L’Altra Radio a l’Escola a Radio 4

Fa molts dies…, mesos que no escric res al bloc.

Potser és que el darrer article vertígen em va deixar exhaust.

Potser és que no tenia massa coses per escriure.

O potser…

El cas és que m’han demanat una col·laboració, juntament amb el company Cinto Niqui, presentador de l’Altra Radio. La col·laboració consisteix en un espai de 15 minuts al Magazine el Millor de cada casa de Ràdio 4, i que anomenarem L’Altra Radio a l’Escola, programa que havíem dirigit i realitzat conjuntament amb d’altres companys i companyes fa dues temporades.

A partir d’aquesta col·laboració he pensat en escriure un article en el bloc per cada espai que fem, i poder-hi posar els podcast  per que els pugueu escoltar.

El format del programa serà més concentrat, tot el que us volem explicar ho farem en 15 minuts. L’objectiu principal és donar veu a mestres i professors/es, a les seves reflexions, a mostrar una escola en línia al que passa al seu voltant. I sobretot donar veu als protagonistes els nois i noies fent ràdio a l’escola.

Volem que hi hagi molta cosa i variada, amb col·laboradors com l’Anna Perez mestra de l’Escola Collasso i Gil,  el Ramon Sala professor de l’Institut Verge de la Mercè, la Trina Milan, presidenta de stic.cat,   i moltes persones més que anirem anunciant. Volem oferir a associacions que aposten per l’escola de futur, un espai per explicar les seves activitats, tindrem amb nosaltres a Espiral, Espurna, Lacenet, Cetei, Fundació Itinerarium

I als principals protagonistes, els nois i noies d’escoles i instituts, els podreu escoltar explicant contes d’arreu del mon, recollits en el marc del concurs organitzat per contesdelmon.org, i també els escoltarem fent radio  a les seves escoles i instituts. Finalment un cop al mes us explicarem com es fa classe a les escoles del segle XXI. Una manera d’entendre l’escola diferent a la que estem acostumats.

El primer programa, el dia 10 de setembre, comencem la nostra singladura.

En aquest espai hi trobareu una reflexió que volem compartir per iniciar aquesta col·laboració.  Al final de l’article podreu trobar el podcast per escoltar tot l’espai sencer.

Us deixo aqui la reflexió, el que més o menys hem volgut dir.

Avui comencem una nova secció: L’escola del segle XXI

Recordeu què feiem a classe quan erem petits i anavem a primària o secundària?

Recordeu quan a la paret només hi havia una pissarra negra o verda i era per escriure amb guix?

Avui, a moltes classes la pissarra ja és electrònica, i es diu PDI (pissara digital interactiva).

En aquest espai us volem explicar que a les escoles treballem amb les formes dels temps que corren. Que treballem i es treballarà d’un manera diferent. Que encara ens queda camí per recòrrer, pero que el professorat ho estem fent.

Les possibilitats que les tecnologies de la informació i la comunicació ens donen per treballar a classe, permeten que  l’alumnat pugui treballar de forma molt funcional i amb instruments que ja utilitza, en molts casos, fora de l’aula. Arribarà un dia que  quan els adults entrem a una classe potser ja no la reconeguem com recordàvem.

Ens envolten molts instruments, programes, màquines que ens faciliten la vida i ens permeten fer coses que en altres temps (no fa gaire) eren impensables.

Recordeu quan no hi havia mòbils. Com ens ho feiem?

Aquesta pregunta ens la fem força sovint ( la gent adulta, els nois i noies no).

A casa, al cotxe, al carrer tot és ple de tecnologia i fa que ens hi haguem de relacionar cada vegada més. La majoria de vegades per facilitar la feina, per ser més efectius, per comunicar-nos millor etc.

Els nois i noies d’avui es comuniquen de forma molt ubiqua amb mòbils, videoconsoles, ordinadors i es connecten amb els seus amics o amb d’altres persones per a fer una activitat, un joc, un producte o simplement col·laborar.

Tot això que avui s’anomena xarxes socials i que no nomes serveixen per a jugar.

A l’escola ja s’està treballant a les classes d’aquesta manera diferent, ajudats per la tecnologia.

Nosaltres des d’aquesta secció mirarem d’explicar activitats o propostes de treball a l’aula per que les persones que no acostumen a entrar en una classe, puguin recrear en el seu imaginari una escola més actual, una escola més al dia en relació amb el que està passant socialment.

Per exemple, com organitzariem una sortida escolar utilitzant les eines i instruments tecnològics que tenim al nostre voltant?

Avui no us desvetllaré el misteri, però hi podeu anar pensant…

Efectivament a l’escola s’ha de treballar amb mètodes i instruments del segle XXI, a ajudar a construir el coneixement més que no pas a transmetre’l.

El facebook, el twitter, el google+, el tuenti, el google maps, els videojocs, els mòbils, el messenger, l’Skype, els gps, les cameres de fotos, les cameres de video, els micròfons, les tauletes o tablets (ipads, androids,…), poden ser instruments educatius? Com ho integrem en el dia a dia d’una classe?

Això i moltes altres coses en aquesta secció en els propers espais.

Tot el que hem explicat i explicarem en aquesta secció està extret de les aportacions que professors i professores fan a les xarxes socials, i ho comparteixen amb altres companys i companyes.

Una part del que s’ha explicat i explicarem és producte del treball del propi autor.

 

Agraïment doncs a tothom que comparteix el seu coneixement amb dels demés a Twitter, Facebook, Google Buzz, Google + i altres xarxes.

Podeu escoltar el programa del 10 de setembre de 2011.

L’ALTRA RADIO A L’ESCOLA 10-09 by Pitu.Martinez

Podeu escoltar el magazine sencer a

el millor de cada casa.

 

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *