Big Bang’s en miniatura

1280159652_0

L’accelerador de partícules més gran del món ens ha tornat a sorprendre aconseguint unes col·lisions amb temperatures de fins a 10.000 milions Cº, que han estat definides pels investigadors com minibig bangs. 



Això s’ha aconseguit al canviar els materials que s’acceleraven en el gran anell subterrani: els protons han estat substituïts per ions de plom (àtoms de plom als quals se li han llevat els electrons). 



L’investigador Mario Martínez-Pérez ha declarat des del CERN: “



El canvi és espectacular si tenim en compte que en cada ió hi ha 82 protons. Quan col·lisionen, la quantitat de partícules que obtenim és immensa”. La temperatura obtinguda, encara que només dura un fugaç instant, és un milió de vegades més alta que la registrada en l’interior del Sol.” 



A aquestes temperatures, protons i neutrons es fonen en una sopa calenta i densa de quarks i gluones cridada tècnicament QGP (…) Estudiant aquest plasma, els investigadors esperen conèixer millor la interacció nuclear forta, una de les quatre forces fonamentals que regeixen les interaccions entre partícules”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *