COM ESCOLLIR UN LLIBRE

A l’hora d’escollir un llibre per als vostres fills, haureu de tenir en compte els seus interessos, i també les característiques pròpies de cada edat. Seguidament us presentem unes orientacions

Fins als 5 anys

A partir dels sis mesos escolliu llibres que puguin cridar la seva atenció, que expliquin històries a partir d’imatges amb pocs detalls per tal que les reconeguin amb facilitat. Quan ja són una mica més grans podeu escollir llibres que tinguin protagonistes o temes amb els quals es puguin identificar: nens de la seva edat, animals, etc. Cal que siguin llibres curts. A partir dels 3 anys els llibres ja poden tenir més lletres, però és important que continguin un vocabulari o unes frases senzilles i que la lletra sigui grossa. És important que els llibres estiguin fets de diversos materials, que es puguin mullar per jugar a la banyera, amb tapes dures perquè no els trenquin, de cartró per ajudar-los a passar les pàgines millor, de roba per si se’ls posen a la boca, amb il·lustracions grosses, etc.

Dels 6 als 8 anys

Els llibres per a aquestes edats han de relatar històries quotidianes i conegudes, també llegendes i faules, amb varietat de personatges (quotidians, màgics, poderosos…) per tal d’estimular la seva imaginació. Han de ser llibres amb capítols curts, lletra grossa i que ajudin a entendre la història amb imatges (dibuixos, fotografies…).

Dels 9 als 12 anys

Als joves d’aquestes edats els agraden històries d’acció (misteri, ciència-ficció, còmics) on els protagonistes tinguin personalitats més complexes (presentin canvis de conducta, d’edat…), que s’enfrontin amb problemes propis d’aquestes edats i també que els puguin informar de temes actuals que siguin del seu interès. Cal que tinguin relats més llargs i de més complexitat, on, per exemple, es narri més d’una història en el mateix llibre. El llenguatge ha de ser quotidià i és bo que hi apareguin il·lustracions que acompanyin la història.

Dels 13 anys endavant

Cal que siguin llibres d’actualitat amb protagonistes i temes amb els quals es puguin identificar (amor, amistat, misteri, música, esport…). Poden ser relats d’històries extenses, fins i tot que ocupin més d’un llibre (trilogies, per exemple). Poden tenir il·lustracions si són necessàries per comprendre el relat o la informació.

Família i Escola WWW.gencat.cat