Adolescents i joves (12-18 anys)
Aquest material omple un buit en les propostes pedagògiques disponibles actualment per treballar amb joves el coneixement del poble gitano en el marc de la promoció de relacions positives entre cultures i de la convivència, i com a part de la pròpia història catalana.
RELACIÓ DE MATERIALS
a. Guia pedagògica. Aprenem.
L’objectiu d’aquesta guia és oferir les orientacions pedagògiques necessàries per aconseguir amb èxit el coneixement i la sensibilització sobre la història i la cultura del poble gitano al nostre país. Com a professionals, hi trobareu el suport per promoure, entre infants i joves, la reflexió sobre el coneixement real i no estereotipat del poble gitano.
Els materials es poden aplicar en centres educatius entesos d’una àmplia (escoles, instituts, esplais, centres oberts, ludoteques…), tant en horari escolar com extraescolar.
Aquesta guia és a l’abast de qualsevol persona que, sense conèixer amb profunditat el poble gitano, vulgui dur a terme una tasca educativa amb rigor, gràcies a la informació i l’assessorament que s’hi ofereix. La finalitat darrera és superar els estereotips fruit del desconeixement i que generen actituds racistes per tal de contribuir a una millor convivència basada en la desconeixença mútua i en la igualtat d’oportunitats respectant les diferències.
b. Amaró. El poble gitano a Catalunya. Materials i recursos per a adolescents i joves (12-18 anys).
Aquest material omple un buit en les propostes pedagògiques disponibles per treballar amb joves el desconeixement del poble gitano en el marc de la promoció de la convivència i de les relacions positives entre cultures. Els 10 quaderns tracten un seguit d’aspectes que aprofundeixen en els diversos àmbits de la realitat gitana.
La lectura i les activitats que es proposen transmeten els coneixements sobre la història, la cultura i la situació actual del poble gitano. Alhora es donen eines per analitzar i reconèixer l’origen i les conseqüències dels prejudicis i dels estereotips sobre la població gitana, així com també fan evident la necessitat de tenir en compte les veus de les persones gitanes en els discursos que s’articulen sobre elles. Per acabar, es pretén fomentar la reflexió crítica, la curiositat i l’interès per la veu de totes les persones i desenvolupar una postura personal positiva envers les persones pertanyents al poble gitano.
Els continguts s’estructuren en una borsa de personatges, una borsa de recursos i set blocs d’activitats:
- El poble gitano: una unitat global.
- En el camí, la identitat es multiplica.
- La meva família, una gran família.
- Les dones gitanes: motor del canvi.
- Treballar per viure.
- Apleguem-nos i avancem.
- Racisme i poble gitano.
c. Benvingut, Emil!
Benvingut, Emil! parla sobre la història del poble gitano i la seva situació actual. El còmic tracta la imatge i la cultura d’aquesta minoria des d’una perspectiva positiva, normalitzada i inclusiva, partint de la convivència amb les persones gitanes i de la normalització de les relacions entre cultures diferents, però també amb molts punts en comú.
El còmic narra com l’arribada d’un nou alumne a una escola de primària motiva la realització d’un treball per aprendre coses sobre el poble gitano. A través d’una mirada infantil, el relat aprofundeix en la història d’aquest poble, en la seva cultura i en com viu a la Catalunya d’avui.
d. I Xurdelin. Iniciació a la llengua romaní.
Aquest manual d’iniciació a la llengua romaní conté elements bàsics per introduir-se a l’aprenentatge d’aquesta llengua que parlen actualment al món més de 12 milions de persones. Conté vocabulari i exercicis d’un nivell elemental de gramàtica per iniciar l’aprenentatge de la llengua. Inclou una guia fonètica i un alfabet il·lustrat, així com una llista de paraules útils i expressions de salutació i cortesia.