CURTMETRATGE 2: EL PESCADOR I L’ASE

  1. QUÈ PASSA EN AQUESTA HISTÒRIA?
  2. QUIN CONFLICTE HI HA ENTRE ELS DOS PERSONATGES?
  3. COM DESCRIURIES L’ACTITUD DEL PESCADOR?
  4. QUIN CREUS QUE ÉS EL MISSATGE D’AQUEST CURTMETRATGE?
Publicat dins de General | Deixa un comentari

CURTMETRATGE EN VALORS: COLOMS

DEBAT CURTMETRATGE 1:

  1. DE QUÈ TRACTA AQUEST VÍDEO?
  2. QUIN ÉS EL CONFLICTE?
  3. QUIN MISSATGE CREUS QUE HI HA EN AQUEST VÍDEO?
Publicat dins de General | Deixa un comentari

TUTORIA 1B: ELS PERILLS D’INTERNET

 

VÍDEO 2: ELS PERILLS D’INTERNET

http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=43192

DEBAT VÍDEO 2:

  • Què passa en aquest vídeo?
  • Com descriuriues al protagonista?
  • Com solucionaries aquest conflicte?

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

TUTORIA 1B: VÍDEO “BUNNY BOY” CIBERASSETJAMENT

DEBAT VÍDEO 1: “BUNNY BOY”

http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=43190

  • Què passa en aquest vídeo?
  • Quin és el conflicte?
  • Com són els dos nois que apareixen xatejant?
  • Com creus que es pot resoldre aquest conflicte?
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Curs 2016-2017 Benvinguts i benvingudes

Benvinguts i benvingudes a un nou curs escolar. Enguany comença un nou curs a les escoles i als instituts. Per als qui van acabar 6è i comencen 1r d’ESO enceten un nou canvi, canvi de centre, d’alguns companys i companyes, de professors/res, de tutors/res. Enmig d’aquests canvis, també cada vegada més els alumnes treballen amb ordinadors portàtils, llibres i pissarres digitals.  Esperem que aquests que ara inicien un nou camí es vagin adaptant a la Secundària.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

REPÀS BLOC 6: “EL PI DE FORMENTOR”

 

 

 

 

 

59047-perales-del-puerto-pino-pinonero

 

LLEGEIX EL FRAGMENT DEL POEMA:

 EL PI DE FORMENTOR

Mon cor estima un arbre! Més vell que l’olivera,

més poderós que el roure, més verd que el taronger,

conserva de ses fulles l’eterna primavera,

i lluita amb les ventades que assalten la ribera,

com un gegant guerrer.

 

Quan lluny, damunt les ones, renaix la llum divina,

no canta per ses branques l’ocell que encativam;

el crit sublim escolta de l’àguila marina,

o del voltor que puja sent l’ala gegantina

remoure son fullam.

 

Arbre sublim! Del geni n’és ell la viva imatge:

domina les muntanyes i aguaita l’infinit;

per ell la terra es dura, mes besa son ramatge

el cel que l’enamora, i té el llamp i l’oratge

per glòria i per delit.

 

Arbre, mon cor t’enveja. Sobre la terra impura,

com a penyora santa duré jo el teu record.

Lluitar constant i vèncer, regnar sobre l’altura

i alimentar-se i viure de cel i de llum pura …

O vida, o noble sort!

 

Amunt, ànima forta! Traspassa la boirada

i arrela dins l’altura com l’arbre dels penyals.

Veuràs caure a tes plantes la mar del món irada,

i tes cançons tranquil.les  aniran per la ventada

com l’au dels temporals.

 

ACTIVITATS DE COMPRENSIÓ I D’ANÀLISI

1) Busca al  Diec.cat les paraules marcades en negreta, i escriu-ne el significat.

2) Busca a internet qui és l’autor d’aquest poema i escriu-ne el nom i el segle en què va viure.

3) Com t’imagines el pi d’aquest poema?

4) Quins sentiments expressa el poeta en relació amb el pi?

5) Busca al poma: una comparació i una personificació.

6) Digues si aquest poema té rima. Justifica la teva resposta.

7) Cerca al text tres verbs i digues si estan en present, passat o futur.

 

Publicat dins de General | 1 comentari

Lectura i exercicis de Competències Bàsiques: “Ulisses al país dels gegants”

 

 

 

les-aventures-dulisses

HTTP://WWW.BLINKLEARNING.COM

1) BLOC 7

Llengua i comunicació

Pàgina 2

“Ulisses al país dels gegants”

 

  1. Rellegeix el text “Ulisses al país dels gegants” i els apartats de vocabulari.
  2. Busca internet informació d’Homer, l’autor, i respon la pregunta: Creus que Homer va existir de veritat?
  3. Tria cinc frases que t’ajudin a fer el resum del text, i fes el resum amb les teves paraules. Pots fer servir sinònims o expressions equivalents.
  4. Escriu un altre títol per aquesta història que contingui un determinant i un nom.
  5. Busca al text quatre paraules que portin accent.
  6. Busca al text tres oracions simples i assenyala’n el subjecte i el predicat.
  7. Quin temps verbal (present, passat o futur) predomina en la història? Escriu un exemple per justificar la teva resposta.
  8. Creus que l’obra d’Ulisses és universal, és a dir, que avui dia encara es pot llegir? Per què?

