Per afavorir un aprenentatge eficaç cal que els aprenents es sentin motivats i tinguin un paper actiu i protagonista en el propi procés formatiu. La implicació de tots els alumnes és un repte possible que cal perseguir repensant les propostes que fem a les aules.

Al CEE Les Aigües de Mataró aprofiten el potencial de les eines digitals per promoure una major vinculació dels seus alumnes amb l’activitat educativa. En aquest cas mostren una experiència d’ús de l’aplicació Movenote realitzada principalment a l’aula de logopèdia on sovint anticipen el treball de certs continguts que després tenen continuitat i rellevança al grup-tutoria de referència de l’alumnat.

Aquest centre d’educació especial atén a 163 alumnes de tipologia molt diversa de la comarca del Maresme.

El desafiament que la Montserrat Puigduví i la Montserrat Quijo, amb la col·laboració de la tutora de l’alumne, la Lydia Romera, van plantejar a un alumne d’onze anys, amb la síndrome de Down, va permetre donar a conèixer als companys les seves possibilitats expressives per explicar un conte, usant la parla oral acompanyada de signes manuals, fomentant així la seva autoestima i millorant la motivació per l’esforç en el treball.

Captura de pantalla 2015-06-30 a las 9.21.46En un primer moment es va treballar a l’aula de logopèdia un conte que el curs passat s’havia adaptat a l’escola i que a ell li va agradar molt: Els músics de Bremen. Aquest projectes inicial va servir per a treballar aspectes relacionats amb l’expressió comunicativa tant oral com signada: aspectes fonètics o de precisió manual, sintàctics i de vocabulari; que es corresponen amb els objectius que es pretenen assolir amb aquest alumne.

Com a suport per aquest treball es compta amb el material de presentació del conte preparat per a la pantalla digital i amb el conte imprès en paper, amb l’adaptació amb SPC, que s’ha anat construint amb ell.

Va començar a utilitzar Movenote per assajar, fent proves diverses. Alguna de les inicials es va compartir amb els companys de l’aula per despertar expectatives i aconseguir incentivar la motivació i l’esforç de l’alumne en la tasca. El resultat final es va projectar a la PDI de l’aula i es va presentar a la família en una visita al centre. El protagonisme del noi va suposar una recompensa impagable al treball realitzat, una tasca que sovint le resultava feixuga i que rebutjava per l’esforç que havia de posar-hi.

La valoració al centre és molt positiva. Destaquen que:

  • Treballar amb un suport d’un vídeo prèviament gravat acompanyat per unes imatges del conte i amb la transcripció oral de l’adult, permet assegurar l’èxit a un alumne que sovint es troba amb la dificultat de no ser comprès pels interlocutors. Com que la imatge de l’adult no apareix en cap moment, l’alumne es mostra com l’autor únic de la presentació.
  • La portabilitat de la tablet d’una aula, a una altra ha facilitat el sosteniment de la motivació al llarg del procés d’elaboració, ja que ha anat presentant mostres del que feia a la tutora i als companys.
  • L’activitat realitzada ha permès, de retruc, que els receptors es familiaritzin amb els signes manuals que utilitza l’alumne.
  • El fet de poder-se veure en vídeo, li ha proporcionat un feed-back molt interessant, que el permetia analitzar les seves produccions amb l’objectiu de millorar-les.
  • Ha permés donar a conèixer les possibilitats expressives d’un alumne que amb grans dificultats orals pot arribar a explicar un conte, a part de compartir un codi signat amb els companys i la tutora.

Captura de pantalla 2015-06-30 a las 9.22.00