8 de març, dia de la dona

“Un llibre és un contenidor de paper i tinta d’alta seguretat per guardar idees, per saber, per divertir-se… Sentir-me protagonista i servidora d’aquest invent és l’impuls per continuar treballant-hi.”

(Pilarín Bayés)

 

Emily Elisabeth Dickinson (1830-1886)

emily-dickinson01

Nascuda a Amherst, Massachusetts. La seva vida es caracteritza per haver estat introvertida i solitària. Va rebre estudis a l’Acadèmia d’Amherst durant set anys, durant la seva joventut. Va passar un període de temps a Mount Holyoke en un seminari femení abans de tornar a Amherst amb els seus familiars. Va estar dedicada a l’escriptura i a la poesia.

Maria Mercé Marçal (1952-1998)

Va ser unmarçal-colita_250x250a poeta, catedràtica de català, narradora i traductora catalana. Va ser autora de reculls de poemes, com Cau de llunes (1977), Bruixa de dol (1977-1979), La germana, l’estrangera (1981-1984), Desglaç (1984-1986) i la novel·la La passió segons Renée Vivien, guanyadora del Premi Carlemany el 1994.

També se la reconeix per haver estat activista femenina, nacionalista catalana i comunista.

Pilarín Bayés de Luna (1941)

Des de l’inici finspilarin-bayes-1 ara la Pilarin ha publicat més de 800 llibres, alguns traduïts a vuit idiomes. Ha col·laborat en innombrables publicacions, exposicions d’obra original, i els seus dibuixos s’han aplicat a tot tipus de suports i formats.

És una artista compromesa amb el seu país, Catalunya, fet que es reflecteix clarament en el gruix de la seva extensa obra. Així mateix, la seva gran qualitat artística i humana li ha permès d’il·lustrar tot tipus de situacions i personatges.

Roser Capdevila Valls (1939)

Interessada de jovimagese pel dibuix va ingressar a l’Escola de Belles Arts de Barcelona. Al llarg de la seva experiència professional ha estat relacionada amb l’àmbit de l’art, tot participant en l’edició francesa de la revista infantil Cuca Fera i en la il·lustració de llibres infantils. Se la reconeix, per haver creat un material inspirat en les seves filles. Aquest el recull de contes de les Tres Bessones.

Amalie Emmy Noether (1882-1935)

Matemàtica alemainoethe001p1nya. Se la coneix per les seves importants constribucions en els camps de la física teòrica i l’algèbra abstracta. Va ser considerada com la dona més important en la història de les matemàtiques, per il·lustres noms com Einstein o Hilbert.

 

 

 

 

 

Virgina Apgar (1909-1974)

b4169b69e502d0a0065cb8a25fb6abc0

Doctora nordamericana especialista en anestèsia i pediatria. Va fundar el camp de la neonatologia. Va ser una dona interessada en els efectes de l’anestèsia materna en els nadons i en com disminuir la mortalitat infantil. Per aconseguir aquests objectius, va elaborar un test d’avaluació per avaluar els nounats.

 

 

 

 

Saló de l’Ensenyament

El proper 12 de març i fins el dia 16 obre les portes la 25a edició del Saló del Ensenyament on podreu conèixer totes les propostes d’estudis de batxillerat, carreres universitàries, estudis superiors, complementaris, de formació professional, art i idiomes.

Mestres del Prat al Guix

guixComlin

En el dossier de novembre-desembre de la revista Guix el tema de fons és: Formació per a la pràctica de competències lingüístiques. El professorat que va participar en el COMLIN del Prat escriuen sobre les seves experiències pedagògiques. En els següents enllaços podreu trobar els resums dels articles en format digital (articles complerts disponibles amb subscripció).

Podeu consultar la revista contactant amb el CRP.

També podreu trobar a la revista Aula els següents articles sobre el COMLIN:

El Parlament al Baldiri

a_016

Els alumnes de 2n de Batxillerat del Institut Baldiri Guilera de El Prat de Llobregat han dut a terme una activitat anomenada “El Parlament a les aules: els camins de la democràcia”.

L’objectiu fonamental de l’activitat és fer a conèixer i acostar la democràcia als nois i noies del centre.

Continua llegint

Primers Jocs Florals Escolars de Catalunya 2014

CRP_logo_gran2JF

BASES DELS JOCS FLORALS

El Departament d’Ensenyament, amb la finalitat d’aconseguir l’èxit escolar de l’alumnat, s’ha fixat com a eix principal la millora de la lectura i l’escriptura. El domini d’aquestes competències permet l’accés al coneixement, sigui quina sigui l’àrea o la matèria d’aprenentatge o el suport sobre el qual es realitzi.

Per aquesta raó s’han posat en marxa diverses estratègies i iniciatives: L’impuls a la lectura, El gust per la lectura, La lectura en veu alta … a les quals, ara, es ve a sumar el certamen literari dels Jocs Florals Escolars de Catalunya.

Aquests Jocs Florals Escolars de Catalunya, neixen amb un triple objectiu:

  1. Potenciar i estimular l’expressió i producció escrita dels nois i les noies, en l’àmbit de millora de la lectura i l’escriptura, que és un objectiu estratègic del govern.
  2. Fer ressò i potenciar tots els certàmens literaris que ja es fan a nivell de centres educatius, municipal, comarcal …
  3. Recuperar, fomentar i difondre una tradició cultural pròpia i arrelada al país.

Bases Fase Local

Cada centre ens pot fer arribar un treball per categoria, individual o col·lectiu (màxim6 alumnes), en modalitat de poesia o prosa.

Presentació.

Els treballs que es presentin (com a màxim un per categoria) es lliuraran en el termini establert, en format digital i per correu electrònic, al CRP del Prat. Han de tenir un format que permeti la impressió DIN A4, per una sola cara i a doble espai, tenint en compte
les característiques següents:

  1. L’extensió no pot ser superior a 3 fulls, amb un màxim de 35 línies per full.
  2. Els treballs han de portar títol i pseudònim. Les dades personals es posaran a la graella que enviem als centres.
  3. El tema és lliure.
  4. El cos de la lletra ha de ser Arial 12.
  5. S’han de presentar corregits i sense faltes d’ortografia.

Categories

  1. Alumnat del cicle inicial d’educació primària.
  2. Alumnat del cicle mitjà d’educació primària.
  3. Alumnat del cicle superior d’educació primària.
  4. Alumnat d’educació especial de primària.
  5. Alumnat de 1r i 2n d’educació secundària obligatòria.
  6. Alumnat de 3r i 4t d’educació secundària obligatòria.
  7. Alumnat d’educació especial d’educació secundària obligatòria.

Calendari

  • Del 24 al 28 d’abril: S’han d’enviar els treballs seleccionats al Centre de Recursos
    Pedagògics del Prat de Llobregat: crp-elprat@xtec.cat
  • 5 de maig: Acte de constitució del jurat de la fase del Prat
  • 15 de maig: Lliurament dels treballs als Serveis Territorials
  • 16 de maig: Comunicació als guanyadors de la fase local
  • 19 de maig: Acte de constitució del jurat de la fase territorial
  • 20 de maig: Comunicació als guanyadors.
  • 29 de maig: Acte de lliurament dels premis de la fase territorial a l’INS Blume (C/Sant Mateu, Esplugues, de 17h a 19h).

Primera fase: Jocs Florals Escolars territorials

Hi podran participar tots els centres, cadascun al seu territori (9 Serveis Territorials i el Consorci d’Educació de Barcelona)

Serà gestionada des de cada territori amb els respectius serveis educatius i d’acord amb les bases establertes a la convocatòria general.

Els setanta guanyadors, un per cada categoria a cadascun dels deu territoris, d’aquesta primera fase, passen a ser els finalistes i participants de la segona o fase nacional.

Segona fase o fase nacional: Jocs Florals Escolars de Catalunya

El jurat d’educació primària de la fase nacional seleccionarà els quatre textos guanyadors (un per a cada categoria).

El jurat d’educació secundària obligatòria seleccionarà els tres textos guanyadors (un per a cada categoria).

Premis i reconeixement: Jocs Florals Escolars territorials i Jocs Florals Escolars de Catalunya

En ambdues fases els guanyadors rebran la flor natural i un diploma de reconeixement.

Hi podrà haver un altre premi addicional  per a cadascun dels premiats a cada fase.

Els centres, quan s’escaigui, rebran un diploma que acrediti que un alumne ha estat guanyador o finalista de la primera i/o segona fase dels Jocs Florals Escolars.

Acte de lliurament: Jocs Florals Escolars de Catalunya

L’acte final serà presidit pel Molt Honorable President de la Generalitat o bé per l’Honorable Consellera d’Ensenyament i esdevindrà la cloenda del curs acadèmic 2013-2014.

L’acte de lliurament dels premis de la fase nacional, es farà en un espai emblemàtic i amb capacitat suficient perquè s’hi puguin acollir els assistents següents:

  • El nombre mínim de 70 finalistes (i algun més si hi ha premiat algun treball de grup) amb els corresponents  familiars i un representant del centre (director o tutor)
  • Els  presidents o representants dels 10 jurats de la primera fase de cada territori i el jurat de la fase final.
  • Els representants dels serveis territorials i del Consorci d’Educació de Barcelona, així com els càrrecs que es determinin des del  Departament d’Ensenyament.
  • Els representants de les entitats col·laboradores, espònsors …

Gener 2014

Comencem l’any amb aniversaris poètics. Ara fa 100 anys, l’any 1914 Josep Carner va publicar les obres Auques i ventalls i La paraula en el vent.

El mateix any va morir el poeta Frederic Mistral autor de l’obra Mireia.1673mireiap

Escènics per la Marató

baldiriMaratoPetitEl dimarts 10 de desembre de 2013 l‘alumnat de Primer i Segon de Batxillerat d’Arts Escèniques de l’Institut Baldiri Guilera ha ofert un espectacle en benefici de La Marató de TV3.

Han participat 50 alumnes amb l’espectacle “Escènics per la Marató” amb una mostra de música, dramatitzacions a partir de mites grecs i tafalitats de Karl Valentin. Acabant l’acte, van interpretar el darrer discurs de Charles Chaplin de la pel·lícula “El gran dictador” (1940).

La Marató d’aquest any, està dedicada a les malalties neurodegeneratives com: l’Esclerosi Múltiple, Alzheimer, Parkinson i/o l’Esclerosi Lateral Aminotròfica.

La solidaritat no degenera!