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Comentari del poema: “Dona’m la mà” de Joan Salvat-Papasseit

 

Dóna’m  la mà

 

Dóna’m la mà que anirem per la riba

ben a la vora del mar

bategant,

tindrem la mida de totes les coses

només en dir-nos que ens seguim amant.

 

Les barques llunyes i les de la sorra

prendran un aire fidel i discret

no ens miraran;

miraran noves rutes

amb l’esguard lent del copsador discret.

 

Dóna’m la mà i arrecera la galta

sobre el meu pit, i no temis ningú.

I les palmeres ens donaran ombra.

I les gavines sota el sol que lluu.

 

Ens portaran la salabror que amara,

a l’amor, tota la cosa prop del mar:

i jo, aleshores, besaré ta galta;

i la besada ens durà el joc d’amar.

 

Dóna’m la mà que anirem per la riba

ben a la vora del mar

bategant;

tindrem la mida de totes les coses

només en dir-nos que ens seguim amant.

Joan Salvat-Papasseit

http://www.escriptors.cat/autors/salvatpapasseitj/pagina.php?id_text=2642

 

ACTIVITATS D’ANÀLISI DEL POEMA

  1. Què creus que significa l’expressió:

Tindrem la mida de totes les coses

Només en dir-nos que ens seguim amant

  1. Hi ha alguna personificació[1] al text? Digues quina

 

  1. Quin significat té en aquest poema el verb bategant?

 

  1. Quines imatges[2] fa servir Joan Salvat-Papasseit per descriure l’amor?

 

  1. Què t’inspira aquest poema?

[1]           Personificar: Atribuir accions i qualitats pròpies d’una persona a coses o animals.

[2]           Imatge: Semblança.

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

POESIA D’AVANTGUARDA AL SEGLE XX: JOAN SALVAT-PAPASSEIT

 

 

 

 

 

papasseit2Vida i obra de Joan Salvat-Papasseit:

Joan Salvat-Papasseit va néixer a Barcelona l’any 1894, ciutat on va viure i treballar tota la seva curta vida. Va morir tuberculós el 1924, quan tenia 30 anys. El seu barri, la Barceloneta, va ser font d’inspiració per a ell que va sentir-se molt fidel al veïnat obrer on va créixer. Com a conseqüència d’un naufragi ( el seu pare era el fogoner d’un vaixell), Joan Salvat-Papasseit quedà orfe de pare i residí des del 1901 fins el 1906 a l’Asilo Nacional Español. En sortir de l’asil, per tal de  poder sobreviure i ajudar la seva mare i germans, s’ocupà en  diversos oficis: va ser adroguer, aprenent en un taller d’escultura, i entre ells, el de vigilant nocturn al moll ( 1915-1916), d’on sorgí el poema Jo també he guardat fusta al moll. Havia tingut poques oportunitats per assolir una cultura escolar. Això no obstant, motivat per la seva vocació poètica i el seu talent natural, s’apropà a persones també inquietes com ell per la literatura i va fer bons amics. L’any 1911 conegué Emili Eroles i Joan Alavedra. Es donava la circumstància que Emili Eroles regentava un negoci de llibres vells i, aquest fet va afavorir les trobades a l’establiment on tingué la possibilitat de llegir, parlar de llibres, discutir sobre les lectures i conèixer gent relacionada amb el món literari i cultural català del moment. Precisament, a la segona dècada del segle XX, es vivia la consolidació del Noucentisme, programa que responia als interessos culturals de la burgesia catalana. En aquells anys, Barcelona era una ciutat en plena època industrial, una classe obrera molt activa socialment i uns moments de lluites i conflictes socials.

Joan Salvat-Papasseit pertanyia a les capes populars de la societat; sovint visqué en la pobresa, però això no fou obstacle perquè assistís a les classes de Jordi Rubió als Estudis Universitaris Catalans; va anar-hi acompanyat del seu amic Joan Alavedra, quan tots dos tenien vint anys. Això, que es va afegir a la seva formació autodidacta, li va obrir noves portes en el món professional i li va donar l’oportunitat d’entrar a treballar per a Santiago Segura a les Galeries Laietanes, millorant la seva situació econòmica i possilitant el seu contacte amb la cultura noucentista i els llibres i les obres d’art.

Podem dir que l’estil literari de Joan Salvat-Papasseit és molt original. Ell es va interessar per la poesia d’Avantguarda, de procedència europea i que conegué i es va sentir atret per aquestes influències. Podem dir que va ser innovador, obrint noves perspectives a la poesia catalana de la seva època. L’any 1919 publicà Poemes en ondes hertzianes;  més endavant es va voler emmarcar en la poesia d’Avantguarda i publicà L’Irradiador del port i les gavines (1921), on ja es començà a veure una poesia completament original. L’any 1922 publicà La Gesta dels estels i l’any següent publicà Poema de la rosa als llavis  (1923). Pòstumament va veure la llum la publicació Óssa menor (1925).

 

Font: Núria Valls Molins.

 

 

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Curtmetratge de valors: “Out of sight”

Curmetratge de valors: “Out of sight”

1) Quina és la història d’aquest curtmetratge?

2) Quin missatge creus que hi ha en aquesta història?

3) Com és la protagonista?

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari