DESCOBREIS COM ETS…
El primer pas per poder decidir què vols fer, és investigar sobre el teu perfil personal i descobrir com ets. Això t’ajudarà a trobar els estudis i la professió que més s’ajusten al teu perfil. Tots som diferents, i en funció de les nostres característiques personals, tenim més facilitat per un tipus d’estudis i professions. Moltes d’aquestes característiques no són estàtiques ni inamovibles i en alguns casos, es pot treballar per millorar-les.
Existeixen diferents eines que t’ajudaran a definir el teu perfil personal i trobar els estudis i la professió que més s’ajusten al teu perfil. Una d’aquestes eines és el nostre test d’orientació GR:
QUINES COMPETÈNCIES SÓN NECESSÀRIES AL MÓN LABORAL?
Hi ha una sèrie de competències clau que s’associa més a unes conductes i unes actituds de les persones. Aquestes competències són transversals perquè afecten a molts sectors d’activitat, a molts llocs de treball i, la qual cosa és més rellevant, estan molt en sincronia amb les noves necessitats i les noves situacions laborals.
Aquestes actituds que conformen les competències clau dels professionals del present i el futur no són un mer complement útil a les competències tècniques per les quals un ha estat contractat o valorat en el seu lloc de treball. Aquestes competències s’han de valorar com a elements identificadors d’una actitud professional adequada als temps moderns.
1. La primera de les capacitats clau és la capacitat de resolució de problemes, és a dir, la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l’organització i/o aplicació d’una estratègia o seqüència operativa -identificació del problema, diagnòstic, formulació de solucions i avaluació- definida o no per trobar la solució.
2. La segona és la capacitat d’organització del treball o, dit d’una altra manera, la disposició i habilitat per crear les condicions adequades d’utilització dels recursos humans o materials existents pera desenvolupar les tasques amb el màxim d’eficàcia i eficiència.
3. La capacitat de responsabilitat en el treball és la disposició per implicar-se en el treball, considerant-la l’expressió de la competència professional i personal i cuidant que el funcionament dels recursos humans i materials sigui l’adequat.
4. La capacitat de treballar en equip és la disposició i habilitat per col·laborar de manera coordinada en la tasca realitzada conjuntament per un equip de persones per conquistar un objectiu proposat.
5. La cinquena capacitat és la d’autonomia és a dir, la capacitat de realitzar una tasca de forma independent, executant-la de principi fins al final, sense necessitat de rebre cap ajuda o suport. Aquesta capacitat de treballar de forma autònoma no vol dir, no obstant això, que en certes etapes o tasques concretes el professional no pugui ser assessorat.
6. La sisena és la capacitat de relació interpersonal. Per aquest terme entenem la disposició i habilitat per comunicar-se amb els altres amb el tracte adequat, amb atenció i simpatia.
7. L’última de les capacitats clau que hem seleccionat és la capacitat d’iniciativa o habilitat i disposició per prendre decisions sobre propostes o accions. Si aquestes propostes van en la línia de millorar el procés productiu, el servei als clients o el producte, podríem estar ja parlant de la capacitat d’innovació.
OBSERVA ALGUNS D’AQUESTES OFICIS
ACTIVITAT pdf
QUINES COMPETÈNCIES SÓN NECESSÀRIES EN CADASCUNA D’AQUESTES OCUPACIONS?
Valora quines d’aquestes habilitats farien a una persona competent per realitzar les feines que has vist als vídeos. Tria cinc de la llista, de més a menys important, per cada activitat professional.
Un / a administratiu / va hauria de ser…
Un / a perruquer/a hauria de ser…
Un / a infermer / a hauria de ser…
LLISTA d’habilitats i destreses.
-
Capacitat d’aprenentatge i d’organització, capacitat d’aprenentatge,tacte en el tracte amb les persones, delicadesa i paciència, amabilitat en el tracte,iniciativa, autocontrol i serenitat, destresa manual, precisió manual, pulcritud i higiene, capacitat de comunicació, capacitat de gestió i comunicació, ser metòdic i ordenat, aptitud per treballar en equip, capacitat numèrica i precisió, amabilitat en el tracte, creativitat i sentit estètic, autonomia, iniciativa i responsabilitat, destresa manual i agudesa visual, capacitat d’organització, capacitat d’adaptació als canvis i tendències.
Referències:
- http://www.educaweb.cat/
- DICCIONARI DE COMPETÈNCIES http://w27.bcn.cat/porta22/cat/altres/diccionari.jsp
- https://www.oficinadetreball.gencat.cat/socweb/opencms/socweb_ca/home.html