Ens iniciem a la programació i a la robòtica i compartim el coneixement

Hi ha alumnes que tenen dificultats amb la planificació, que els costa establir seqüencies, saber que ve abans o després, i que tenen dificultats per aplicar la lògica. La programació pot ajudar a aquests alumnes a millorar la capacitat de planificar, seqüenciar, pensar de manera lògica i resoldre problemes.

L’experiència ha estat desenvolupada a l’AIS Can Vila de Mollet del Vallés per la Marta Vega amb un grup de sis alumnes d’edats compreses entre els 14 i els 16 anys, diagnosticats de trastorns de la conducta i/o trastorn mental. Les seves dificultats es manifesten sobretot en les funcions executives (inibició/impulsivitat, control de l’atenció, memòria de treball, flexibilitat cognitiva,recuperació de la informació…)La programació ens donava la oportunitat de posar en joc aquestes àrees i treballar sobretot la planificació.

El fet de poder treballar amb aplicacions i amb robots ens ha donat la oportunitat den visualitzar l’experiència tan a nivell virtual com material.

Aquesta experiència té com a objectiu que els alumnes expliquin una història o un fet viscut amb Scratch Jr. Primer s’ha mostrat als alumnes quines ordres té Scrathc Jr i a continuació cada alumne pot desenvolupar la seva història segons les seves capacitats.

Hem lligat la tasca de programar amb el prèstec de robots del CRP (Pro-Bot i Lego wedo). EN les sessions amb els Pro-Bot primer es va fer una explicació de les ordres possibles i una demostració del funcionament. Llavors els alumnes van fer una exploració lliure i, a continuació, havien d’escriure un recorregut i portar-lo a la pràctica. En les sessions amb Lego WeDo primer es va fer el muntatge de models ja existents, es va descarregar amb Scratch (el programa que fa funcionar el robot) i es va manipular el programa per comprovar quines modificacions apareixen.

Finalment, hem traslladat l’experiència a un centre de primària (primer cicle de primària) i a una escola d’educació especial. Un alumne que està en escolaritat compartida amb l’escola ha explicat com funcionaven els robots i ha fet una petita explicació de com es programaven.

canvila

Valoració de l’experiència

Aquestes sessions ens han permès comprovar la impulsivitat dels nostres alumnes, els hem deixat explorar totes les eines i ells mateixos han pogut valorar la necessitat de planificar les accions que havien de dur a terme. Aquest treball de reflexió prèvia l’hem extrapolat a les activitats diàries, tant escolars com socials i sobretot de relació amb els altres.

Els alumnes que havien d’explicar les eines i apps a altres alumnes han hagut també de fer una preparació prèvia de la sessió, això els ha donat tranquil·litat alhora que més seguretat en ells mateixos.

App utilitzada

scratch app

 

 

 

 

 

← Article previ

Article següent →

1 Comentari

  1. Una experiència molt interessant i engrescadora pels alumnes d’aquestes edats. Sobretot per l’esforç que suposa per ells l’autocontrol i la planificació de les feines. Endavant amb aquests projectes!

Deixa un comentari