La Pepi Lucas, docent de la USEE d’un institut de Sitges, buscava la manera de treballar les matemàtiques bàsiques amb en Pau (nom fictici) un alumne de 1r d’ESO que presenta moltes dificultats a nivell cognitiu i psicomotriu. En Pau va començar aquest setembre a 1r d’ESO sense tenir assolida la lecto-escriptura ni la conservació de quantitat. L’alumne podia comptar fins a 10 de manera mecànica, però no tenia assolida la correspondència terme a terme, de manera que quan comptava no atorgava a cada objecte el valor que correspon a un dígit. Podia comptar de forma autònoma fins a 5 però quan es posava a comptar amb objectes reals li costava saber per on començar, comptava més d’una vegada algun element o se’l deixava per comptar.

En el cas d’aquest alumne, es va optar per treballar amb la tablet ja que li ofereix possibilitats de treballar de la mateixa manera que els altres, minimitzant la barrera que suposen les seves dificultats a nivell motriu. La Pepi ens explica com ha desenvolupat aquesta activitat que tenia per objectiu treballar la relació entre una determinada quantitat d’objectes  i la corresponent grafia i també les sumes bàsiques:

“La idea era oferir una activitat per fer de forma autònoma per treballar la sistematització del procés de comptar. He triat botons pel fet de tenir una forma rodona i senzilla que facilita poder assenyalar-los amb el dit. A més la mida i la separació entre botons també està pensada perquè l’alumne pugui anar comptant posant el dit a sobre de cada botó i d’aquesta manera sistematitzar el procés d’enumeració d’objectes i en definitiva el procés cognitiu de comptar.”

“Quan demanava a en Pau  que manipulés directament els botons, donades les dificultats de psicomotricitat fina que presenta, es centrava més en poder agafar els botons que no pas en comptar. Fer-ho amb la tablet facilita que posi el dit a sobre de cada botó i vagi enumerant i comptant. A més a més, la tablet permet que l’alumne faci el treball de la mateixa manera que els companys, afavorint la normalització i l’autonomia i també ofereix feedback que és molt útil per aquest alumne

A continuació us mostrem algunes captures de l’activitat que s’han preparat:

captura tiny tap

Pregunta : on hi ha 9 botons?

aptura Tiny tap

Pregunta: Quants botons tinrem si sumem 4+3?

Visiteu l’activitat de contar aquí i l’activitat de sumar aquí.

L’inconvenient del Tiny Tap és que si toques tots els botons mentre comptes et diu la resposta perquè creu que t’has equivocat.

Valoració

En Pau ha rebut l’aplicació amb il·lusió ja que la plataforma de la tablet li aporta feedback i té més autonomia. El treball amb la tablet ha servit per sistematitzar i seguir un ordre en el fet de posar el dit a sobre de cada element (botons a la tablet i objectes molt diversos en paper) per tal de fer el procés de comptar de forma normalitzada. Ara ja ho ha sistematitzat i és capaç de fer-ho sobre paper també. A més a més, s’ha implicat a en Pau en la realització de les imatges que s’han utilitzat per crear l’activitat, aspecte que ha fomentat la seva motivació.

L’avaluació es fa mitjançant la observació directa dels progressos realitzats, així com del registre que fa l’app.

App utilitzada

tinny tap