TUTORS/ES D’AULA D’ACOLLIDA
Jornada de formació inicial de tutors d’acollida i suport lingüístic (20.09.24)
EXPERIÈNCIES AULA ACOLLIDA
(20.09.24)
NOVETAT
El pla d’acollida d’un centre educatiu – Protocols d’acollida
Amb l’arribada d’un nou membre a un centre educatiu –pensem no només en l’alumnat, sinó també en famílies i docents– comença un seguit d’actuacions encaminades a garantir-ne un bon acolliment dins la comunitat educativa.
La majoria dels centres educatius disposen d’un Pla d’acollida. Aquest s’ha d’harmonitzar amb el Projecte Educatiu de Centre (PEC) i ha de ser coherent amb el Projecte lingüístic de centre (PLC).
El Pla d’acollida ha de tenir un enfocament marcadament pràctic i permet planificar les actuacions i les estratègies que cal portar a la pràctica. Dins del pla, s’hi inclouen protocols diferents, segons qui s’ha d’acollir: nous docents, alumnes i famílies de P3 a començament de curs o alumnat i famílies nouvingudes. Nosaltres ens centrarem en aquest darrer grup.
Protocols d’acollida – Els protocols d’acollida són la part dels plans d’acollida que recullen la seqüència de tràmits i passos que s’han de seguir des del moment en què l’alumne/a arriba al centre fins que s’incorpora a l’aula ordinària, preveient que la majoria d’aquests alumnes faran el recorregut fora del termini ordinari (matrícula viva).
Cal haver-les pactat i assumir-les per part dels diferents professionals del centre que hi han d’intervenir: per exemple, cal establir un dia concret per fer l’acollida de la família al centre i cal preveure la necessitat dels serveis d’intèrpret en el moment de fer la primera entrevista.
Us facilitem un model de protocols d’actuació en l’acollida que podeu adaptar a la realitat del vostre centre educatiu i un model de fitxa per a la recollida d’informació sobre l’alumne/a.
L’aula d’acollida és un suport addicional adreçat a l’alumnat nouvingut, és un punt de referència i un marc de treball obert, amb una interacció constant amb la dinàmica del centre, que permet una atenció emocional i curricular personalitzada, i un aprenentatge intensiu de la llengua catalana. Proporciona a l’alumnat nouvingut una atenció adequada a les necessitats i als progressos relacionals i lingüístics, com a complement del treball del grup classe al qual estigui adscrit.
En conseqüència, a fi de donar sentit a aquesta aula, el centre educatiu ha d’establir un procés de millora en l’atenció de tot l’alumnat i ha d’incloure el recurs en l’organització general del centre. En aquest document monogràfic trobareu totes les instruccions i orientacions al respecte.
Documents Nous curs 24-25
Aquí teniu el document Orientacions per a l’elaboració del pla de suport individualitzat de l’alumnat d’origen estranger fruit de la tasca del Grup de treball d’assessores i assessors LIC referents de l’atenció a l’alumnat d’origen estranger.
El document que teniu a les mans pretén ser una eina útil i senzilla d’utilitzar. Té com a objectiu ajudar els docents que participen en el procés d’aprenentatge de la llengua catalana per part de l’alumnat nouvingut.
NOVETAT! Nous models de PI amb el nou currículum
Documentació Tutors/es d’Aula d’Acollida
NOU IMPORTANT CURS 24-25
-
- .
Models PI: PI A1 primària AA Terrassa GTAA – PI A1 secundària GTAA Terrassa – PI A2 primària AA (NOU) – PI A2 secundària GTAA Terrassa –
PI B1 primària AA (NOU) – PI B1 secundària AA (NOU)
Descriptor Pre-A1 NOU*
Model model PI lingüístic àmbits – Escola Escursell de Ripollet
Informe trimestral NOU*
Programació Nivell A1 Usuari Bàsic inicial