diccionari particular

Rosa M. Guàrdia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

abraçada, vitamina emocional

acció, concreció de les idees

acollida, benvinguda “t’estava esperant”

actitud, disposició, punt de partida intern per a l’acció

amabilitat, respecte afectuós

amor, sentiment per dirigir les accions

amor, aliment de la vida per generar més d’ella mateixa

art, llenguatge per a l’expressió d’emocions i sentiments

art, “el joc de l’esperit, el joc més gran de l’home” Jean Dubuffet

assentir, està bé tal com és

assertivitat, actuació justa, “entre l’ogre i el ratolí, la persona”

assessorament, acompanyament, invitació, proposta

autoestima, jo sóc, conquerir coses que em costa aprendre, “m’he esforçat i ho he aconseguit”

automotivació, jo puc, habilitat imprescindible per avançar

autonomia, habilitat per ser més lliure

bellesa, aliment per l’esperit, motiu per a l’ètica

bellesa, punt de vista sa i òptim per a l’aprenentatge

calma, temprança, pacificació de la ment

canvi, el fluir de la vida

carícia, aliment emocional

ciència, observació atenta i rigorosa

col·laboració, sumar esforços dóna més que la suma de les parts

compartir intencions, negociar objectius, sumar esforços

competència, habilitat més valors que capacita

competència, poder personal i adquirit d’acció

competències personals, habilitats per estar amb un mateix i per relacionar-se els altres

competències personals, autoestima, empatia, assertivitat

compromís, maduresa moral, estar amb la paraula donada

comunicació, tot allò ens connecta amb els altres

comunitat, grup de persones compromeses entre elles

confiança, coneixement més determinació, expectativa positiva

congruència, pensar i fer en la mateixa direcció

consens, acord intermedi, punt de vista comú

conversa, jo no sóc res si no hi ha l’altre

conversa, versos compartits

convivència, compartir el camí amb afecte i respecte

creativitat, resoldre un tema d’una manera personal, original

creences, imatges mentals heretades o construïdes

demanda, allò que mereixo rebre

diàleg, espai entre sistemes en el que es genera la veritat (Marianne Franke)

diversitat, allò què fa possible la vida

educadora, persona referent pels infants

ego, el jo que vol fer-se notar

ego, suro on pengem les etiquetes amb les que ens identifiquem

ego, mecanisme de defensa davant les incapacitats de ser en el món

empatia, habilitat per posar-se al lloc de l’altre

emoció, resposta afectiva, color de la vivència

entorn, allò que m’acompanya

entorn, allò que sóc més enllà de mi

entorn amable, acompanya, facilita i em permet ser cada vagada més jo mateix

equip directiu, persones que assumeixen major responsabilitat a l’escola

equip directiu, persones receptores de l’encàrrec governamental, al servei de la comunitat educativa

equitat, dono el què puc i rebo el que necessito

escola, espai acollidor on créixer i aprendre ha de ser fàcil, natural

escola inclusiva, la de totes les persones

escola viva, les persones i el què passa a l’entorn són el primer

escola viva, on els canvis són part del funcionament com el batec del cor

esforç, exercici constant de la voluntat, rendiment amb constància

estil educatiu, idiosincràsia de la relació educativa

ètica, actitud lligada al concepte de justícia

ètica, la bellesa dels actes

èxit escolar, aconseguir servir les necessitats dels infants pel propi desenvolupament

expressió creativa, expressió que aporta, amb la que ens estenem pel nostre entorn

expressió creativa, fusió amb el medi: jo soc el medi, el medi està en mi

expressió lliure, la que satisfà el deure i el desig

expressió lliure, la que parteix d’un mateix, no se sotmet a la lògica ni a la raó

família, persones que t’envolten des de l’afecte, l’amor i el suport per a l’autonomia plena

fermesa, perseverança amb la pròpia idiosincràsia, mantenir-se centrat en el canviar constant

generositat, comprensió total de la relació entre la matèria i la ètica

humans, quelcom profund en nosaltres amb el que ens projectem

imaginació, tenir una imatge mental d’alguna cosa

imaginació, capacitat de crear en abstracte i sense els límits de la realitat

imaginació, una realitat íntima, una visió íntima de la vida

individualitzat, per mi

infància, primer període, temps de construcció, manera d’estar en el món

infant, ésser sensible i explorador

iniciativa, parteix de la força de l’individu i s’alimenta de l’autoconfiança

innovació, visió dinàmica de l’acció, exploració per a la millora de les accions

intuïció, sentir des de l’experiència i la reflexió, sisè sentit

joc, l’activitat principal de la infància, exploració de les pròpies possibilitats i descoberta de l’entorn

