Una escola anomenada Zona Nord

diversa_cat3

El passat dijous 1 de juliol  vaig participar a l’Escola d’Estiu Una escola anomenada Zona Nord que es feia a la Biblioteca del barri. En primer lloc, professores de l’Escola Morera ens van passar un documental fet per alumnes de la UAB i l’escola per mostrar quines activitats i tasques educatives desenvolupen a les aules. Va ser emocionant conèixer diferents nens i nenes dibuixant records alegres i tristos, parlant de coses tan tristes com la pèrdua d’un pare o d’una mare, i en el cas dels alumnes immigrants quines diferències trobaven entre els seus països d’origen i el país d’acollida. Després un professor de l’Escola de la Ciutat Comtal va explicar un interessant projecte educatiu de primària diferent: al llarg de tot el curs, els alumnes preparen una obra de teatre en català, preparen els decorats, els vestuaris, els diàlegs, assagen i la idea és treballar la llengua català oral a través del teatre. Una de les darreres obres que han fet són les 4 estacions,  una manera molt interessant d’ensenyar. Seguidament dues professores de l’Escola Elisenda Reina de Montcada ens van parlar de l’inici del projecte de les Comunitats d’Aprenentatge que aplicaran el curs vinent a les aules. I a continuació, jo i la Isabel de la UNESCO, vam explicar el projecte DIVERSACAT, on els alumnes de primer d’ESO A van aprendre a elaborar un documental. Seguidament l’escola Sant Joan de la Creu va passar un power point sobre l’hort que han fet els alumnes al llarg del curs. Fou realment interessant participar per primera vegada en una escola d’estiu explicant el projecte DIVERSACAT: el documental Immigrant, un projecte que ha servit per aprendre coses sobre la gent del barri de l’institut Pablo R. Picasso.

Any Maragall

fageda

Enguany se celebra l’Any del poeta barceloní Joan Maragall, perquè es compleixen 150 anys del seu naixement. Maragall era un intel·lectual de família burgesa que va escriure articles, i assaigs sobre poesia com L’Elogi de la Paraula o la Paraula Viva, assajos en els quals oferia la seva visió del gènere de la poesia. També va ser autor de diversos poemaris on traspuaven diferents tendències poètiques que eren les tendències “de moda” del moment a Europa: vitalisme, decadentisme, prerafaelitisme. Maragall era una de les figures clau d’un dels moviments literaris més representatius de tombants de segle: el Modernisme. És per això que enguany podrem descobrir i redescobrir Joan Maragall i la seva obra. Aquí podeu llegir i escoltar el poema “La fageda d’en Jordà”.

Enciclopèdia de la Ciència 2.0

uas52xfpbp5w

Cada dia neixen nous recursos TIC i/o 2.0. És el cas és l’Enciclopèdia de la Ciència 2.0 que trobareu a l’Escriptori l’ESO de la pàgina web Edu365. Es tracta d’un recurs on els professors/res i alumnes podran trobar diferents temes relacionats amb la ciència, i no només llegir-ho com si fos una enciclopèdia tradicional, sinó que la informació es pot escoltar i fer treballs de comprensió oral tant a l’assignatura de llengua catalana i literatura, com en les assignatures de l’àrea de ciències. Aquesta nova eina digital és doncs molt interessant per a treballar diversitat de temes científics en català, així com també fomentar que els alumnes facin un ús adequat d’aquests recursos TIC per a aconseguir els objectius de les àrees de ciències i també de la llengua catalana i literatura.

Enciclopèdia de la Naturalesa 2.0

wpena2

Cada dia sorgeixen noves eines TIC i/o digitals per incorporar a la metodologia de les aules. Aquest és el cas de l’Enciclopèdia de la Naturalesa 2.0. Es tracta com indica d’una enciclopèdia digital que abraça diferents temes de les ciències naturals i que no només pots llegir per exemple què són, com s’alimenten i on viuen els amfibis, sinó que pots escoltar la informació i fer un exercici de comprensió oral. De fet, en una optativa tant de català oral com de català escrit vaig preparar unes fitxes amb diferents activitats, unes eren de vertader o fals, i d’altres de trobar respostes concretes. Així doncs aquest recurs TIC és una bona manera de treballar dues matèries: ciències de la naturalesa i llengua catalana.

“Ball robat” a l’IES Cubelles

20080114210517-oliver-joan2

Durant el curs 2007-2008 vaig anar a parar a l’IES Cubelle, a la comarca del Garraf. Aquell any vaig tenir la sort de donar l’assignatura de Literatura Catalana a primer de Batxillerat. Una de les últimes lectures del programa era la de “Ball robat”, una de les obres més conegudes de Joan Oliver. A mi se’m va acudir que la podíem representar tot i que no teníem públic. I així vam agafar el gimnàs i els alumnes van representar l’escena en què els matrimonis es diuen que voldrien canviar de parella, i després tot torna a “la normalitat”. Va ser una experiència molt enriquidora perquè a través de l’obra d’Oliver els alumnes van fer teatre.

Lectura de “La veu dels somnis” a primer d’ESO al Pablo R. Picasso

contes1

Enguany amb els alumnes de primer d’ESO de l’institut Pablo R. Picasso de Nou Barris havíem de fer la lectura del llibre “La veu dels somnis” de Hugh Lupton. Es tracta d’un llibre de relats breus amb elements fantàstics, i amb preguntes de comprensió lectora orals i escrites darrere de cada relat. El més curiós és que durant la lectura d’un dels contes, que sorprentment els alumnes seguien amb atenció, i en silenci, jo que anava despistada creia que ja l’havíem acabat, i em diuen: “-No, encara falta una pàgina!”. Va ser realment una anècdota curiosa perquè va demostrar que els nanos estaven encuriosits per la història i volien saber-ne el final.

Seminari UOC: El llibre digital, la nova eina per al professorat

llibre_digital

El primer trimestre del curs, vaig cursar un seminari a la UOC sota el títol: El llibre digital, la nova eina per al professorat. L’esmentat curs s’estructurava en una sèrie d’activitats al voltant de la reflexió d’aquest nou recurs TIC i la seva aplicació a les aules. Així una de les activitats es basava en un debat entorn a si el professorat està preparat per a emprar les noves tecnologies a les aules, si els alumnes formen part de la generació en les quals ja saben emprar les noves eines tecnològiques i de quina manera es podia aplicar adequadament el llibre digal per part dels professors/res. Pel que fa a la tasca final els alumnes del seminari havíem de construir un bloc i estructurar-lo amb diferents apartats de la nostra matèria per tal d’utiltizar aquesta eina digital a l’ensenyament, en el meu cas de la llengua catalana i literatura a l’ESO. Així doncs, aquest seminari va representar un repte, fer una nova reflexió sobre la nova era digital en la que vivim i com ens adaptem en aquesta era els professors, tenint en compte que progressivament els recursos TIC seran cada vegada més presents a les escoles i instituts, i haurem d’aprendre a fer-ne un bon ús per a fer una bona tasca com a docents.

Reinventar-se

pissarra-2digital-002

Sovint els professors/res quan som substituts o interins passem per diferents centres, amb diversitat d’alumnat i diversitat de recursos educatius. De vegades et pots trobar amb el fet que els alumnes no tinguin llibres de text, i abusar de les fotòpies no és la solució més econòmica ni la més sostenible. Així que els professors ens hem de reinventar i buscar alternatives davant dels petits obstacles. Per exemple, es pot fer servir una pissarra digital o una pantalla per oferir els continguts a través d’un “power point”, tant per a analitzar els continguts com les activitats curriculars. Som a l’era digital i cada vegada ens haurem de fer a la idea que les eines digitals formaran part de les aules i haurem d’aprendre a utilitzar-les seguint noves metodologies educatives. Per tant, els docents acostumem a reinventar-nos per tal de sobreviure als canvis i a les dificultats educatives. Crec que és un al·licient perquè renovar-se com a professor/a és important perquè sempre pots aprendre nous recursos i eines educatives per a millorar la tasca docent a l’aula.

Voltant pels instituts de Catalunya

catalunya

La meva tasca de professora va començar l’any 2004. El primer IES on vaig aterrar fou “Els tres turons” situat a Arenys de Mar, al Maresme. Ja se sap que quan un/a substitut/a comença li toca estar poc temps, el temps just per conèixer els alumnes, que intenten prendre-li el pèl, mentre jo intentava ensenyar. Així han passat tots aquests anys, i enguany he acabat el curs al Pablo Picasso de Nou Barris, així que sóc una mena de professora nómada que va voltant pels instituts de Catalunya. Això té una part bona i és que cada any inicies una nova aventura, en una ciutat diferent, amb alumnes diferents, i aprèns a adaptar-te al nou institut i també als companys i companyes. Potser algun dia podré romandre uns quants anys en un mateix centre, però de moment seré una mica com Willie Fog, i seguiré viatjant pels diferents centres de Catalunya.

Projecte DIVERSACAT amb alumnes de 1r d’ESO al Picasso

unesco_logo

Enguany m’havien destinat a l’institut Pablo R. Picasso de Nou Barris i vaig tenir la sort de coordinar un projecte anomenat DIVERSACAT, organitzat per la UNESCO. En aquest projecte, els alumnes de primer d’eso A havien d’aprendre a fer un documental sobre la diversitat en aquest cas de Nou Barris. Així gràcies a la Isabel, l’experta en càmeres, i la Carol, la coordinadora pedagògica, els alumnes de primer van aprendre a fer un guió, a dibuixar els crèdits, i a rodar el documental. Com a escenari van triar diferents espais de Nou Barris, i van fer diferents entrevistes a gent de diferents països com l’Equador, Paquistan, Argentina, etc. preguntant sobre la paraula IMMIGRANT. Els alumnes en tot aquest projecte van haver d’aprendre a treballar en grup, ja que cada un dels grups tenia una tasca: fer el guió, fer de reporters, fer de càmeres, o fins i tot controlar els sons a l’hora de gravar. Ha estat una experiència educativa molt positiva perquè van començar sense saber res sobre documentals, i han acabat fent ells i elles mateixos un documental.

LLENGUA I LITERATURA