Experiència amb tauletes amb l’aplicació Stop Motion. Pintura amb llum: Varetes màgiques

Stop Motion és una aplicació per a tablets i mòbils amb la que podem crear animacions. Aquesta app permet capturar fotografies consecutives d’un objecte. Movent una mica, entre fotografia i fotografia, es pot crear la il·lusió de que l’objecte  es mou per si sol, ja que l’app permet fer una visualització ràpida de les imatges (velocitat del fotograma).

Aquesta aplicació per si sola ja té un gran potencial. En el cas de l’experiència que us passaré a explicar hem agafat aquesta aplicació i li hem donat un ús diferent.

Hem utilitzat aquesta aplicació per fotografiar el moviment de llums leds en un espai tancat i fosc.

La iniciativa  d’aquesta experiència sorgeix, per una banda a partir del treball en gran grup al curs de sisè respecte al projecte “Experiments” i, per altra banda, tenint en compte les propostes dels alumnes a l’ambient de robòtica de l’escola.

Així doncs, el responsable de l’ambient de robòtica i la mestra tutora de sisè  van acordar quins aspectes podríem treballar els alumnes a l’ambient de robòtica relacionats amb el projectes Experiments. A l’ambient de robòtica, els alumnes van elaborar unes varetes de llum utilitzant material divers (cel·lo, leds, piles,….), per tal d’experimentar amb la llum. Per poder-ho contextualitzar-lo una mica més, se’ns va ocórrer aprofitar alguns fragments dels llibres  de la saga de Harry Potter, sobre l’explicació de l’ús de les varetes màgiques.

La posada en funcionament d’aquesta experiència permet treballar de manera col·laborativa i interdisciplinar molts aspectes curriculars podem apropar-nos a tot l’alumnat de l’escola  sota el paradigma del DUA.

Identificació de l’experiència

L’experiència s’ha dut a terme  a l’Escola Agnès Armengol de Sabadell amb el professional d’Educació Especial, Pedro Antonio  Fábrega i la mestra tutora de sisè Anna Fernández.

Els alumnes que han participat són tots els alumnes de sisè  d’educació primària i alguns alumnes de cinquè que assisteixen a l’ambient de robòtica. Per tal de dinamitzar tot aquest treball realitzat i poder gestionar les 9 tablets que s’han fet servir, han treballat 2 mestres dins de les diferents aules que s’han utilitzat.

L’experiència sorgeix a partir del treball dut a terme a l’aula ordinària sobre el projecte Experiments, el grup de referència de sisè inicia una dinàmica de recerca, classificació i  priorització d’informació relacionada amb diferents científics i/o curiositats que han succeït  en la nostra història. Han fet informes, dibuixos … en grups de 2-3 alumnes.

A partir d’aquesta idea sobre experiments, s’acorda presentar als alumnes l’experiència sobre Pintura amb llum: Varetes màgiques per contextualitzar-lo dintre del projecte  Experiments i introduint, a més a més, altres competències relacionades amb  la comprensió lectora i escrita utilitzant fragments del llibre del Harry Potter en els quals es parla de la vareta i les seves propietats.

L’objectiu de l’experiència és construir diferents tipus de varetes  brillants amb llums leds (díodes emissors de llum), jugar amb aquests materials i dissenys per tal d’aconseguir mides, formes, paraules, lletres i efectes  amb les fonts de llum. Els alumnes treballaran en equips de 3 o 4 nens per crear pintures de llum i històries.

Per capturar aquesta llum es farà servir l’aplicació que tenim instal·lada a les tablets d’Stop motion KineMaster, fins i tot una càmera digital reflex (utilitzant en tots els casos ajustos  de llarga exposició).

Aquesta experiència ha permès un treball en el que els alumnes s’han pogut ajudar i veure les creacions dels companys a mesura que han anat elaborant les seves feines. Això permet trencar moltes barreres d’aprenentatge i fer que tots els alumnes puguin ser importants en les seves produccions.

També se’ls ha donat una via diferent a la paraula, a l’escriptura tradicional, per tal d’expressar-se; de tipus més artístic. A través de dibuixos, paraules de llum  que apareixen i desapareixen… han decidit escriure paraules relacionades amb cançons, p.ex: MAL de la cançó “ Malamente” de Rosalia, la paraula NO que ens ha permès parlar de quan hem d’utilitzar-la i que ha de ser una alternativa a insultar  o pegar altri quan allò que fan no ens agrada…

També  han aparegut imatges relacionades amb emoticonos del whatsapp, que hem pogut relacionar amb el tema de les emocions. Han compartir  amb els companys allò que els fa feliços, allò que els fa enfadar…

S’ha intentat potenciar l’expressió lliure mitjançant el dibuix amb llum de colors.

 

Descripció del procés seguit

Aquesta experiència  s’ha desenvolupat al llarg del segon trimestre,  en 4 /5 sessions amb 3 parts molt diferenciades.

Una primera part de lectura i contextualització a partir de fragments d’història del llibre Harry Potter en la que es fa referència a la creació i usos i moviments de les varetes màgiques.

Una segona part de l’experiència ha consistit en portar a terme la construcció de la vareta de llum utilitzant materials  (bateries CR2032, neteja pipes, cinta adhesiva, pals de gelat, palletes, cinta de coure, porta piles fetes amb la impressora 3d… ). Es van crear diferents tipus de varetes amb material diversos.

El  tercer moment de l’experiència, consisteix  en posar a la pràctica tots allò construït a les 2 sessions anterior.

Per fer-ho ha sigut necessari disposar d’un espai ampli i  fosc (aula de psicomotricitat), càmera digital, 8 tablets i un trípode. Aquest espai fosc va permetre fer fotos de les llums en moviment, ajustant la configuració de l’aplicació stop motion i la càmera digital.

A partir d’aquí es va deixar als alumnes experimentar tant pel que fa a la construcció de les  varetes com pel que fa a l’exploració dels efectes de llum.

Imatges

 

 

Valoració de l’experiència

Des de la visió dels mestres  es considera molt important experimentar amb aplicacions fent-les servir no només per la funció amb que venen predeterminades com és l’aplicació Stop motion, sinó també fer-la servir com capturador d’imatges en moviments. Aquest tipus d’experiència  permet experimentar, crear, improvisar…. i, a la vegada, permet que altres companys puguin veure de manera casi instantània les seves creacions.

L’ utilització d’aquesta aplicació vol complementar i motivar la implicació de l’alumnat envers a el llenguatge verbal i molt especialment el  llenguatge visual, corporal i expressiu a través de la llum .

El fet de disposar d’aquesta aplicació tant en format android, ipad li dona una versatilitat i potencial molt bo per aplicar a l’aula.

Tal com diu J.K. Rowling a través del personatge Albus Dumbledore:

“ …la felicitat es pot trobar fins i tot  en els moments més foscos, si som capaços d’utilitzar bé la llum…”

App utilitzada

KineMaster

Recursos addicionals

https://www.thecoolist.com/light-graffiti-10-masters-of-light-painting-photography/

https://cnx.org/contents/_s0eT9AP@1/Light-Painting

https://www.exploratorium.edu/tinkering/projects/light-painting

← Article previ

Article següent →

2 Comentaris

  1. Una iniciativa molt interessant i engrescadora pels alumnes. Felicitats per la feina ben feta

  2. Espectacular, com sempre, sorpreneu els companys d’aquesta escola!
    Quan hi la tria del barret per poder-hi entrar???
    ; )

Deixa un comentari