Competència d’Aprendre a Aprendre
He constatat al llarg de la meva experiència docent que cada vegada més, l’alumnat que arriba a Batxillerat té poca capacitat d’anàlisi dels textos i de les notícies, que no saben interpretar els fet adequadament i que són capaços de reproduir continguts o processos de forma mecànica però sense un veritable aprenentatge significatiu.
S’han acostumat, molts d’ells, a no valorar o no tenir la capacitat crítica davant de fets i donen per correcta qualsevol informació sense passar-la per sedàs de l’anàlisi ni del dubte.
Els nens d’Educació Infantil i del Primer Cicle de Primària són capaços de representar en un full un munt de coses, relacions, informacions, inclús emocions. En un full representen les mares i pares, els gemarns, el gos, la relació d’importància de cadascun d’ells, el paper que juga el que dibuixa a la família… Són capaços de presentar en un full tot el que entenen sobre un determinat tema: Natura, Barri, Ocells, Mascotes, Números… Però a mesura que s’acostumen a concretar els conceptes, abandonen el dibuix i cada vegada més van cap a l’abstracció, tot i moltes vegades no entendre-la correctament.
Poden conèixer l’algoritme de multiplicar però no entendre que la multiplicació és una suma. Moltes vegades els hi falta la imatge del que estan representant i automatitzen els processos.
Desprès en arribar a la Secundària i Batxillerat busquen els processos i la memorització sense l’anàlisi, la síntesi, les relacions i conclusions de les coses que aprenen.
Penso que s’han perdut en la forma i no els hi cal entendre per a què aprenem.
Per aquestes raons és necessari recuperar la imaginació i les tècniques d’explicació conceptuals, mentals, les relacions entre elles, les conseqüències que se’n derivin…
Identificació de l’experiència
Centre: INS Front Marítim
Docent: Félix Eroles Torrecilla
Nivell: Batxillerat, 1r i 2n
Contextualització: Assignatures de Filosofia i ciutadania, Història de la Filosofia i Psicologia.
Descripció del procés seguit
La tasca s’ha realitzat primer en grup i quan tothom ho ha entès, comencen a treballar individualment.
Els mapes conceptuals, esquemes, relacions… han de ser d’elaboració pròpia ja que ajuda a consolidar l’aprenentatge.
Exemples
En paper
En vídeo
Presentació en classe
Aplicació on-line
https://www.goconqr.com/es/p/12984961-APRENDIZAJE-mind_maps
Valoració de l’experiència
En general els hi agrada; alguns d’ells i elles treuen molt profit i els hi serveix per respondre en proves escrites, per agafar apunts, per fer-se Xuletes, per fer mapes del que volen expressar…
Mostra de l’experiència
https://prezi.com/view/Flf3h6AqcfuzCJ5LrC36/
Apps utilitzades
El més important és el saber fer mapes conceptuals, analitzar i expressar. Es pot fer en paper, en la pissarra, en qualsevol aplicació o app, en vídeo (com els exemples que he posat).
Hi ha infinitat de recursos TIC que són TAC en el moment que les fem servir com utilitat d’aprenentatge . No importa tant l’aplicació, que cal que sigui transparent per l’usuari sinó l’ús que en fem. Així cadascú pot sentir-se més còmode en un tipus d’app o fent tot a mà.
Algunes d’elles:
App en Android: MiMind: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cryptobees.mimind&hl=en_US
Mapes mentals on-line: https://www.goconqr.com
Mapes mentals per col·laborar:
https://www.canva.com/es_es/graficos/mapas-mentales/
https://bubbl.us/0268077579771317
Deixa un comentari