El meu nen és superdotat

“A final de la Llar d’Infants el meu fill ja escrivia el seu nom”

“Abans d’entrar a P 3,    el meu fill reconeixia les lletres de l’alfabet”

“La meva filla era      capaç de llegir el nom de tots els seus companys d’aula, amb 2 anys”

 

Alguna vegada potser hem sentit dir això a altres famílies o ho hem viscut entre nosaltres, però A QUÈ ENS REFERIM?

Primer de tot, fem una ullada als conceptes, definits pel Dr. Castelló i Tarrida:

1. Superdotació/Altes Capacitats (terme actualitzat: Martínez; Guirado – 2009)

És aquell infant que comparteix un Quocient intel·lectual alt (superior a 140; el quocient majoritari segons l’Organització Mundial de la Salut està entre 70-85), i la Capacitat  per utilitzar estratègies complexes en la resolució de qüestions complexes.

 Així doncs, presenta per una banda, generalitat per fer una producció eficaç en qualsevol àmbit o tasca i, per l’altra banda, implica una diferència qualitativa en les respostes.

2.  Talent

    És aquell infant que mostra una elevada aptitud en un àmbit o tipus d’informació (acadèmic, artístic, creatiu, lògic, matemàtic, verbal, social…), de manera específica i quantitativa, doncs la velocitat d’execució en la resolució de qüestions varia depenent si domina o no l’àrea. I pot ser que tingui molt domini en un àmbit, però que en la resta sigui fins i tot deficitari.

 

3. Precocitat intel·lectual

    Tot i que és un concepte que es mostra en la mateixa classificació, cal diferenciar-lo dels altres dos termes, doncs és un fenomen evolutiu i temporal, mentre que les Altes Capacitats i el Talent són estats estables.

 Fins als 14 anys, el procés de desenvolupament i aprenentatge pot variar segons el ritme de l’infant i l’estimulació rebuda. Quan la diferència és notable en comparació a la resta de grup, pel que fa el ritme d’assoliment, es parla de precocitat.

 Quan acaba aquesta etapa, la capacitat intel·lectual esdevé normal pel que fa la comparació amb els iguals.

En segon lloc, ARA QUÈ FEM?

  A l’escola…

Cal tenir en compte que l’alumnat és divers, des de les emocions i motivacions, des de l’àmbit familiar, i fins l’estil d’aprenentatge i la maduresa, entre d’altres. Per això, és important la flexibilització organitzativa pel que fa el temps, l’espai, els agrupaments, la metodologia, l’avaluació…

Caldrà propiciar les activitats de lliure elecció, les d’ampliació i les que fomentin la creativitat i l’expressió des de diversos àmbits.

A casa…

Cal promocionar l’estimulació en tots els àmbits, sempre respectant el seu ritme i, sobretot facilitar-li l’expressió en totes les seves vessants (corporal, dibuixant, verbal…)

L’infant és curiós per naturalesa, per tant, cal donar-los l’oportunitat de posar al seu abast tot allò que el podria atraure: Des de petits, fer-los jugar amb els dits amb diversos materials (farina, sal, sorra…), amb llibres de diferents formats (d’escuma, de roba, grans…), amb diferents teixits per disfressar-se…

I que sentin que nosaltres també ens expressem de diferents formes, la manera més fàcil: llegint als infants, de qualsevol edat. Doncs quan ho fem, modulem la veu segons els personatges que surten en la lectura o, segons el tipus de text que llegim. Les últimes investigacions sobre aquesta “fórmula” ha posat de manifest que els infants adquirien vocabulari abans i que eren capaços de produir més paraules abans de l’any. I quan ho fem amb els grans, facilitem la seva expressió i comprensió oral i escrita.

I per sobre de tot, en tots els casos, tornem a establir el vincle, no menys important.
En tercer lloc i per acabar, EL DIA A DIA

És important doncs, estimular el nostre fill/a, sigui del perfil que sigui, amb “concepte” o sense.

Despertar la seva curiositat, farà que també es desvetlli el nostre “infant interior” i que per tant, aprenguem a gaudir més dels moments que compartim, de l’aprendre a aprendre.

Així doncs, a gaudir!

Que ja ho deia un tal Sòcrates

“Tan injust és tractar a tots els que són diferents com a iguals,

com tractar a tots els que són iguals com a diferents”

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *