Introducció
Aquesta pauta pretén ajudar a mestres i professors a conèixer millor els seus alumnes amb més barreres per l’aprenentatge i la participació. En ella trobareu un llistat de capacitats bàsiques i transversals que no formen part d’una àrea determinada sinó que estan implicades en la majoria de situacions que viu l’alumne/a a l’escola i en altres contextos.
Aquesta pauta servirà de referent al tutor/a per conèixer millor l’alumne/a per a qui es decideix un pla individualitzat (PI).
Podeu subratllar aquells aspectes descrits en cadascuna de les capacitats i en l’apartat de Consideracions podeu afegir-n’hi de nous i /o matisar els ja descrits.
Capacitats afectives i d’equilibri personal/de relació interpersonal/d’autonomia i inserció social.
(Adaptat de T. Huguet. Aprendre junts a l’aula. Ed. Graó. Barcelona 2006)
PAUTA D’AVALUACIÓ DE LES CAPACITATS BÀSIQUES
Centre:
Curs escolar:
Data d’elaboració:
DADES DE L’ALUMNE/A :
- Nom i cognoms:
- Data naixement:
- Nivell:
- Cicle:
Tutor/a:
Confiança i seguretat
- Acceptació d’ell/a mateix/a i de les pròpies característiques. Sentir-se a gust amb ell mateix. Satisfacció per les pròpies accions o produccions. Confiança en les seves possibilitats. Assertivitat.
- Demanda d’ajut en moments de necessitat. Defensa de les pròpies opinions o punts de vista.
- Actitud davant el fet de créixer i fer-se gran. Actitud davant les frustracions. Pors. Inseguretats.
- Rol i actituds personals: responsable, infantil, segur…
Consideracions:
Autoconcepte i autoestima
- Avaluació afectiva de l’autoconcepte. Com es valora i sent l’alumne/a en relació a les característiques que s’atribueix.
- Autoconcepte i autoestima en relació a diferents dimensions:
- Autonomia i iniciativa personal
- Èxit escolar
- Àmbit relacional i social
- Àmbit familiar
- Àmbit corporal: coneixement i acceptació del propi cos
- Àmbit emocional: control de les emocions, món dels afectes i dels sentiments
- Àmbit dels valors : idees, creences, ideals, fe…
Consideracions:
Autoeficàcia
- Percepció sobre les seves pròpies possibilitats i capacitats.
- Globalment i segons àmbits: educació física, relacions, llengua, matemàtiques, ordre…
Sentiment de competència. - Sentiment de ser capaç de fer, de ser capaç de comprendre…
Consideracions:
Atribucions i responsabilitat
- Relació que estableix entre el que li passa i el que fa.
- On situa el control de les coses que li passen i dels resultats que obté: en ell mateix, en els altres, en la sort…
- Sensació de poder controlar el que li passa. Sensació d’impotència… A què atribueix les causes dels errors…
- Sentiment de responsabilitat en els encàrrecs i les tasques encomanades. Capacitat de plantejar-se reptes.
Consideracions:
Capacitat d’esforç
- Capacitat d’esforç
- Interès per fer les coses sol
- Mínim esforç
- Economia d’esforços
- Interès per cercar solucions
- Autoexigència
- Comoditat
- Conductes d’evitació
Consideracions:
Expressió d’emocions, sentiments i necessitats
- Expressió de desitjos i preferències. Expressió d’emocions
- Capacitat d’identificar emocions en els altres
- Control i regulació de les emocions i els impulsos negatius (agressivitat, por, etc.)
- Capacitat d’acceptar ajuda i consol en situacions conflictives (baralles, plors, tensió, etc.)
- Expressió de necessitats segons l’edat i el context (cansament, gana, set …)
Consideracions:
Actitud i interès pels aprenentatges
- Actituds davant els aprenentatges
- Interès per conèixer i aprendre. Observació. Imitació
- Relacions que estableix entre les informacions. Participació en les converses. Formulació de preguntes. Aportar informacions. Interès per certs temes (quins?)
- Capacitat d’observació i anàlisi del que observa o escolta
Consideracions:
Atenció i escolta
- Atenció
- Distraccions
- Desconnexions
- Participació
- Formulació de preguntes
- Recepció de les consignes i capacitat de retenir-les i explicar-les
Consideracions:
Cura d’un mateix
- Hàbits personals : higiene, alimentació, cura del propi cos, canvi de roba, ordre
- Cura del seu aspecte personal
- Capacitat per reconèixer quan no es troba bé i possibilitat d’expressar-ho.
Consideracions:
Autonomia i cura dels objectes personals
- Cura dels objectes personals: els localitza, els perd, els endreça
- Realització de càrrecs o rutines de l’aula. Interiorització, autonomia o dependència. Responsabilitat
- Realització de consignes col•lectives per si sol, per imitació, cal recordar-li individualment
Consideracions:
Adaptació i participació a l’escola
- Adaptació a la vida de l’escola i a les diferents situacions escolars (classe, activitats de les diferents àrees, excursions, lleure, pati, migdia…)
- Participació a l’aula
- Participació i interès per les activitats col•lectives. Col•laboració amb el grup quan la tasca ho requereix
- Coneixement i acceptació de les normes bàsiques de l’escola. Capacitat d’esperar el torn
- Ús de les expressions i costums de relació i convivència (saludar, donar les gràcies, ajudar, etc.)
- Identifica i pot recórrer a les persones adultes de referència en situacions diverses de dificultat (tutor/a, conserge, monitor/a, mestres…)
Consideracions:
Capacitat d’adaptació a l’entorn
- Respecte per les normes: adaptació a les diferents situacions de la vida de l’escola i de l’ entorn proper
- Ajornament de la satisfacció immediata. Capacitat de conviure i respectar els altres
Consideracions:
Relacions amb els companys
- Capacitat de relacionar-se amb els companys. Capacitat de divertir-se amb ells
- Respecte i acceptació dels altres, dels seus interessos i punts de vista
- Capacitat de compartir i ajudar els altres. Empatia. Rivalitats
- Tipus de rol que estableix: col•laborador, dominant, sumís, provocador, inhibit, líder, tolerant pallasso, xinxòs, maranyós
- Estratègies per resoldre conflictes
- Tipus de relació que els altres estableixen amb ell: ben acceptat, inadvertit, rebutjat, ignorat, ridiculitzat, agredit
Consideracions:
Relacions amb els adults
- Tipus de relació: natural, espontània, afectuosa, esquerpa, brusca, tímida, agressiva, enganxosa, absorbent, protagonista, d’evitació, provocadora. Voler agradar.
- Freqüència en el contacte : (molt / poc / de tant en tant…)
- Iniciativa: d’ell o ella / de la mestra.
Consideracions:
Autonomia i Orientació en l’espai
- Orientació en els espais de l’escola. Coneixement i realització dels recorreguts habituals
- Orientació en els espais exteriors i en el seu entorn social (segons edat i capacitats)
- Localitza i endreça els objectes en els espais adequats
- Interpretació de plànols i mapes
- Comprensió i ús de les nocions espacials: davant, darrere, dins, fora, a dalt, a baix, a prop, lluny, al mig, al centre, a la dreta, a l’esquerra
Consideracions:
Autonomia i orientació en el temps
- Orientació en el temps. Coneixement i orientació en les diferents activitats setmanals. Capacitat d’anticipació de les activitats rutinàries.
- Orientació dins el curs escolar. Orientació en relació a les estacions i les seves condicions.
- Nocions a explorar: ahir/avui demà; dia/matí/tarda/nit; dinar/sopar/esmorzar; cap de setmana; dies de la setmana (ordre i orientació)
Consideracions:
Habilitat manual
- Ús dels estris habituals de la classe (per escriure, pega, tisores, grapadora, clips)
- Ús dels estris a l’hora de menjar (cullera, forquilla, ganivet, got…)
- Habilitat a l’hora de vestir-se i endreçar-se
Consideracions:
Hàbits de treball i cura dels estris i materials
- Cura i manteniment dels materials de l’escola
- Organització davant les tasques: fulls, estris, materials… Organització en el paper
- Ritme de treball: lent, constant, perfeccionista, impulsiu, li costa posar-s’hi…
- Finalització de les tasques: les acaba, les deixa a mitges…
- Presentació de la tasca: polida, bruta, segueix pautes, no en segueix…
- Ús de l’agenda. Temps de treball a casa.
Consideracions:
gracies