Font: http://www.who.int/csr/disease/swineflu/phase/en/

La tasca LA NOVA GRIP INNOMINADA, D’AUS, PORCS I HUMANS ha estat un paquet d’activitats que he plantejat al llarg de diversos cursos i centres a l’alumnat de Ciències per al Món Contemporani (CMC).

La tasca estava englobada al bloc Salut i Malaltia de la matèria i pretenia treballar objectius com:

  • Identificar els factors principals de risc que incideixen sobre la salut.
  • Obtenir i interpretar informació sobre les relacions existents entre la salut, els comportaments individuals i socials, i els condicionaments socials, econòmics i ambientals.
  • Identificar els trets diferencials dels diversos trastorns que afecten la salut (malalties contagioses, malalties metabòliques, lesions a conseqüència d’accidents, etc.).
  • Identificar alguns dels mètodes que s’usen per a la prevenció i el control de les malalties.
  • Valorar la influència dels estils de vida saludables i de la investigació biomèdica per al manteniment i la millora de la salut.

En concret són 10 activitats, adreçades a alumnat de 1r de Batxillerat de la matèria comuna de Ciències per al Món Contemporani, que volen treballar i reflexionar sobre conceptes com epidèmia, pandèmia, malaltia transmissible, vacuna, fonts fiables, gestió de la informació sanitària,… . Es tracta de grups grans, heterogenis en formació prèvia i interessos i per sobre de trenta persones, que s’organitzen en subgrups de dos o tres.

Es barregen activitats de cerca i definició, comprensió lectora, interpretació de gràfics i redacció i es finalitza amb l’elaboració d’una crònica periodística.  A sota us adjunte un parell d’exemples de les produccions de cròniques de la darrera activitat de l’alumnat i podeu trobar altres clips de vídeo al Youtube

Font: http://www.who.int/influenza/preparedness/pandemic/h5n1phase/en/

Pel que respecta als beneficis de l’ús de la tecnologia a l’aula, són bàsicament que aquesta permet l’accés a fonts d’informació diverses o que van variant amb el temps -com la fase pandèmica de la grip-, la consulta d’articles en blocs o visionat de vídeos. Això facilita la motivació de l’alumnat i el treball en grups a ritmes diferenciats. Finalment els resultats de la tasca també poden expresar-se en format digital, produint a la vegada un document de text i una vídeo-crònica.

Els inconvenients són bàsicament de dos tipus. Els genèrics de treballar en xarxa a un centre  educatiu (problemes de connexió reiterats, manca de terminals o obsolescència dels mateixos). I, en aquesta tasca, la dificultat de gestió amb tants grups de treball i manca de cultura de treball en grup més enllà del simple repartiment d’exercicis entre els membres; facilitació de la dispersió de l’atenció badant amb la navegació; treball amb fonts volàtils i selecció de recursos de poca vida mitjana o trencament d’enllaços relativament freqüent.

Com a tancament, un parell de mostres de les cròniques de l’alumnat de la darrera activitat…

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=08DJ4KUADOU[/youtube]

[youtube]http://youtu.be/mBd46-UhIvg[/youtube]