Hi ha alumnes que tenen dificultats amb la planificació, que els costa establir seqüencies, saber que ve abans o després, i que tenen dificultats per aplicar la lògica. La programació pot ajudar a aquests alumnes a millorar la capacitat de planificar, seqüenciar, pensar de manera lògica i resoldre problemes.
L’experiència ha estat desenvolupada a l’AIS Can Vila de Mollet del Vallés per la Marta Vega amb un grup de sis alumnes d’edats compreses entre els 14 i els 16 anys, diagnosticats de trastorns de la conducta i/o trastorn mental. Les seves dificultats es manifesten sobretot en les funcions executives (inibició/impulsivitat, control de l’atenció, memòria de treball, flexibilitat cognitiva,recuperació de la informació…)La programació ens donava la oportunitat de posar en joc aquestes àrees i treballar sobretot la planificació.
El fet de poder treballar amb aplicacions i amb robots ens ha donat la oportunitat den visualitzar l’experiència tan a nivell virtual com material.
Aquesta experiència té com a objectiu que els alumnes expliquin una història o un fet viscut amb Scratch Jr. Primer s’ha mostrat als alumnes quines ordres té Scrathc Jr i a continuació cada alumne pot desenvolupar la seva història segons les seves capacitats.
Hem lligat la tasca de programar amb el prèstec de robots del CRP (Pro-Bot i Lego wedo). EN les sessions amb els Pro-Bot primer es va fer una explicació de les ordres possibles i una demostració del funcionament. Llavors els alumnes van fer una exploració lliure i, a continuació, havien d’escriure un recorregut i portar-lo a la pràctica. En les sessions amb Lego WeDo primer es va fer el muntatge de models ja existents, es va descarregar amb Scratch (el programa que fa funcionar el robot) i es va manipular el programa per comprovar quines modificacions apareixen.
Finalment, hem traslladat l’experiència a un centre de primària (primer cicle de primària) i a una escola d’educació especial. Un alumne que està en escolaritat compartida amb l’escola ha explicat com funcionaven els robots i ha fet una petita explicació de com es programaven.
Valoració de l’experiència
Aquestes sessions ens han permès comprovar la impulsivitat dels nostres alumnes, els hem deixat explorar totes les eines i ells mateixos han pogut valorar la necessitat de planificar les accions que havien de dur a terme. Aquest treball de reflexió prèvia l’hem extrapolat a les activitats diàries, tant escolars com socials i sobretot de relació amb els altres.
Els alumnes que havien d’explicar les eines i apps a altres alumnes han hagut també de fer una preparació prèvia de la sessió, això els ha donat tranquil·litat alhora que més seguretat en ells mateixos.
App utilitzada
xus
Una experiència molt interessant i engrescadora pels alumnes d’aquestes edats. Sobretot per l’esforç que suposa per ells l’autocontrol i la planificació de les feines. Endavant amb aquests projectes!