Treball de tacte a P3

Una experiència per treballar el tacte a P3 es pot fer amb farina i pigment.
Escampem farina per damunt la taula. Hi podem jugar: tocar, estampar la mà, fer caminets amb els dits, escampar… el que ens vingui de gust.
Una vegada hem fet aquest treball de descoberta una estona, recollim la farina en recipients. hi afegim aigua i pigment. Podem fer la barreja. La sensació ara és diferent i produeix reaccions diverses com tants infants tenim a l’aula.
Finalment, posem els recipients de color un a costat de l’altre i deixarem que els nens i les nenes experimentin la sensació d’estampar la mà plena de pasta de farina en un paper col·locat en posició vertical.

Nota: us presento fotografies retalllades per a protecció dels infants.

Publicat dins de Activitats de classe, EL NOSTRE COS, Plàstica | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Ambients de treball: La ciutat

La tècnica dels ambients de treball és clau –en la meva opinió- perquè respecta la diversitat a l’aula, permet fer un treball globalitzat, significatiu, manipulatiu, creatiu i alhora motivador amb el nostre alumnat a qualsevol edat. És un clar exponent en defensa i optimització de les intel•ligències múltiples.
En un estat molt primari he muntat l’ambient de la ciutat com una progressió dels racons de joc simbòlic. Hi acudirem una tarda a la setmana durant els dos propers mesos.
Els nens i nenes de P3 al respondre Què hi ha a les ciutats? Què hi aneu a fer vosaltres a la ciutat? han anat dibuixant el nostre espai i així hem creat la perruqueria, la botiga, el restaurant, el taller del mecànic i el metge.
Junts hem pensat què hi hauria d’haver a cada estació, què hi podem fer, quins oficis hi actuen i hem parlat dels rols a desenvolupar-hi. En aquest espai treballarem totes les àrees del currículum gairebé sense adonar-nos-en:

-Perruqueria: diferents pentinats, color de cabell, llarg i curt, rètols, carta de preus, estris específics…
-Supermercat: hem fabricat les monedes, comptem quant hem de pagar, quin canvi hem de tornar, rètols…
-Restaurant: Hem creat la carta de menús amb els plats que més ens agraden a tots, hem parlat de l’ordre dels plats (primer, segon, postres, beure), elements que hem de posar a la taula, la cuina del restaurant, prenem nota del que volen, procés a seguir per poder servir…
-Mecànic: Feines a fer, nom de les eines i peces, muntatges diversos…
-Metge: Conversa especialitzada, estris i productes a utilitzar i el seu nom, vestuari…

Serà un treball molt de conversa oral, contextualitzada, responent al rol que ocupen i s’aniran introduint continguts a treballar en funció dels interessos que vagin despertant els autèntics protagonistes, els nens i nenes!
Es dóna força al desenvolupament de l’autonomia personal, ja que ells són els responsables de muntar i desmuntar els diferents espais, ocuparan el rol que decideixin en consens amb els companys, dirigeixen l’activitat i esdevindrà un autèntic treball cooperatiu.

Publicat dins de Activitats de classe | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Presentació l’escola

Material per fer conversa entorn l’escola.
Quines activitats fem a l’escola, quines ens agraden més…
Indicat per a P3.

La il·lustradora del llibret és la Pia Vilarrúbias.

Presentació L’ESCOLA

Publicat dins de General | Etiquetat com a | 1 comentari

Treball de la tardor

Aquest és el treball de la tardor que hem fet tot el cicle d’educació infantil a la meva escola:

Sobre cartolina negra hem pintat amb bales (caniques) prèviament untades amb pintura de colors tardorencs. El traç es dibuixa segons com els nens i nenes mouen el full i les bales es desplacen per sobre seu. Va bé col·locar el full dins una tapa de caixeta de cartró .

Una vegada fet això, als nens els hem ensenyat la reproducció d’un quadre de la tardor i els hem convidat a fer-lo nosaltres també. Aquest dibuix l’enganxem a l’altre costat de la cartolina negra i al davant, una mostra petita del quadre.

Ho dobleguem en forma de postal i ja el podem posar de centre de taula, damunt un moble…

Crec que ens ha sortit molt vistós, tot i ser molt senzill per fer-lo fins i tot a P3.

 

Publicat dins de Plàstica, Tardor | Deixa un comentari

El meu llibre

El meu llibre és una proposta per als alumnes que arriben a P3 i que es pot utulitzar durant tot el cicle.
La idea inicial és donar-nos a conèixer els uns als altres, amb els nostres gustos, interessos i motivacions i quina és la nostra família, d’on venim.
És un treball oral que motiva la parla als més petits, que els fa sentir importants al presentar el seu llibre a la resta de companys i que ens permet conèixer-nos millor.
És un treball de sentiments, d’emocions, de descoberta d’un mateix.
Els llibres es presenten un a un en dies o setmanes diferents a la resta de companys i durant el curs estaran al racó de lectura per consultar-los.
Les escoles que treballen el protagonista de la setmana el poden utilitzar com a element de suport i aquella setmana podem posar al racó del protagonista joguines que li agraden especialment, escoltar la seva música preferida, explicar el seu conte…
Aquest material es lliura a la família a inici de curs, enquadernat, i serà a casa on es confeccionarà.

