L’oreneta cuablanca

Nom científic: Delichon urbicum.
Família: Hirundínids.

L’oreneta cuablanca és un ocell d’uns 13 cm de llargada. El dors és de color negre, excepte el carpó que és blanc. La panxa i la gorja també són blanques.
Té una cua curta en forma de forquilla, però menys enforquillada que la de l’oreneta vulgar (Hirundo rustica). Les potes són curtes.
Menja insectes capturats en ple vol.

Fa el niu amb fang i l’enganxa al sostre, deixant només un petit forat a la part superior d’uns 2-3 cm de diàmetre.
La femella pon entre 3 i 5 ous i els incuba entre 14 i 16 dies.
Els pollets segueixen dins del niu fins als 30-32 dies; quan comencen a volar fan petits vols fins a llocs propers on continuen essent alimentats pels pares.

Viu prop dels pobles petits, fent els nius sota els balcons i les puntes de les teulades.
Vola amb rapidesa, amb canvis constants de direcció.
Canta amb sons curts o amb refilest.
Cap a finals d’estiu es reuneixen moltes orenetes i es fàcil veure-les parades sobre els fils elèctrics; es preparen per emigrar cap a l’Àfrica on passen l’hivern, tornant a inicis de primavera.
Acostuma a tornar cada any al mateix lloc de l’any anterior.

Juvenil

Cant i més fotos de l’oreneta cuablanca.

Més informació: Servidor d’Informació Ornitològica de Catalunya (SIOC).

Quant a Ferran

Mestre jubilat, aprenent de naturalista i col·laborador de Biodiversidad Virtual i del CBMS (Catalan Butterfly Monitoring Scheme) a l’itinerari d’Alòs de Balaguer.
Aquest article ha estat publicat en Delichon urbicum, hirundínids, oreneta cuablanca. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *