A. Introducció
Cada dia sentim, llegim o veiem a les notícies referències a la religió com a font de conflicte. Tots sabem de la suposada autoria de militants islamistes en els atemptats de les Torres Bessones de Nova York, del metro de Londres o de Madrid -només per destacar els actes violents més importants succeïts en territori occidental. També hem sentit sobre els actes de violència de l’estat jueu cap als palestins musulmans o viceversa. Els cristians no en surten més ben parats, sobretot en segles passats, quan es van organitzar croades contra els musulmans o expulsions de jueus de territoris cristians.
Però, és veritat que les religions inspiren aquests fets? S’incita a la violència als textos sagrats? Tan diferents són les principals religions les unes de les altres? Què els separa realment? Totes aquestes preguntes i algunes més s’hauran de respondre al llarg d’aquest treball. Us haureu de convertir en “especialistes” en religions i esbrinar un seguit de coses sobre cadascuna d’elles.
Aquesta mena de treball de recerca en grup que fareu és coneguda amb una paraula anglesa. Se’n diu webquest, perquè una bona part de les preguntes a respondre es fan a partir de recusos disponibles a Internet.
B. Tasca
Cada grup haurà de respondre a les següents preguntes:
- Quines són les creences bàsiques de cada religió?
- Quins són els principals valors que defensa cadascuna de les religions?
- Què es diu de la violència en els textos sagrats d’aquestes religions?
- Què tenen en comú aquestes religions? Tenen valors compartits?
- Quines són les diferències principals entre elles?
- Quines conclusions traieu? (Fer un resum, una síntesi del més important descrit en cadascun dels apartats)
La tasca consisteix en un informe que respongui aquestes sis preguntes. Tingueu en compte que mentre les preguntes 1, 2 i 3 poden fer-se individualment, les preguntes 4, 5 i 6 s’han d’elaborar OBLIGATÒRIAMENT en grup. Podeu incloure-hi imatges dels símbols més rellevants de cadascuna de les religions.
C. Procés
Creareu un grup de quatre persones
Cadascun/a dels membres de l’equip haurà d’assumir algun d’aquests papers:
- expert/a en judaisme
- expert/a en cristianisme
- expert/a en islamisme
- expert/a en religions orientals (hinduisme i budisme)
El treball podrà realitzar-se en un d’aquests formats:
- Creant un document de text
- Creant una presentació
- Publicant-lo en un blog
- Creant una pàgina web
D. Recursos
Recursos generals
- BBC. Religion and Ethics. Guides to world religions [en línia]. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a : <http://www.bbc.co.uk/religion/religions/>
- Enciclopedia Catalana. L’Enciclopèdia [en línia]. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a : <http://www.enciclopedia.cat/>
- Metareligion. Religiones del mundo [en línia]. 2007. [Consulta: 16 juliol 2009]. Disponible a : <http://www.meta-religion.com/Religiones_del_mundo/index.html>
- Ministerio de Educación. Les religions al món [en línia]. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a : <http://recursos.cnice.mec.es/religiones/cat/index_alumno.htm>
- Wikipedia. Viquipèdia [en línia]. [Consulta: 16 juliol 2009]. Disponible a : <http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada>
Per als especialistes en cristianisme
- Almendron.com. Historia de España: La Inquisición [en línia]. Zaragoza: 2009. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a: <http://www.almendron.com/historia/moderna/inquisicion/inquisicion.htm>
- J.P.V. Cristianismo primitivo [en línia]. [Consulta: 16 juliol 2009]. Disponible a : <http://www.cristianismo-primitivo.org/>
- La web cristiana. Iglesia.net. La Biblia [en línia]. [Consulta: 16 juliol 2009]. Disponible a : <http://www.iglesia.net/biblia/>
Per als especialistes en judaisme
- Yohai, Izak. Judaismo e Israel en español en Masuah… [en línia]. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a : <http://www.masuah.org/>
- Centro Comunitario Sucath David. [en línia]. Buenos Aires. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a : <http://www.judaicasite.com/>
- Judaismo virtual [en línia]. [Consulta: 16 juliol 2009]. Disponible a : <http://www.judaismovirtual.com/>
