dissabte 14 de novembre de 2009

El dimecres dia 10 de novembre, ha tingut lloc la V Trobada d’intercanvi d’experiències dels centres que participen al programa “Shere Rom a l’escola”. Els professionals de Catalunya que hi participen s’han trobat per mitjà de la videoconferència amb els equips de la Universitat de San Diego Califòrnia i Mèxic DC. La trobada organitzada entre els centres educatius que realitzen el projecte “Shere Rom a l’escola”, l’equip d’Investigació DEHISI i l’EAP de Sant Martí ha volgut ser un espai de reflexió i d’intercanvi col.laboratiu entre ells i amb els equips de Mèxic i de Sant Diego (Califòrnia) . Ha tingut lloc a la Sala d’actes dels Serveis Centrals del Departament d’Educació.
Les aportacions d’àmbits tan llunyans en l’espai com propers en formes de treball, han donat idees per a noves actuacions i també la gran satisfacció de trobar punts de contacte entre els diferents professionals. La inauguració de la trobada per part de la M.Martinez Degana de la Facultat de Psicologia de la UAB i J.Vivancos Cap de les Tecnologies per a l’aprenentatge(TAC) del Departament d’Educació, ha marcat la importància del que es feia i el suport a una metodologia inclusiva i col·laborativa que té en les TIC una eina facilitadora de la comunicació i de l’èxit acadèmic de l’alumnat .
Les aportacions de: P.Guzmán de l’escola Baldomer Solà, E.Ribes de l’escola C.Arenal, R.Ruiz de l’escola Bernat de Boïl, C.Diaz de l’Institut Barri Besòs han aprofundit en aspectes concrets de la recerca. Les intervencions varen anar precedides de l’enfocament psicopedagògic de M. Aldámiz-Echevarría de l’EAP de Sant Martí i la l’aportació sobre apropiació del model per part del centres de J.L.Lalueza de la UAB. Les intervencions de S.Rojas Universitat de Mexic “Promoviendo la alfabetización funcional e informativa en niños a partir de la elaboración de historias digitales” i “La cultura comunitaria de los niños y la formación en competencias necessarias para el s.XXI” de O.Vazques des de University of California- S.Diego van donar una completa visió del tema.
Aquesta trobada i la facilitat que la plataforma Moodle exposada per M.Padró del grup DEHISI pot aportar al projecte, han permès establir aspectes comuns aixi com obrir possibilitats de treball a nivell d’alumnes i de professors molt interessants entre els països participants.
Per veure un petit reportatge premeu AQUÍ
Per a poder veure en vídeo algunes de les intervencions que es van fer a la reunió, premeu AQUÍ
Per veure les presentacions dels participants:
TAN LLUNY, TAN A PROP
El dia 10 de novembre vam assistir a la V Jornada d’intercanvi del projecte Shere Rom a les escoles, va ser molt emocionant poder escoltar plantejaments semblants als nostres, en models i processos d’ensenyament-aprenentatge per part de la Universitat de Mèxic, vam poder compartir les dificultats comunes que tenim per a mostrar les “virtuts” del projecte. Tots coincidim en els punts preventiu, inclusiu, transformador, cohesionador social i facilitador de l’èxit escolar.
San Diego ens va parlar del seu projecte extraescolar per les dificultats d’accedir a les escoles. Mèxic ens va parlar de la seva trajectòria dins l’horari lectiu adreçat a una classe mitjana-baixa. Els centres educatius nostres vam fer una excel.lent presentació cooperativa del treball entorn a les Narracions digitals i als plantejaments pedagògics .
Crec que va haver-hi un “trobament” real de tot el grup que participem aquí i dels d’allà (Mèxic i San Diego (Califòrnia) .Vam poder intercanviar maneres de fer, reflexions, fins i tot vam proposar activitats conjuntes de futur entre escoles i alumnat.
En resum ens vam enriquir de les “ganes” i del treball col.laboratiu realitzat des de tot arreu (centres educatius, equips de recerca universitària i equip d’assessorament psicopedagògic) .
Crec que des dels Serveis Educatius una línia d’actuació important consisteix en cercar i donar suport als centres en projectes que siguin globals de centre i que incorporin com aquest projecte, aspectes inclusius i facilitadors de la cohesió social i de l’èxit escolar.Si a més és col.laboratiu amb la universitat això aporta un plus de qualitat ja que acostem la teoria a la pràctica i ajudem a “posar nom”, a “donar significativitat” a l’acció del professorat, atorgant-li la capacitació que es mereix ja que la té.
Mª del Mar Aldámiz-Echevarría
Serveis Educatius Sant Martí
EAP Sant Martí