Des de ben petits, tenim la necessitat d’explorar i conèixer el món que els envolta. Aquesta interacció amb l’entorn és un aspecte fonamental de l’aprenentatge dels infants perquè els permet interpretar i comprendre els fenòmens i processos que succeeixen en el món.
És en aquest sentit que volem acostar la ciència a la primera Infància. La ciència vista com a eina per comprendre el món i com a recurs per estimular la curiositat natural dels infants.
Aprofitant que aviat començarà la calor, ens centrarem en concret en un bé tan apreciat com és l’ aigua, que utilitzarem com a recurs per potenciar el coneixement científic.
El contacte de l’infant amb l’aigua és present en moltes de les activitats de la vida quotidiana, per exemple en obrir l’aixeta i rentar-se les mans. La manipulació d’aquesta ajuda als infants a ser conscients de les seves capacitats, a consolidar diferents conceptes, a relacionar-se amb el medi i amb les persones que l’envolten.
Llar d’infants la Baldufa
Quan els infants juguen amb l’aigua, desenvolupen les percepcions i sensacions que els provoca en contacte amb el seu propi cos: sec, mullat, calor, fred, lliscant, etc. I al mateix temps, gaudeixen fent-ho.
Per afavorir aquest contacte tan màgic, podem crear i oferir alguns espais de lliure manipulació, on de manera controlada, els més petits de la casa puguin tenir contacte amb l’aigua i les seves qualitats. A continuació us llistem algunes propostes les quals us poden ajudar a crear algun d’aquests espais:
-
AIGUA A DIFERENTS TEMPERATURES: Calenta, tèbia, natural, freda o fins i tot, congelada.
-
UTENSILIS DIVERSOS: També podem oferir utensilis de diferents formes i materials que permetin accions com: Omplir, buidar, vessar, transvasar, etc, amb els quals a través de la seva manipulació i el joc els infants aniran fent les seves pròpies hipòtesis, de capacitat, de pes, de quantitat… I formular les seves pròpies preguntes: Què puc fer amb aquest objecte? Què passarà si…? I si poso l’aigua aquí? Activant d’aquesta manera, el que anomenem “pensament científic”.
-
MATERIAL PELS TRANSVASAMENTS: Coladors, ampolles, embuts, envasos de plàstic, culleres, esprais, mànegues, etc.
-
PROPOSTES D’EXPERIMENTACIÓ AMB AIGUA: experiments científics senzills amb aigua que podeu compartir amb els vostres fills i filles.
GLAÇONS DE COLORS
Necessitarem els següents materials:
-
Aigua
-
Gots o recipients
-
Colorant alimentari
-
Motlle per fer glaçons
-
Paper o cartolina.
Barrejarem l’aigua amb el colorant que vulguem utilitzar i observarem com aquesta canvia de color, ho podem fer de diferents colors. Ho posarem en el motlle i deixarem que es congeli al congelador durant un dia.
Un cop tinguem els glaçons preparats, els repartirem en un o diferents recipients i deixarem que els infants experimentin.
A més a més, podem posar un paper com a base i deixar que aquests glaçons de colors llisquin per sobre. Segur que quedaran uns dibuixos molt macos.
SURA O S’ENFONSA
Necessitarem objectes que surin i altres que no:
-
Pedra
-
Tap de suro
-
Pal
-
Fulla
-
Cullera de metall
-
Recipient
Fem servir una palangana o recipient amb aigua i anem posant els elements triats d’un en un, per tal de poder percebre que passa en cada cas. Podem separar els que suren dels que no. I si al final hi posem tots els objectes a l’hora? Què passarà llavors?
QUÈ PASSA SI….? (DISSOLUCIÓ)
Necessitarem els següents materials:
-
Sal o sucre
-
Paper
-
Sorra
-
Farina
-
Pedres o herbes
-
Recipient o got
-
Cullereta
Es tracta d’anar posant els diferents materials d’un en un a l’aigua i amb les mans o amb ajuda d’una cullereta per remenar, veure si es dissolen, es desfan, sedimenten o bé no s’alteren en introduir-los en l’aigua.
Deixarem que els infants experimentin les diferents textures de l’aigua amb els diferents materials que s’han anat barrejant.
FEM BOMBOLLES DE SABÓ
Necessitarem els següents materials:
-
Sabó de rentar els plats
-
Una canyeta o ampolla de plàstic
-
Mitjó vell
-
Aigua
-
Recipient
Barrejarem aigua amb sabó en els plats i tocarem l’espuma. Amb ajuda de les mans, fent la pinça amb el dit gros i l’índex, o de la canyeta bufarem i farem bombolles perquè els infants juguin i explorin. Talleu el cul d’una ampolla de plàstic i poseu a sobre el mitjó, suqueu el sabó i bufeu perquè surti una espuma molt divertida.
Esperem que us animeu a fer alguna d’aquestes propostes tan refrescants i gaudiu de les ciències amb l’ aigua. Això si, recordeu fer-ne un ús prudent i conscienciar als infants de la importància de no malgastar-la i de fer servir només l’aigua que realment necessiteu. La que us sobri, podeu reutilitzar-la per exemple per regar.
Animeu-vos i comenteu-nos que us ha semblat aquest article!
Llar d’Infants Pública Municipal La Baldufa