L’ús prioritari del text escrit tant per accedir a la informació com per realitzar les tasques que proposem als alumnes crea barreres involuntàries a l’aprenentatge i a la participació d’alguns alumnes. Donar alternatives i possibilitats d’utilitzar llenguatges variats (oral escrit, audiovisual…) perquè cada alumne utilitzi aquell que millor respon a les seves capacitats i preferències és un factor clau per flexibilitzar els entorns educatius i ampliar les oportunitats d’aprenentatge de tots.
La narració digital, a més de fomentar la implicació en la tasca, la motivació, la creativitat, l’experimentació, facilita que tots els alumnes puguin ser creadors de continguts i expressar el que saben. Els alumnes s’expressen no només amb les seves paraules sinó amb les seves veus i produccions artístiques. Afavoreix, a més a més el treball col·laboratiu.
Les tecnologies digitals poden afavorir l’accés a l’aprenentatge, eliminant barreres i contribuint a desenvolupar al màxim el potencial de cada alumne.
L’escola Fray Luis de León de Santa Coloma de Gramenet ha dut una experiència de narrativa digital amb l’alumnat de la USEE que dóna resposta a les necessitats educatives específiques d’alumnat amb Trastorn Greu de la Conducta.
L’activitat s’emmarca dins del Pla d’Impuls de la Lectura del centre educatiu. Durant el segon trimestre del curs 2014-2015 van treballar un llibre d’històries sobre la mitologia grega. També van veure exemples de narracions digitals sobre aquesta temàtica. A partir d’aquestes experiències, va sorgir la proposta de realitzar una activitat de narració digital d’un capítol del llibre “El mite de Perseu i la gòrgona Medusa”. Les experiències prèvies amb les tauletes a l’aula van afavorir la predisposició i l’interès de l’alumnat per l’activitat.
En un primer moment van ensenyar un model de narrativa digital fet per les mestres de la USEE per tal que tinguessin un referent que els permetés imaginar el resultat final. La mestra va fer la lectura en veu alta d’un capítol i , de forma col·laborativa, van posar sobre la taula les pautes per elaborar un resum oral de manera conjunta. Posteriorment, es va mostrar a l’alumnat unes il·lustracions del mite en blanc i negre. Els alumnes havien d’escollir les imatges més representatives per poder explicar la història. Cada alumne/a tenia dues imatges que havia de pintar i descriure en una o dues frases. Per tal que la pel·lícula tingués cohesió, es va acordar quins havien de ser els colors de les imatges i es va revisar els textos, juntament amb l’alumnat per tal d’elaborar una correcta seqüenciació de la història. Un cop revisat el text, cada alumne/a va preparar la seva producció oral. Finalment, cada alumne/a es va encarregar de fer el muntatge digital de la seva seqüència amb l’app Com-Phone Story Maker. Va fer la foto de la seva imatge amb la tauleta i va gravar la seva explicació. Una vegada editades totes les seqüencies, només calia donar al botó del play i l’aplicació Com-Phone Story Maker realitzava instantàniament el muntatge digital.
Aquesta proposta ha estat molt significativa per fomentar l’expressió oral en català i el gust per la lectura, a més de ser molt motivadora per a l’alumnat, que va estar força connectat i amb ganes de veure’n el resultat final.
Tots vam quedar molt satisfets amb la feina feta. Al principi, l’alumnat no volia fer difusió a l’escola i mostrar la seva feina. Finalment, amb la bona valoració rebuda per part de diferents mestres, va acceptar compartir amb altres alumnes la seva creació i que es publiqués el seu treball al web de l’escola.
Ha estat un model de bon treball en equip i de col·laboració. Els alumnes van participar activament, van intercanviar idees, es van ajudar amb els resums escrits i van practicar les produccions orals de manera conjunta.
La senzillesa i funcionalitat de l’aplicació Com-Phone Story Maker, i el plantejament de l’activitat, van permetre tenir en compte els diversos estils d’aprenentatge i les preferències personals.
Un altre avantatge de l’ús d’aquesta aplicació és que dóna oportunitat als alumnes d’assajar la seva producció oral fins aconseguir un resultat que els satisfaci. Potencia així l’autoregulació del propi aprenentatge i els dona seguretat a aquells alumnes que es neguitegen quan han de parlar en públic o aquells que volen millorar les seves produccions.
El funcionament és senzill i intuïtiu, conté icones que indiquen cada pas a seguir i només amb tres consignes poden crear el seu muntatge amb la supervisió de l’adult.
Podeu veure altres experiències de centre amb dispositius mòbils interessants a SanTAColomaTIC
0 Comentaris
1 Retroenllaç