lideratge, acció de qui serveix i acompanya un grup cap als objectius

lideratge, capacitat de fer de la pròpia acció un benefici pel grup

lentitud, consciència i control

mirada, punt de vista

mirada holística, amplia, extensa, global

missió, allò pel que estic preparat i pel que treballo

missió, allò que et ve donat i et porta a l’autosuperació

model d’intervenció, aquell que serveix els objectius en el fons i en la forma

moral, estructura de valors que genera actituds ètiques

motivació, impuls que empeny a actuar

motivació transcendent, més enllà de la motivació personal, en benefici col·lectiu

negociar intencions, buscar el consens en els objectius

participació, ser actiu en allò del teu entorn

pensament positiu, la mirada constructiva

persona, que viu amb i per als altres

plaer, benestar, símptoma de què vas bé

problema, repte inesperat que ens demana explorar noves respostes

projecte, propòsit, objectiu, tasca

propi ritme, el marca el cos

queixa, excusa mentre no veig el què jo puc fer

queixa, demanda formulada en negatiu

queixa, eina dels infants per reivindicar la seva presència davant de l’adult

reclamació, per demanar allò que és just a qui li pertoca

repte, oportunitat per aprendre, per posar en marxa les nostres potencialitats

respecte, reconeixement, assentiment, dignitat

responsabilitat, consciència, constància i compromís amb les pròpies actuacions

rigor, fruit de la reflexió i l’estudi, mètode

sentiment, procés afectiu, estat de la ment

sensibilitat, receptibilitat als estímuls

serenitat, resposta equilibrada

sobrietat, l’essencial

sobrietat, prescindir del superflu

societat, organització de persones en benefici de totes

somriure, clau per arribar als altres

sostenible, possible i ajustat

temps cronològic, una convenció, organitzant-lo exercim el nostre poder

temps de canvi, el present

vida, expressió i relació entre elements

vincle, allò que m’uneix als altres

visió, objectiu que marca el camí per avançar

xarxa, teixit del que formem part

3 thoughts on “diccionari particular

  1. Montse Lloveras

    Benvolguda Rosa:
    En el teu diccionari particular hi tens 12 definicions..Em sembla que de 12, 10 van implícites amb tu, amb la teva personalitat…Segueix així…He llegit amb molt d’interès el projecte de la teva llicència d’estudis… Et veig tan preparada i em sembla tan interessant! T’aniré seguint i , si puc, et donaré els meus punts de vista. Les hipòtesis les veig molt demostrables, el que em meravella és que puguis trobar eines per constatar-les, essent sistemàtica. A mi em costa tant i tant de ser sistemàtica i de portar registres! Anirem parlant. Un a abraçada!

  2. rguardia Post author

    GRÀCIES,
    Treballar sola té molts alicients, però també alguns perills.
    Els vostres comentaris em donen confiança, m’animen i m’ajuden a centrar-me.
    T’encoratjo a continuar fer comentaris al bloc, potser l’últim llibre que has llegit o l’última pel·licula que has vist i t’ha emocionat… o a plantejar preguntes que es generen amb la teva pràctica educativa.
    Gràcies i una abraçada

  3. conxita

    Hola wapíssima!
    Cada dia que entro al teu bloc em sorprenc i descubreixo novetats que no havia vist anteriorment. La veritat és que m’agrada posar-m’hi de tant en tant i veure que hi ets, que la vida continua i et sento propera, com si el que dius m’ho diguessis arran meu. El fet que l’ampliis i vagis comunicant-te m’aporta vida, materials, literatura,…
    Pel que fa a la lectura estic llegint El fin del mundo d’en Ken Follet i trigaré dies a poder-ne fer un comentari, és molt llarg, però a mi personalment m’ha enganxat deseguida. El que si et puc recomanarsón dos llibres més del nostre món professional, un és Mal de escuela d’en Daniel Pennac, vam anar a la presentació i és força interessant el que diu i un altre el de La comunicació més enllà de les paraules de la Marta Albadalejo(havia sigut mare del Dofí, de l’Arnau Pol, parla de la comunicació no verbal. Una forta abraçada

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *