PROJECTE CAL·LÍOPE
Cal·líope és un projecte sobre el món de la biblioteca per a 2n d’ESO. Els continguts estan dividits en cinc blocs: BiblioTerra (activitats de dinamització de biblioteca, formació d’usuaris, utilització del diccionari i l’enciclopèdia), BiblioInfo (cerca d’informació a internet, utilització del catàleg informatitzat i processament de la informació), BiblioCrea (preparació de materials, descoberta d’habilitats, descobriment i imaginació), BiblioAula (lectura silenciosa, gust per la lectura i citació bibliogràfica) i BiblioNautes (jocs que fan lectors).
En acabar el curs els alumnes hauran passat per unes 20 activitats diferents relacionades amb la Biblioteca, el món dels llibres i la recerca d’informació.
Objectius generals:
- Acostumar-se a utilitzar la biblioteca
- Conèixer els recursos de què disposen i moure’s dins la biblioteca amb una certa seguretat i autonomia.
- Saber com buscar i trobar la informació que necessiten, tant als llibres com telemàticament.
- Aprendre a tractar la informació i citar les fons que han utilitzat per a buscar-la.
- Desenvolupar el gust per la lectura
- Viure la biblioteca com un lloc on treballar la imaginació i la creativitat.
Temporització:
Totes les activitats proposades –a excepció de la webquest final—estan pensades per fer-les en una sessió d’uns 60 minuts cadascuna.
Cada tres sessions s’ha de fer un BiblioAula, perquè els alumnes agafin un llibre al seu gust i a la vegada perquè puguin comentar amb els companys el que s’han llegit.
La webquest es realitza durant l’últim trimestre.
Competències bàsiques:
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Competència metodològica,tractament de la informació i competència digital
- Competència personal, autonomia i iniciativa personal
Treball competencial:
Treballant sol o en petit grup, l’alumne/a ha de saber comunicar, interpretar i gestionar la informació, així com construir coneixement a partir dels recursos al seu abast a la biblioteca escolar.
Avaluació:
Cada activitat es valora setmanalment, tenint en compte, no només la realització correcta de la tasca encomanada, si no la implicació i el grau de participació de l’alumnat.
Coordinació del projecte:
Alicia López Vivancos, coordinadora PuntEdu de l’INS Terra Roja.
Bibliografia i webgrafia:
- CID, Ana; DURBAN, Gloria i GARCÍA, José. Programas para el desarrollo de la competencia informacional articulados desde la biblioteca escolar. Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Educación. Dirección General de Ordenación y Evaluación Educativa. 2012 [consulta juliol 2012]<http://www.juntadeandalucia.es/averroes/bibliotecaescolar/images/MisPdf/DR4/DR4BECREA.pdf >
- SE Sant Martí. Jocs que fan lectors. Els joc dels cavallers. Barcelona: 2008
- DURBAN, Gloria. L’itinerari formatiu d’ESO per arribar a ser un expert en informació. [consulta setembre 2008 i 2009] <http://www.bibliotecaescolar.info/ACTIVITATS/unitat3/portadaindex.htm >
- GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT. Programa Biblioteca Escolar PuntEdu. Documents de formació Bloc 1. Fitxes Exploradors de Biblioteca “El secret de la Biblioteca” [consulta novembre 2007]
< http://www.diba.cat/biblioteques/documentspdf/profes3r4t.pdf >
- PÉREZ, Anna. El món dels llibres. Comunitat Catalana de Webquests [consulta març 2010] <https://sites.google.com/site/webquestcathome/ >
- QUERALT, Enric [coord.]. La Biblioteca mediateca. Educació secundària. Proposta de treball. Barcelona: Rosa Sensat, 2007.
- ILLESCAS, Mª Jesús. Estudiar e investigar en la biblioteca escolar. La formación de usuarios. Pamplona: Gobierno de Navarra. Departamento de Educación y cultura, 2003. Bibliotecas escolares, serie verde 4. [consulta setembre 2012]<http://dpto.educacion.navarra.es/publicaciones/pdf/estudiar.pdf >