El projecte eduCAT 1×1 és la concreció a Catalunya del projecte “Escola 2.0”. Té tres característiques principals:
1. Proporciona a l’alumnat ordinadors ultraportàtils com a eines personals de treball.
2. Dota totes les aules que hi participen amb pissarres digitals i xarxa local sense fil Wi-Fi.
3. Substitueix progressivament els llibres de text en paper per llibres de text electrònics gratuïts per a l’alumnat
Fase 1: del setembre al desembre del 2009
Participa en aquesta fase del projecte l’alumnat de primer d’ESO de 200 centres de secundària voluntaris.
Es desenvolupa en dues modalitats:
a) Modalitat 1×1
Hi participen 63 centres, aproximadament 6.222 alumnes.
Requisits
* Les aules han de tenir pissarra electrònica i xarxa Wi-Fi.
* En el 60% de les matèries (almenys 5 assignatures) s’han d’utilitzar llibres de text i quaderns d’exercicis electrònics.
* El professorat ha d’emplenar uns qüestionaris d’avaluació dels materials digitals.
* Tot l’alumnat i el professorat han de tenir un ordinador personal.
b) Modalitat de coexistència
Hi participen 137 centres, aproximadament 15.775 alumnes.
Fins al desembre del 2009 es combina l’ús dels llibres de text en paper amb el dels electrònics, tant a l’aula com a casa, i no cal tenir ordinador.
A partir del gener del 2010, quan el centre ho consideri convenient, es podrà passar a la modalitat 1×1.
Requisits
* Les aules han de tenir pissarra electrònica.
* En el 25% de les matèries (almenys 2 assignatures) s’han d’utilitzar llibres de text i quaderns d’exercicis electrònics.
* El professorat ha d’emplenar uns qüestionaris d’avaluació dels materials digitals.
* Els centres han de tenir espais amb ordinadors connectats a Internet on l’alumnat pugui fer els exercicis o consultar els llibres electrònics fora de l’horari escolar.
Fase 2: del gener a l’abril del 2010
Es preveu treballar amb 8 centres d’educació primària per estudiar com cal plantejar el projecte 1×1 en l’educació primària. Quatre d’aquestes escoles tenen encomanada la missió d’elaborar una guia de bones pràctiques, atès que ja han experimentat l’ús intensiu de l’ordinador a l’aula; les altres quatre escoles són les encarregades de posar-les en pràctica.
Fase 3: de l’abril al juny del 2010
S’han d’incorporar a la modalitat 1×1 aproximadament 11.500 alumnes més.
Fase 4: a partir del setembre del 2010
A l’inici del curs 2010-2011 el projecte eduCAT 1×1 s’ha d’estendre a tot l’alumnat de primer i segon d’ESO. Posteriorment, s’haurà d’ampliar als darrers cursos de primària.
Compra i finançament
El preu total de l’ordinador és de 300 euros. A l’hora de comprar-lo l’alumnat té accés a una oferta cofinançada al 50% pel Departament d’Educació, de manera que només n’ha de pagar la meitat del preu total, 150 euros; els altres 150 euros són a càrrec del Departament d’Educació.
Les famílies que s’acullen a aquesta oferta han de comprar un ordinador homologat a través d’unes empreses distribuïdores amb els quals s’estableixen convenis de col·laboració; si no estan interessades en aquesta oferta, però, poden comprar el model d’ordinador que vulguin i on vulguin, sempre que segueixin les indicacions imposades pels centres.
Per a més informació