Poesia Visual

BubbleShare: Share photos – Here comes Halloween!

Una manera diferente de trabajar con las palabras y las letras es la poesía visual. En las siguientes imágenes puedes ver algunos poemas de Ángela Serna y de Joan Brossa.

1. Elige la que más te guste y coméntala. Te sugerimos algunas preguntas para reflexionar:

-¿qué imágenes, signos, palabras o letras aparecen?
– ¿tienen alguna relación los diferentes elementos del poema?
– ¿el título describe el poema?
– ¿te sugiere algún objeto o idea?
– ¿qué crees que el autor/a quiere expresar?

2. Crea tu propio poema visual utilizando alguna o varias de las letras del alfabeto.

Wallace and Gromit: the wrong trousers

Activitats abans del video: el professor/a presenta el video dient que es tracta d’una història de presecucions sobre un home, un pingüí i un gos. Demana als alumnes que facin hipòtesis al voltant de l’argument.

Where? When? How? Why?

Durant el video:

1r passi: Listen and look.

2n passi: Order these sentences as they appear in the film.

  • All yours, Gromit!
  • Everything is under control.
  • It’s you! Let me out of theses trousers this minute!
  • Where are we going?
  • Got you!
  • What’s happening?
  • Well done! We did it!
  • Excuse me! Hello?
  • Dont’ worry, Gromit.

3r passi: Check your answers.

Posada en comú de les respostes i visionat del vídeo per comprovar els resultats.

Després del video:

  1. Resumir el video oralment a través de preguntes als alumnes (personatges, lloc, situació, motiu, acció, final).
  2. Treball en grup: Escriure el text del següent video (passar-lo sense veu), utilitzant algunes de les expressions del video de Wallace & Gromit. Practicar-la oralment i presentar-la a la classe, en directe o gravat. Els alumnes poden fer la tasca a l’aula d’informàtica per poder veure el video tantes vegades com sigui necessari.

Historia de un jardín

A continuación tienes una serie de imágenes que muestran las sucesivas transformaciones que se han operado sobre un barranco lleno de abrojos hasta convertirlo en un jardín. Deberás escribir debajo de cada fotografia una única oración -simple o compuesta- que describa cada cambio.
Procura utilizar los verbos:plantar,sembrar, instalar, construir y otros sinónimos.
En las imágenes encontrarás rotulados los nombres de algunas plantas,árboles y arbustos; utilízalos para construir tus oraciones.

BubbleShare: Share photos – Here comes Halloween!

LET’S WRITE AN URBAN LEGEND!

És una activitat adreçada a alumnes de 4t ESO. L’idioma vehicular és l’anglès, encara que també es podria fer en un altre idioma.

Objectiu: Escriure una llegenda urbana en anglès, opinar sobre les llegendes dels companys/-es i seleccionar les tres més interessants. En la votació final a l’aula, s’escollirà el guanyador/a.

Procediment:
Part 1: Abans de penjar-la al fòrum, pensa en una llegenda urbana en anglès, que et resulti interessant (en el cas que no en sàpigues, pots preguntar algun amic o familiar, que de ben segur en sabran). Un cop la tinguis, escriu-la al fòrum, tot seguint les instruccions que se’t indiquen més avall.
Part 2: Escriu un mínim de 3 comentaris (en pots fer un màxim de 6) sobre els escrits dels teus companys.
Part 3: Escull les 3 que et semblen més interessants i dóna la raó de la teva elecció. Has d’argumentar utilitzant l’idioma vehicular, l’anglès.
Part 4: Les tres més votades es llegiran davant la classe i es farà una votació final. La llegenda urbana més votada, serà la guanyadora.

Instruccions:
GENERAL:

  • Escriu en el fòrum sense introduïr el teu nom, ja veuràs perquè!
  • Intenta conectar-te al fòrum sovint: comproba els comentaris que ha suscitat la teva història. No facis totes les aportacions en una mateixa sessió!

TIME SPAN: El fòrum comença el dia 5 novembre i acaba el 19 de novembre.

LANGUAGE AND WORD LIMIT:

  • La teva llegenda ha de tenir un títol.
  • La llegenda no ha d’excedir les 250 paraules; els teus comentaris tenen un límit de 100 paraules.
  • Has d’utilitzar l’anglès en tot moment. Pots consultar material de referència si tens dubtes a l’hora d’escriure en anglès. També pots preguntar-me allò que no saps abans o després de classe.
  • Escriu la teva història utilitzant les formes verbals del passat simple i continu. També ha de contenir conectors temporals i de seqüència (pots consultar la pàgina 26 del llibre de text).
  • Escriu els teus comentaris utilitzant les expressions i adjectius d’opinió (pots consultar-ho a la pàgina 11 del llibre de text). Si utilitzes adjectius comparatius i superlatius millor que millor!
  • Marca en color o en negreta les paraules que pensis que són més importants en la teva història i en els teus comentaris. T’escric un exemple: My cousin was shopping in a supermarket when he noticed a woman looking at him sadly ( aquesta paraula és important perquè desencadena el nus en la història).

Avaluació de l’activitat:
Les tres parts són obligatòries i has de seguir l’ordre i les instruccions indicades. S’avaluarà el següent:

  • La creativitat de la teva història.
  • El vocabulari i les formes gramaticals utilitzades.
  • Si has seguit les instruccions indicades (les sessions dedicades, el nombre d’aportacions,…)

LET’S WRITE AN URBAN LEGEND!

És una activitat adreçada a alumnes de 4t ESO. L’idioma vehicular és l’anglès, encara que també es podria fer en un altre idioma.

Objectiu: Escriure una llegenda urbana en anglès, opinar sobre les llegendes dels companys/-es i seleccionar les tres més interessants. En la votació final a l’aula, s’escollirà el guanyador/a.

Procediment:
Part 1: Abans de penjar-la al fòrum, pensa en una llegenda urbana en anglès, que et resulti interessant (en el cas que no en sàpigues, pots preguntar algun amic o familiar, que de ben segur en sabran). Un cop la tinguis, escriu-la al fòrum, tot seguint les instruccions que se’t indiquen més avall.
Part 2: Escriu un mínim de 3 comentaris (en pots fer un màxim de 6) sobre els escrits dels teus companys.
Part 3: Escull les 3 que et semblen més interessants i dóna la raó de la teva elecció. Has d’argumentar utilitzant l’idioma vehicular, l’anglès.
Part 4: Les tres més votades es llegiran davant la classe i es farà una votació final. La llegenda urbana més votada, serà la guanyadora.

Instruccions:
GENERAL:

  • Escriu en el fòrum sense introduïr el teu nom, ja veuràs perquè!
  • Intenta conectar-te al fòrum sovint: comproba els comentaris que ha suscitat la teva història. No facis totes les aportacions en una mateixa sessió!

TIME SPAN: El fòrum comença el dia 5 novembre i acaba el 19 de novembre.

LANGUAGE AND WORD LIMIT:

  • La teva llegenda ha de tenir un títol.
  • La llegenda no ha d’excedir les 250 paraules; els teus comentaris tenen un límit de 100 paraules.
  • Has d’utilitzar l’anglès en tot moment. Pots consultar material de referència si tens dubtes a l’hora d’escriure en anglès. També pots preguntar-me allò que no saps abans o després de classe.
  • Escriu la teva història utilitzant les formes verbals del passat simple i continu. També ha de contenir conectors temporals i de seqüència (pots consultar la pàgina 26 del llibre de text).
  • Escriu els teus comentaris utilitzant les expressions i adjectius d’opinió (pots consultar-ho a la pàgina 11 del llibre de text). Si utilitzes adjectius comparatius i superlatius millor que millor!
  • Marca en color o en negreta les paraules que pensis que són més importants en la teva història i en els teus comentaris. T’escric un exemple: My cousin was shopping in a supermarket when he noticed a woman looking at him sadly ( aquesta paraula és important perquè desencadena el nus en la història).

