El fet de poder actuar i donar resposta a les tasques escolars amb formats diferents a l’escriptura, per exemple a través de gravacions de veu, afavoreix la participació d’aquells alumnes que presenten dificultats amb l’expressió escrita i millora l’expressió oral, un aspecte que a vegades s’oblida a l’aula.
La Carme Ródenas educadora de la USEE de l’institut Severo Ochoa (Esplugues de Llobregat) ha fomentat el treball de l’expressió oral a partir d’activitats en les quals han treballat diverses tipologies de text amb l’objectiu de reforçar la lectura i l’expressió oral.
La primera de les activitats ha estat fer la gravació del poema “La vaca cega” de Joan Maragall. En un primer pas tots els alumnes han llegit la lectura de manera col·lectiva. A continuació han buscat informació de les paraules que no coneixen. També han practicat la lectura corregint l’entonació i han dibuixat les escenes. D’aquesta manera han treballat el poema en diversos formats, de manera que ens assegurem la comprensió del poema per part de tots els alumnes. Finalment s’ha gravat la veu amb l’app Easy Voice Recorder.
Amb tot el material recollit, la veu i els dibuixos, s’ha fet un curt i s’ha penjat en el bloc de la USEE, de manera que el treball fet es comparteix amb la comunitat edicativa.
Podeu veure el poema penjat a continuació:
[youtube]http://youtu.be/AVBhTvVgU3c[/youtube]
Els alumnes han fet la gravació de manera autònoma, decidint ells el moment en que volien gravar i quina era la millor gravació. Tots han llegit la poesia sencera, encara que en la pel·lícula cada un llegeix un fragment.
En l’avaluació s’ha tingut en compte l’interès en l’activitat, el saber escoltar els altres amb respecte i la manera d’autoavaluar-se.
La Carme també ha treballat la ràdio, concretament amb una activitat consistent en simular una entrevista a un expert en comunicació. Aquest era un treball per l’assignatura de Tecnologia.
Per realitzar el treball en primer lloc han fet una recerca d’informació sobre la comunicació i més concretament sobre la radio. Després han adaptat el text al format de una entrevista i han realitzat la gravació. L’app els ha permès escoltar-se i rectificar tants cops com han volgut fins a donar per bona la gravació. Això ha estat una tasca que ha durat varies sessions. Per últim i amb la ajut de la professora han muntat un curt que han mostrat als seus companys a classe com a treball de l’assignatura de tecnologia i també s’ha penjat en el bloc de la USEE.
A l’hora d’avaluar s’ha tingut en compte l’interès demostrat durant tot el procés, que que ha estat alt i els alumnes també han estat prou crítics amb el seu treball i el resultat final.
Finalment han treballat el diari personal en una activitat consistent en fer un diari en primera persona d’un personatge inventat. La dinàmica de la classe ha consistit en situar els personatges de cada alumne en una determinada situació; un aniversari, una excursió, un conflicte amb un company …, un cop determinada la data i l’esdeveniment sobre el qual es parlarà els alumnes ho escriuen a la llibreta i ho graven amb l’aplicació Easy Voice Recorder de forma individual. En acabar totes les gravacions les escoltem i parlem sobre allò que ha esdevingut aquell dia a cada un dels personatges i si ha quedat prou clar per a tothom el que es volia explicar. Els alumnes participen de manera activa durant tot el procés, decidint com és el seu personatge i que li pot passar, gravant, debatent, valorant el que han fet els companys i també ells mateixos.
En l’avaluació s’ha tingut en compte l’interès en l’activitat , el progrés en l’aprenentatge, modificant en cas necessari, les faltes d’ortografia , la redacció del diari o l’entonació i claredat en la lectura.
App utilitzada
Deixa un comentari