EL MEU LLIBRE

Publicat dins de Descoberta d'un mateix, Llenguatge verbal | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

La caixa dels tresors

El primer dia de classe els nens i nenes de P3 van arribar amb la caixa dels tresors.
Es tracta d’un pot de llet en pols que cada família ha decorat de la manera que li ha semblat més bonic; en l’interior hi han posat aquells “tresors” que ells mateixos han escollit.
Els primers dies han tingut la funció de vincle amb casa i en alguns moments ens ha reconfortat poder jugar amb una joguina de casa, recordar què ens deia el pare o la mare mentre decoràvem el pot …
Els hem obert tots, vàries vegades i els hem mostrat als companys.
Ha estat un treball de llengua oral i de descoberta d’un mateix, centrat en les emocions i els sentiments dels nens i nenes.

Ja veieu que els pares poden ser uns autèntics artistes també.

Publicat dins de General | 1 comentari

Independència i educació

Presenciar la taula rodona organitzada per la sectorial de l’ANC Docents per la independència on els ponents eren tres exconsellers d’educació de la Generalitat i dos representants d’altres partits polítics –Ernest Maragall, Pep Bargalló, Carme Laura Gil, Teresa Casals i Montserrat Niubó moderats per Rita Marzoa- et dóna una raó més que la independència de Catalunya no és només una necessitat econòmica.
L’espoli fiscal que pateix el nostre país unit a que les lleis que regeixen l’educació provenen de l’estat espanyol i per més llàstima, de l’època franquista –a Catalunya tenim una petita escletxa de decisió- ens impedeix tenir uns millors pressupostos per invertir en educació, construir el nostre sistema educatiu en consonància amb la nostra realitat social i les nostres prioritats de país i poder fer un canvi radical en la formació inicial del professoral. Són motius suficients, oi?
És urgent posar-nos a treballar en aquest sentit. Volem la independència per aquesta i altres raons, més com serà l’endemà de tenir-la? En matèria educativa, haurem de pensar quin tipus de societat ha de ser la catalana i en funció d’això crear l’estructura i el sistema educatiu. Cada país necessita el seu projecte educatiu.
Dins aquestes consideracions incloem que volem una escola catalana. Recordeu que estem pendents de la sentència del Tribunal Constitucional que ha de determinar si podem parlar i educar en la nostra pròpia llengua a les escoles? Volem educar en català, és clar, i també aprendre altres llengües a l’escola, també importants, ja sigui el castellà, l’anglès o aquell que es cregui oportú.
Per últim però no menys important, tinguem en compte que per a la qualitat de l’educació falta modernitat. A ningú se li escapa que el sistema educatiu actual té la pesadesa de no estar al dia. Hem de formar l’alumne pel que viu avui i pel que viurà demà i passar del sistema d’avaluacions al sistema de les persones.
En el meu cas, l’11 de setembre a la manifestació, inclouré aquests anhels en el meu clam. M’hi acompanyaràs?

Núria Vinyals
Mestra d’educació infantil i mare de dos nens

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Gegants de Joan Miró

Emmarcat en els tallers de plàstica intercicle, aquest curs hem dedicat 4 sessions a Joan Miró.

A internet vam trobar moltes presentacions d’aquest artista i en vam visualitzar alguna. Vam centrar l’atenció en els colors i els motius que es repeteixen en els seus quadres i també les cares dels personatges.

En una següent sessió i damunt de llençols blancs vam pintar els motius que ens agradaven.

Un altre dia vam dibuixar i pintar la cara d’un personatge de Miró, també sobre llençol blanc.

En la quarta i darrera sessió vam retallar i cosir la cara del personatge, la vam omplir amb escuma i d’una quarta part del llençol en vam muntar el vestit damunt una estructura en creu de dues canyes. Ja estem a punt per muntar el nostre gegant!

Mireu, mireu, què xulos!

(Aquesta activitat està inspirada en un treball publicat a la revista Infància el juliol de 2011)

Publicat dins de Activitats de classe, Plàstica | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Descomposició de la matèria

Durant tot el curs al nostre racó d’observació hem centrat l’atenció en els canvis que sofreixen diferents aliments amb el pas del temps.

És per això que el primer trimestre vam posar pa tou en dues safates. Unes llesques les mullàvem cada dia i les altres no.

Resultat? Unes llesques se’ns van assecar i les altres se’ns van florir. Va ser curiós observar-ho amb la lupa.

Més endavant vam posar patates i taronges també. Una safata estava a l’ombra i a l’altra li tocava el sol directe.

Resultat? Les taronges es van anar pansint i va canviar el color de la seva pell en funció de si li tocava el sol o no i les patates tan sols es van arrugar una mica.

En aquest experiment no va ocórrer el que jo esperava: que les taronges es florissin i les patates es grillessin. Hauré d’investigar per què no ha estat així.

La darrera observació va ser més elaborada. Cada dimarts al matí durant quatre setmanes col·locàvem en unes capsetes un tall de plàtan, un de taronja, un de poma i un de pera. Ho observàvem amb la lupa. Durant la setmana vèiem com canviava la forma i el color de les fruites. A la quarta i darrera setmana, en un full vam dibuixar i pintar les fruites fixant-nos molt en el color i la forma de cadascun.

 

Publicat dins de Activitats de classe | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Setmana de la geometria

Enguany l’activitat que dóna nom a la Setmana de la geometria es titula Els cigrons i la matemàtica.

L’hem realitzada a la classe de P4 i P5.

Jugant, jugant amb cigrons hem sigut capaços de dibuixar triangles de moltes formes i grandàries. Hem rumiat de quina manera podíem obtenir triangles a partir de punts (cigrons) situats aleatòriament en un full i també hem fet el joc de situar els cigrons perquè surtin el màxim de triangles i situar-los perquè ens en surtin pocs o cap!

Material de treball

(Aquesta activitat està inspirada en la proposta que fa Núria Cardet a Guixdos núm. 156)

 

Publicat dins de Activitats de classe | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari