XESCO BOIX

Aquest curs escolar recordarem el músic i cantant català de folk i de cançó infantil Xesco Boix (1946-1984).

xesco-portada.jpg

Segons en Lluís M. Panyella, animador infantil i exmembre del grup Cinc dits d’una mà en Xesco:

“Era alt com un Sant Pau i els seus ulls eren vius i plens de bondat. La seva tarja de presentació era un somriure capaç d’arribar al cor més tencat. Portava els cabells llargs, negres, sempre tapats amb una gorra que li donava un aire molt especial, molt seu. En comptes de firmar autògrafs feia petons.

A l’espatlla sempre hi duia una guitarra, i al cor mil idees per compartir. Desitjava sobretot ser lliure per així ser més amic de la Terra, de les flors, dels estels i dels homes. Però, com poder ser lliure en aquest món tan ple d’interessos? Calia obrir noves vies i anar contracorrent per poder canviar les coses.

Ben aviat se n’adonà que dins del món dels adults hi havia una altre món, alegre, confiat, senzill. Era el món dels més menuts. I amb l’amor com a vehicle de les cançons, i els contes com a eines se n’anà a trobar els seus petits i grans amics.

Infant entre els infants, home entre els homes, demostrava dia a dia amb la seva tasca que encara és possible l’esperança en el demà. La mainada l’estimava i amb ell viatjaven a aquell món on 2+2=5.”

QUATRE COSES D’EN XESCO:
Fill del poeta Josep Maria Boix i Selva, Francesc (Xesco) Boix i Masramon fou un gran comunicador, especialment entre els infants.
Influït pels cantants nord-americans, fundà el Grup de Folk (1966), que adaptà temes dels EUA i en creà de nous. Després formà el grup Ara va de bo (1971), que se centra en la cançó infantil, recuperant i creant temes populars catalans.
Tres anys després cantà en solitari, però vinculat als grups El Sac i Els Cinc Dits d’una Mà. Gravà discos i cassets (trenta-cinc en total) i publicà deu llibres.
Fou amic de Pete Seeger, de qui adaptà moltes peces, i un gran admirador de Woody Guthrie.

Xesco Boix i Masramon va ser el pioner de l’animació en aquest país. La seva feina és encara eina de treball per a mestres i educadors, per això el seu material continua vigent.

La seva feina va esdevenir una lluita pacífica, però lluita. L’arma va ser una guitarra, l’eina, les cançons i la voluntat, la de canviar tantes i tantes coses.

xesco-actuacio.jpg

COM HO TREBALLEM A L’ESCOLA:

Les entrades i sortides horàries d’aquest curs escolar són amb la música que va gravar en Xesco.

Tots els cursos escolars treballarem diferents cançons d’aquest músic i també escoltarem contes que va explicar.

Els alumnes de segon curs de Cicle Inicial faran una videoconferència amb els alumnes de segon de l’escola Eiximenis de Girona explicant la vida del personatge.

Els alumnes de Cicle Mitjà realitzen un taller artístic de sisena hora dedicat en Xesco Boix.

Com a cloenda de l’any Xesco tindrem una actuació d’en Noè Rivas, gran amic d’en Xesco. En Noè ens explicarà coses d’en Xesco i ens cantarà les cançons que hem après durant el curs.