Alexandra Vargas i  Sheila Velaure

Revista, 3 d’ESO

Hem entrevistat  la professora Rosario Baidal, coordinadora del projecte TEI, ja que és el primer any  que aquest projecte s’implementa a l’institut.

Aquest any a la revista de l’institut estem parlant molt del TEI perquè és el primer any que es realitza el projecte oficial.

Per saber més d’aquest projecte, que és tan utilitzat en els centres escolars, vam voler fer una entrevista a la coordinadora del TEI. Vam estar uns dies preparant-la.

La finalitat d’aquest projecte és evitar l’assetjament escolar o bullying, ja que hi ha nens i nenes que el pateixen. Es fa a molts més centres, aquí deixem una pàgina on hi ha informació.

ENTREVISTA

Què significa TEI?

Tutoria Entre Iguals.

T’agrada aquest projecte? El veus productiu?

Sí, crec que és un projecte interessant. Jo crec que pot millorar la convivència escolar. Si els alumnes de 3r coneixen els de 1r, a l’hora de tractar-los, la relació millora.

Vam fer una entrevista a l’Ana Almena i ens va dir que aquest projecte (TEI) es fa en molts centres, ens en pots donar un exemple?

A l’institut Front Marítim de Barcelona va sorgir la idea, però es fa en molts llocs, no únicament a Catalunya. Per exemple a València hi ha molts centres que el fan.

Ets tu la que organitza el projecte?

Sí, soc la coordinadora del TEI d’aquest curs.

Explica’ns bé com va sortir això del TEI.

Sembla que va haver-hi centres que van pensar que si els alumnes de 3r es coneixien amb els de 1r milloraria la convivència escolar i, a més a més, aconseguirien aturar l’assetjament. La idea és: si tu coneixes els alumnes després no et ficaràs amb ells ni els tractaràs malament perquè ja els coneixes.

Quant de temps es porta fent aquest projecte al centre?

L’any passat es va fer un projecte que no era exactament el TEI, però que s’assemblava moltíssim, i va funcionar bastant bé. Aquest és el primer any que l’implementem com a TEI oficial, com el fan els altres centres… diguem que és el primer any. En acabar el curs serà el moment de valorar quines coses ens agraden i quines no, i així millorar-les.

Has preguntat l’opinió als alumnes de 1r i 3r?

Els tutors van preguntant.  Jo, que soc tutora de 3r,  els pregunto contínuament què els sembla, i els tutors de 1r ho fan als seus alumnes. Tenim de tot; tenim alumnes que consideren que és un programa que funciona, i  tenim alumnes a qui està costant més relacionar-se amb el seu alumne de 1r. Hi ha diferents opinions.

Creus que està bé aquest projecte?

Jo crec que si aconseguim aplicar bé aquest projecte aconseguirem portar a terme la seva idea, que és arribar a implicar els alumnes del centre. Si tots els alumnes s’impliquen, millorarà la convivència. Creiem que el més difícil és aconseguir implicar-los, perquè a vegades als patis és una mica difícil que es relacionin els alumnes de 1r i 3r, ja que cadascun està en una banda. A les hores d’esbarjo és complicat que  un alumne vagi a dir-li a l’altre: “com estàs?”

Això podria aturar el bullying que poden patir els alumnes nous o petits?

Ja m’agradaria que pogués aturar-lo! Si tens molts alumnes mirant, observant, hi ha molta gent que et pot dir si està passant alguna cosa, i per tant, és molt més fàcil detectar l’assetjament. Si és més fàcil de detectar, és més fàcil d’aconseguir aturar.

Fer aquesta entrevista ha estat interessant, perquè així saps més del que es fa al centre i per què es fa tot això.