“Més enllà del Google o la Wikipèdia hi ha vida”, és una frase que sovint cal recordar a l’alumnat.

Fins i tot, més enllà de la primera entrada que ens retorna una cerca literal com la que habitualment duen a terme encara Batxillerat.

En general, entre l’alumnat hi ha la percepció que els buscadors, com Google mateix, ja inclouen tota mena de recursos i informacions i també la tendència a dur a terme cerques literals. No tenen clar el concepte de font fiable ni les diferències entre font, buscador, motor de cerca, indexador o agregador, ni els mètodes que aquests fan servir per presentar-nos la informació. Alhora tampoc tenen estratègies de cerca massa desenvolupades ni solen haver treballat la cerca avançada i les potencialitats dels buscadors.

Tot açò sol cristal·litzar en accés a recursos limitats i bibliografies  poc acurades, amb fonts poc fiables i poc diversificades.

Accedint directament a fonts, sovint primàries i més enllà del web, que d’altra manera els resultaven inabastables o quedaven colgades entre tones de palla. Fent servir operadors o llistes de conceptes  per cerques sistemàtiques també amplien i diversifiquen el camp de cerca.

Una eina que sol obrir-los prou els ulls, sobretot quan arriben a Batxillerat  i comencen a desenvolupar el seu Treball de recerca, és el Google scholar.  El qual, a més, els facilita el treball de cita a les bibliografies.

Captura Biblioteca Google Scholar

En concret, a sota adjunte les tres referències de la tasca 2 del mòdul 2 corresponents als resultats d’una cerca sobre Daltonisme presentats segons la normativa APA, què he seleccionat com a mostra d’articles que pot fer servir una alumna de Batxillerat que està interessada a dur a terme un TREC sobre Percepció del color, daltonisme i art:

  • Atwell, S. (1939). Color vision in relation to artistic ability. The Journal of Psychology, 8(1), 53-56.
  • Cole, B. L. (2004). The handicap of abnormal colour vision. Clinical and Experimental Optometry, 87(4‐5), 258-275.
  • Pickford, R. W. (1963). Natural selection and colour blindness. The Eugenics Review, 55(2), 97.
Llibreria

Font: https://www.flickr.com/photos/gotovan/37529069756/