Avaluació de l’activitat:
Les tres parts són obligatòries i has de seguir l’ordre i les instruccions indicades. S’avaluarà el següent:

  • La creativitat de la teva història.
  • El vocabulari i les formes gramaticals utilitzades.
  • Si has seguit les instruccions indicades (les sessions dedicades, el nombre d’aportacions,…)

"Un viejo que leía novelas de amor" de Luis Sepúlveda es una novela de amor.

Presentación de la actividad:

Todos los alumnos de cuarto debéis participar a través del fórum de la web del centro en el debate sobre si la novela de Luis Sepúlveda Un viejo que leía novelas de amor es o no una novela de amor. Para ello debéis cumplir los siguientes requisitos previos:

-Lectura atenta de la novela.
-Buscar datos acerca de la vida del autor relacionados con la temática de la novela.
-Información sobre Chico Méndes y la lucha de los siringueiros por la preservación de la Amazonia
-Reflexión personal acerca del tema de la novela, la intención del autor al escribirla y la función narrativa y simbólica del desenlace: la muerte de la tigrilla.

Instrucciones para participar en el debate:

Formato: Las intervenciones deberán ser breves –tres o cuatro líneas– en letra vergana de 12 puntos.

Contenido: Cada intervención deberá incluir una idea u opinión argumentada a favor o en contra de la tesis planteada. También se puede corroborar o refutar la opinión de otro compañero aduciendo nuevas argumentaciones o matizando y ampliando ideas ya expuestas mediante nuevos datos.

Duración: El fórum permanecera activo durante dos semanas, del 5 al 19 de noviembre, ambos inclusive.

Participación: Cada alumno/a deberá intervenir en el debate como mínimo dos veces.

Estilo: Las intervenciones deberán respetar las normas ortográficas y de puntuación. El texto deberá ser coherente, escrito en castellano estándar carente de vulgarismos y coloquialismos, y presentar la siguiente estructura:

Para introducir la opinión pueden usarse las siguientes formulas : En mi opinión…., Estoy de acuerdo con…., Discrepo de…. , No opino lo mismo que…, etc.

Para introducir la argumentación que justifica la opinión expuesta, pueden usarse conectores del tipo: ya que…, dado que…., puesto que…, etc.

Conclusión: Al finalizar el debate, cada alumno redactará un texto expositivo-argumentativo que recoja las opiniones y argumentos aducidos a favor y en contra de la tesis planteada.

Evaluación
Se valorarán:
El número de intervenciones pertinentes.
-La originalidad de las ideas.
-La aportación de ideas dinamizadoras, es decir, que impriman un giro nuevo al debate.
-Las intervenciones que pongan de manifiesto una lectura atenta y reflexiva de la novela y que tengan en cuenta los conocimientos previos prescritos.
-La corrección ortográfica y sintáctica, el nivel de lenguaje empleado, la pertinencia del léxico y la coherencia y cohesión del texto.

"Un viejo que leía novelas de amor" de Luis Sepúlveda es una novela de amor.

Presentación de la actividad:

Todos los alumnos de cuarto debéis participar a través del fórum de la web del centro en el debate sobre si la novela de Luis Sepúlveda Un viejo que leía novelas de amor es o no una novela de amor. Para ello debéis cumplir los siguientes requisitos previos:

-Lectura atenta de la novela.
-Buscar datos acerca de la vida del autor relacionados con la temática de la novela.
-Información sobre Chico Méndes y la lucha de los siringueiros por la preservación de la Amazonia
-Reflexión personal acerca del tema de la novela, la intención del autor al escribirla y la función narrativa y simbólica del desenlace: la muerte de la tigrilla.

Instrucciones para participar en el debate:

Formato: Las intervenciones deberán ser breves –tres o cuatro líneas– en letra vergana de 12 puntos.

Contenido: Cada intervención deberá incluir una idea u opinión argumentada a favor o en contra de la tesis planteada. También se puede corroborar o refutar la opinión de otro compañero aduciendo nuevas argumentaciones o matizando y ampliando ideas ya expuestas mediante nuevos datos.

