Les estratègies a aplicar són les mateixes que en les lectures d’altres matèries o les lectures habituals però caldrà fer incidència en algunes en particular.
ABANS DE LA LECTURA
- Propòsit- objectiu de la lectura
- Prelectura de títols, imatges, gràfics
- Activació de coneixements previs
- Fer prediccions a partir de títol, imatges o gràfics
- Ajustar la velocitat lectora al propòsit i dificultat del text
DURANT LA LECTURA
Primera lectura sencera del text
- Rellegir
- Llegir i pensar : estimular el pensament, generar idees
- Pensar en veu alta o parlar amb un mateix
- Parar per pensar i comentar en veu alta – parlar molt amb la classe
- Visualitzar- imaginar el que llegim
- Fer servir marcadors per allò que és important, no s’entén, és clau (senyals com X, !, ?, colors)
- Fer servir organitzadors gràfics: quadres, anotacions, fletxes, diagrames
- Dibuixar : pot ser interessant dibuixar esquemàticament el problema per visualitzar millor els fets i la pregunta, així com la solució.
- Identificar els personatges: Qui hi ha?
- Identificar els fets: què passa? Quins són els fets?
- Identificar la pregunta o preguntes: quina és la pregunta?
- Fer inferències: molt sovint els problemes de matemàtiques necessiten informació que no apareix explícitament al text. Cal parar atenció als detalls. Per ajudar a inferir ens poem ajudar d’una altra estratègia:
- Fer connexions: amb les prediccions que hem fet
amb el que sabem- coneixements previs, vida quotidiana
amb altres exercicis o problemes semblants
També és interessant preparar guies d’orientació per resoldre els exercicis més complicats o nous- petits passos per identificar què passa, arribar a fer un bon plantejament i cercar la solució.
DESPRÉS DE LA LECTURA
Reflexionar: Què ha anat bé? Quina part de l’estratègia o quines estratègies han funcionat?
Què puc fer diferent?
Què puc aprendre d’altres estudiants?
Trobar l’error
Resumir i generalitzar: Què hem fet?
Què hem après?
Què ens caldrà repassar, tornar a fer?
Com podem fer servir el que hem après en altres ocasions?
En quines altres situacions ens podem trobar un problema semblant?
Ens trobem situacions com aquesta en la vida quotidiana?