Escola Valenciana: un exemple de com treballar amb intel·ligència per la unitat de la llengua

Amb motiu del 8è centenari del naixement de Jaume I, Escola Valenciana – Federació d’Associacions per la llengua (http://www.fev.org/) ha editat el CD Camins, viles i castells en la crònica de Jaume I, el tercer material didàctic audiovisual en aquest format que edita una de les entitats més actives de defensa de la llengua en el sud del nostre país (el primer fou Joan Fuster –una biografia visual; i el segon Sendes i carenes –el món d’Enric Valor).

En primer lloc, volem destacar que la feina incombustible de la gent d’Escola Valenciana ha aconseguit allò que, a voltes, sembla impossible en altres àmbits: rebre el suport de tres institucions, una de cada una de les grans regions catalanes: la Generalitat de Catalunya, el Govern de les Illes Balears i l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.

Pel que fa al material, destinat a alumnat de secundària, hi trobareu, a partir de la Crònica de Jaume I (El llibre dels feits), les referències a les conquestes que, al segle XIII, van permetre l’expansió de la Corona catalanoaragonesa i de la nostra llengua al País Valencià i a les Illes Balears i Pitiüses…

A partir de la lectura de fragments de la Crònica de Jaume I, podrem conèixer els paisatges on es produïren el fets relatats, l’arquitectura d’aquella època que encara conservem, les màquines de guerra que es feren servir, els ambients de l’època. Així, el material s’articula en cinc episodis: Un regne enmig la mar; Menorca; En la frontera d’Aragó; Eivissa; València, regne i frontera; i Entre Aitana i el Benicadell. Certament, una manera amable de treballar tant història com llengua (els autors han tingut l’encert de triar veus del català sud-occidental per als episodis que succeeixen al País Valencià i del català insular per als episodis que passen a les Illes).


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *