Qui és l’assassí? Gimcana de Codis QR

Activitat dirigida a cicle superior de primària. La finalitat de la proposta és realitzar una activitat inclusiva on tots els alumnes participin de forma conjunta i treballin de forma col·laborativa.

Mitjançant aquesta activitat els alumnes esdevenen investigadors i utilitzant la resolució de problemes, aconsegueixen pistes per esbrinar la identitat d’un l’assassí que ha comès un assassinat a la nostra escola.

És un recurs molt adequat per treballar de forma cooperativa. La Gimcana s’ha realitzat en grups petits de 3 alumnes per tauleta. Cada alumne ha assumit una funció i s’ha responsabilitzat de la seva tasca. Han realitzat proves conjuntes en les que tots els alumnes han participat per igual. Els alumnes han estat, dins de cada grup, prou autònoms per tal d’adquirir els aprenentatges que s’han marcat com a objectius.

Les tasques eren les següents:

  • portar la tauleta i descodificar els codis QR
  • portar el plànol de l’escola on cada espai ha estat numerat
  • portar llapis, goma i un full per realitzar les operacions necessàries per resoldre els problemes que es plantejaven a cada codi QR

Identificació de l’experiència

L’experiència s’ha dut a terme a l’Escola Catalunya de Sant Adrià del Besòs.

El docent que ha ideat el projecte: Albert Villarroya

El professorat de suport: Paula Aparicio, Araceli Trullenque, Dina Frias

L’activitat s’ha programat per cicle superior de primària. L’escola Catalunya és una escola d’alta complexitat. Es troba situada en un barri on bàsicament les famílies són immigrants de classe treballadora. A més a més, amb una afluència de nouvinguts d’origen magribí, sud-americà, pakistanès, xinès, i de l’Europa de l’Est, que afegit a la proximitat del barri de la Mina on la població és majoritàriament d’ètnia gitana, comporta que a l’escola convivim amb cultures molt diferents.

Descripció del procés seguit

El primer pas ha estat explicar als alumnes de 6è i 5è que aquell dia haurien de fer d’investigadors i que per fer-ho haurien de treballar en equip.

Se’ls explica per mitjà d’un tutorial amb un avatar, que a la nostra escola s’ha comès un assassinat.

Presentació de l’activitat per un avatar

Es comença l’activitat assignant a cada grup un inspector en cap que els va guiant a trobar els testimonis. Els testimonis donen als nens i nenes informació de com és l’assassí. Si té els ulls tipus “x” o si té la boca tipus “z”. A cada grup es dóna informació diferent de manera que amb la col·laboració de tots, puguin descobrir l’assassí.

Per aconseguir anar a parlar amb el testimoni següent i esbrinar on es troba, se’ls fa passar una prova que és la resolució d’un problema matemàtic.

Aquesta és una mostra:

1.1.Tenim ____ euros i els repartim entre 5 persones. Quants en toquen a cadascú?

1.2.A l’escola hi ha diferents patis. El nombre d’aquests patis el sumem al número que ens ha donat la pista.

2.1. Tenim _____ cotxes i som 24 persones. Ens repartim en grups iguals. Quantes persones pugem a cada cotxe?

2.2. Multipliqueu el número de la pista per 10.

3.1. Vull sopar tota la setmana fora de casa i tinc ________ euros. Quant puc arribar a gastar (de mitjana) cada dia?

3.2. A cada equip de korfball juguen un nombre de persones. A aquest número li restem el de la pista.

Exemple de presentació del detectiu en cap del grup 2

Exemple de testimoni

Mostra de sospitosos per a la roda de reconeixement
https://drive.google.com/open?id=0B0V0KtX9kU5uMko0SUJEYXcwSzE4VDJFZllodE5Kbkp1dEtv

Mostra de l’experiència

https://goo.gl/photos/9dTnSXZEc3dBaayb9

Valoració de l’experiència

La valoració de l’experiència ha estat molt positiva. Els nens i nenes de cicle superior han après a llegir codis QR. A més a més, han hagut de posar en pràctica els seus coneixements de càlcul mental i de resolució de problemes. Han treballat en equip i per trobar una resposta han hagut de compartir la informació. A més a més, han pogut moure’s per l’escola respectant l’ordre i sense fer rebombori. Han gaudit molt i això ha donat més cohesió de grup.

Apps utilitzades

face creator

Face Creator Free

barcode1

Barcode Genrator

← Article previ

Article següent →

1 Comentari

  1. Ma. José Plou

    Bona tarda,
    Felicitats per aquesta activitat.
    M’agradaria fer-la a la meva escola.
    Podria parlar amb vosaltres?
    Gràcies

Deixa un comentari