- Serjudio.com [en línia]. 2008. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a : <http://serjudio.com/>
Per als especialistes en islamisme
- Guia del Islam: una breve guía para entender el islam, los musulmanes y el Corán [en línia]. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a: <http://www.islam-guide.com/es/>
- Islamenlinea.com [en línia]. 2009. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a: <http://www.islamenlinea.com/>
- Junta Islámica. Webislam.com [en línia]. 2009. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a: <http://www.webislam.com/>
Per als especialistes en regions orientals
- Aún Más.com -Enciclopedia Latinoamericana. Hinduismo [en línia]. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a: <http://www.aunmas.com/religiones/hinduismo/index.php>
- Centro Budista de la Ciudad de México A. C. Budismo.com [en línia]. 2008. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a: <http://www.budismo.com/>
- López Salort, Daniel. Dharma. Filosofías de la India [en línia]. [Consulta: 17 juliol 2009]. Disponible a: <http://dharma.blogsome.com/>
E. Avaluació
La nota final constarà dels següents apartats:
- Precisió en la documentació del treball, solidesa dels arguments i conclusions (60%)
- Presentació i domini de les eines (20%)
- Col·laboració, participació, iniciativa en el treball en grup (20%)
- Precisió en la documentació del treball, solidesa dels arguments i conclusions (60%)
- 10, 9, 8. S’expliquen les creences bàsiques de cada religió i els valors principals. S’esbrina què tenen en comú i quines són les principals diferències. Es presenten conclusions compartides pel grup. S’inclouen símbols de les religions. La màxima nota si l’alumnat és capaç d’esbrinar què es diu de la violència en els textos sagrats d’aquestes religions.
- 7, 6, 5. S’expliquen les creences bàsiques de cada religió i els valors principals. S’esbrinen alguns elements que tinguin en comú i algunes de les principals diferències. S’inclouen alguns dels símbols de les religions. S’intenta arribar a conclusions compartides.
- 4, 3. Errors o imprecisions en les creences bàsiques i valors. No hi ha conclusions compartides. Hi ha hagut, però, un intent de construir un treball.
- 2, 1, 0. No hi hagut intenció d’esbrinar sobre el tema o es presenten informacions extremadament disperses o errònies
- Presentació i domini de les eines (20%)
- 10, 9, 8. Informació presentada de manera neta, clara, ordenada i coherent. S’acompanya d’il·lustracions. No hi ha faltes d’ortografia. Aconsegueixen pujar el treball al Moodle.
- 7, 6, 5. La informació és presentada amb un nivell acceptable de claredat i coherència. Hi ha faltes d’ortografia. Aconsegueixen pujar el treball al Moodle.
- 4, 3 . Poc ordre i coherència. Hi ha excessives faltes ortogràfiques. No s’aconsegueix pujar el treball.
- 2, 1, 0. Desorganitzat, incoherent i ple de faltes. No s’aconsegueix pujar el treball al Moodle.
- Col·laboració, participació, iniciativa en el treball en grup (20%)
- 10, 9, 8. Han funcionat com a grup, compartint la informació i els dubtes. Hi ha hagut coordinació.
- 7, 6, 5. Si bé han treballat en grup, hi ha hagut un funcionament irregular i poca coordinació.
- 4, 3. No hi ha hagut un bon funcionament en grup, amb poca inciativa i poques ganes de treballar.
- 2, 1, 0. No hi ha hagut treball ni interès.
F. Conclusió
La conclusió del treball es farà durant l’última classe de l’optativa. L’alumnat distribuït en grups exposarà les seves conclusions i participarà d’un debat durant el qual posarem en comú les respostes als interrogants plantejats.
S’espera dels grups:
- Que exposin les principals característiques, valors i símbols de cada religió
- Que exposin les principals similituds
- Que exposin les principals diferències entre les religions treballades
- Que exposin la recerca feta quant el tema de la violència als textos sagrats
Aquest webquest per a 1r d’ESO ha estat creat per Joan Sorolla Beltran (Departament de CC.SS i Filosofia, IES Miquel Biada) versionant el fet per Miguel Santa Olalla Tovar y Daniel Primo Gorgoso “Ética y religiones del mundo“ . (Veure’l)