San Diego), és la forma més coneguda internacionalment per a designar el concepte. (definició a Termcat)
WebQuests:
http://sites.google.com/site/webquestcathome/portals-webquest
Un exemple:
http://www.escolapaidos.com/wq/1995elprimerany/index.htm
Caceres:
Una Cacera del tresor és un tipus d’activitat didàctica molt senzilla que utilitzen els docents que integren Internet en el currículum. Consisteix en un seguit de preguntes i una llista de direccions de pàgines web, de les quals es pot extreure o inferir les respostes. Algunes inclouen una “Gran pregunta” al final, que requereix que els alumnes integrin els coneixements adquirits durant el procés. En aquest text s’explica què és una cacera del tresor, les seves potencialitats didàtiques, on trobar les caceres ja preparades a Internet i com preparar-les nosaltres mateixos, en funció dels nostres objectius curriculars.
Una “cacera del tresor” (en anglès “Treasure Hunt”, “Scavenger Hunt” o “Knowledge Hunt”, ja que de les tres formes se la coneix) és una de les estructures d’activitat didàctica més populars entre els docents que utilitzen la Internet en les seves classes. En essència, una cacera del tresor és una hola de treball o una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les quals els alumnes busquen les respostes. Al final s’acostuma incloure la “gran pregunta”, la resposta no apareix directament en les pàgines web visitades i que exigeix integrar i valorar lo après durant la recerca. Les caceres del tresor són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema determinat i practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació en general i amb l’accés a la informació a través de la Internet en particular.
Centre d’Educació i Noves Tecnologies
Universitat Jaume I
Caceres:
http://webquest.xtec.cat/WebCaceres/clasi.htm
Un exemple:
http://www.xtec.cat/ceiplera/projectelesplantes/grancacera.htm
Generedor de caceres:
http://www.aula21.net/cazas/cacera.htm
http://phpwebquest.org/newphp/
http://webquest.xtec.cat/joomla/index.php/eines-webquest/generadors-webquest/40