Duración: El fórum permanecera activo durante dos semanas, del 5 al 19 de noviembre, ambos inclusive.

Participación: Cada alumno/a deberá intervenir en el debate como mínimo dos veces.

Estilo: Las intervenciones deberán respetar las normas ortográficas y de puntuación. El texto deberá ser coherente, escrito en castellano estándar carente de vulgarismos y coloquialismos, y presentar la siguiente estructura:

Para introducir la opinión pueden usarse las siguientes formulas : En mi opinión…., Estoy de acuerdo con…., Discrepo de…. , No opino lo mismo que…, etc.

Para introducir la argumentación que justifica la opinión expuesta, pueden usarse conectores del tipo: ya que…, dado que…., puesto que…, etc.

Conclusión: Al finalizar el debate, cada alumno redactará un texto expositivo-argumentativo que recoja las opiniones y argumentos aducidos a favor y en contra de la tesis planteada.

Evaluación
Se valorarán:
El número de intervenciones pertinentes.
-La originalidad de las ideas.
-La aportación de ideas dinamizadoras, es decir, que impriman un giro nuevo al debate.
-Las intervenciones que pongan de manifiesto una lectura atenta y reflexiva de la novela y que tengan en cuenta los conocimientos previos prescritos.
-La corrección ortográfica y sintáctica, el nivel de lenguaje empleado, la pertinencia del léxico y la coherencia y cohesión del texto.

La salut del català

Observa detingudament aquest vídeo, contesta en un document de text les preguntes que trobaràs a continuació i envia-les a la professora en un arxiu adjunt mitjançant el correu electrònic.

Exercicis de comprensió:
1.- Com es diu l’enquesta? Qui l’ha fet?
2.- Què és pren com a referència?
3.- On es parla més el català? Amb quin percentatge?
4.- Quin percentatge d’ús del català hi ha a les botigues andorranes?
5.- On es parla menys? Amb quin percentatge?
6.- Quines zones representen l’estudi al mapa?
7.- En quin acte (jornada) es debat aquest tema?
8.- Què ha fet davallar percentualment l’ús social del català?
9.- Què és el que preocupa als responsables de polítiques lingüístiques?
10.- Quin és el repte que té el català?
11.- Quina situació d’ús de la llengua està representada en imatges al vídeo?
12.- Com és el canvi de llengua? Per què?
13.- Com es diu el secretari de política lingüística?
14.- Qui considera la seva llengua pròpia el català malgrat no ser la llengua dels seus pares ni la llengua en què els hi han parlat?
15.- Què està fent canviar els usos del català on és menys estable?
16.- Com es diu el coordinador de l’estudi?
17.- Qui pot decantar la balança?
18.- Què posa a la pancarta que surt darrera el coordinador de l’estudi? Què et crida l’atenció de la seva grafia?
19.- On és més pessimista la percepció sobre el futur del català?
20.- Qui treballa per tal que TV3 es vegi al País Valencià i Canal 9 a Catalunya?
21.- Quina serà la solució tècnica per poder dur a terme aquest projecte?
22.- Qui va adquirir aquest compromís?
23.- Què cal per tal que això arribi a fer-se realitat?
24.- En quina població una família està veient TV3 al mes d’abril?
25.- Què posa a la pancarta de la manifestació que es va fer a València?

Exercicis de cerca d’informació i reflexió:
* Pel que fa a l’estudi, quines dades són les que més t’han sorprès? Per què?
* Sobre els interlocutors del vídeo:
– Busca els títols dels estudis que un d’ells ha publicat a la revista NOVES S.L. i copia els resums dels articles.
– Enumera els títols de les obres de crítica literària i assaig publicades per l’altre.
* Fes un comentari a aquesta entrada expressant la teva opinió sobre alguns dels aspectes tractats al vídeo.
* Tria un dels temes de les preguntes del vídeo, documenta’t i fes una redacció reflexionant-hi (250-300 paraules).