Sergi Cabello, Adrian Montaraz, Arnau Sancho, Ferran Redin

3r d’ESO optativa de revista

És la primera vegada que  hem celebrat al nostre centre la Setmana de la Ciència. Durant aquesta setmana els alumnes de tercer han  organitzat una sèrie  d’activitats relacionades amb el món científic i dirigides a tot l’institut.

Fotografies de les diferents activitats realitzades durant la Setmana de la Ciència.

A continuació podeu llegir l’entrevista a la professora Elena Galindo responsable i impulsora de la Setmana de la Ciència.

Entrevista a Elena Galindo

Qui va participar a la Setmana de la Ciència?

La idea és que hi participés tot l’institut, d’una manera o d’altra.

En què va consistir la  Setmana de la Ciència?

Aquest any hem començat a fer una sèrie d’activitats. Hem fet una exposició,  sortides i també vam  començar  amb unes preguntes enigmàtiques, una cada dia de la setmana.

Ens podies explicar aquestes  activitats?

A la biblioteca es va fer una exposició  de llibres relacionats amb la ciència. Els alumnes de batxillerat van anar a dues conferències: una  sobre la Marató de TV3 de malalties infeccioses i una altra  a l’institut Blume, on també participaven  alumnes d’altres instituts d’Esplugues. Els alumnes de 3r d’ESO van fer una exposició amb tots els treballs que havien estat fent i els alumnes de 1r i 2n d’ESO van anar a  visitar l’exposició. Els alumnes de 2n i 4t  van fer murals als passadissos relacionats amb els  volcans.

Es van fer  pràctiques de laboratori? En cas de resposta afirmativa podries dir-nos algun exemple?

Sí, els alumnes de 3r optativa van fer  pràctiques de laboratori i ciència divertida a la sala d’exposicions per als alumnes de 1r i 2n.

Quina mena d’ experiments es van fer?

Es van fer experiments de reaccions químiques, per exemple: una reacció química a partir de la qual es produïa un gas i s’aconseguia inflar un guant,  un altre amb  farina de blat de moro, també van impermeabilitzar una sorra,  es va fer una pràctica que posava de manifest la pressió atmosfèrica i es va acabar amb un experiment per dissoldre plàstic.

De les maquetes de les cèl·lules que es van fer, quina en destacaries i per què?

Jo les destacaria totes, les van fer els alumnes amb molta creativitat i aplicant el que estaven treballant a la classe.

Alumnes de 3r d’ESO amb les seves maquetes.

De les estructures  amb canyetes que es van fer quina et va semblar més interessant i per què?

Les estructures les van fer el departament de tecnologia i del que es tractava era d’aplicar la teoria que estaven  treballant a l’aula. Es tractava de construir amb una cosa tan senzilla com és una canyeta una estructura capaç d’aguantar el pes d’una roca.

A les preguntes de l’enigma, com valoraries el nivell de participació dels alumnes?

Déu-n’hi-do  la gent que hi va participar, però ens proposem que en anys vinents a  les noves Setmanes de la Ciència hi participin més els alumnes. Creiem que no va haver-hi prou difusió.

Com  creus que han treballat els alumnes al llarg d’aquesta setmana?

Doncs penso que molt bé, de fet els alumnes de tercer, que són amb els que he tractat més directament, s’ho han pres molt seriosament, si més no va ser una setmana en què es parlava més de ciència.

Com valoraries la Setmana de la Ciència?

Jo la valoraria positivament. La intenció, de cara al curs vinent, seria preparar-ho amb més temps, que els alumnes pugueu aportar idees i d’alguna manera que puguem aprendre molt de ciències.

Què milloraries de la Setmana de la Ciència?

Fer-ho amb més temps, que al final d’aquest curs puguem començar a idear quines coses volem fer l’any vinent perquè hi pugui participar tothom.